Zdroj pro spro spinane zdroje

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:51:06 CET 2004

On Thu, 3 Aug 2000, SSOU Vodochody s.r.o. wrote:

> Problem je (jak jsem uz psal), ze jde o pomerne historicky a patricne
> rozladeny kousek. Potreboval bych zdroj signalu o presne frekvenci, abych
> mohl srovnat meritko v ose X a ten nemam, takze bych mohl podle prepinace
> rozsahu stejne uvest udaj s presnosti tak +-50%. Ucelem toho co jsem napsal
> bylo uvest, ze se frekvence spinani preci jen dost meni.

Tedy jestli dobre chapu Vas problem - v prvni rade si musite odhadnout
max stredni proud odebirany ze zdroje vsemi temi menici/spinaci .
Pak si musite urcit s jakou max vychylkou (ubytkem) napeti na vstupu
chcete aby ty menice pracovaly a podle toho si urcite kapacitu
kondenzatoru s nejkou rezervou.

Dalsi vec je kondenzator v menici - menic pri sepnuti dava proud az 12A
(jak jste psal) a protoze nechcete aby tenhle proud tekl z hlavnich
kondezatoru pres napajeci privody, tak dejte co nejbliz ke spinaci
a jeho zatezi dalsi kondenzator ktery spoctete podle max proudu - 12A
max ubytku na spinaci po sepnuti - treba 0.1-0.2V - a doby trvani sepnuti.
Na tom kondenzatoru pak bude napeti odpovidajici hlavnimu napajecimu
napeti - 100Hz sinus-pila+SSslozka a pak takove male pilky o frekvenci
toho spinace.

> No - jde o nabijec, takze by nemel byt velky problem zvednout napajeci
> napeti a pouzit misto 20V (coz by melo nabit i 10-ti clanek)  24V a pocitat
> tedy s vetsim ubytkem na usmernovaci. Bude se ale muset trochu upravit

Hlavne nezapomente pocitat s tim ze - trafo ma naprazdno nejake napeti a
teprve pri spravnem zatizeni by melo klesnout na jeho jmenovite. Od toho
pak jeste musite odecist ubytky na diodach a pokud jste pedant tak
uvazovat ze z trafa se ve skutecnosti odebira proud jen ve spicce periody
a tedy je mnohem vetsi nez ten stredni a tedy i ubytky na i vinuti
jsou vetsi nez pri odebirani proudu odporovou zatezi. Z toho dostanete
max napeti na trafu pri max zatizeni a po odecteni ubytku na kondech mate
minimalni hodnoty vystupniho napeti pri maximalnim zatizeni. Jenze pri
minimalnim zatizeni nebudou tak velke ubytky na Ri, zmensi se o malo i
ubytky na diodach takze misto minimalnich 20ti voltu muzete mit na kondech
klidne pres 30V - zalezi hlavne na tvrdosti trafa jak velky rozkmit mate.

|                             petrsi@jcu.cz                              |