Ucinnost spinanych obvodu

SSOU Vodochody s.r.o. ssouvodochody

From: Petr Simek <petrsi@jcu.cz>
To: Multiple recipients of list <hw-news@list.gin.cz>
Sent: Thursday, August 17, 2000 1:43 PM
Subject: Re: Ucinnost spinanych obvodu

Poprve

> Zrychlit uzavirani spinace. Otevirani neni kriticke ale cim rychleji
> uzavrete tim mensi ztraty. Samozrejme je treba mit take dost rychlou
> diodu na sekundaru aby rychle pripojila zatez a doslo k vypnuti.

Myslim, ze v tom pripade je hlavnim podezrelym ten 1k odpor, spojujici G se
zemi a stahujici napeti po vypnuti ridiciho napeti z MC34063A. Vidim, ze
opravdu nezbyva, nez tu dvojici rezistoru vyhodit a nahradit PNP a NPN
tranzistorem v zapojeni dle zde navrhovaneho optoclenu.

> [...]
> proud, tak ten pomalu roste od nuly - tedy ta kvalita sepnuti neni az tak
> dulezita. K rozpojeni dochazi kdyz je proud nekde na maximu - ale primarni
> civka ho drzi a meni se napeti az do chvile kdyz je na sekundarni strane
> vyssi nez na kondenzatoru a zacne pracovat ta rychla dioda a odebirat
> proud ze sekundaru - pak dojde k uplnemu uzavreni spinace. Po dobu nez
> zacne odebirat sekundar tece spinacem Imax-prim a pri napeti na spinaci
> zhruba 2xUvstupni (zalezi na pomeru zavitu a napeti prim/sec). Cim kratsi
> bude ta doba tim lepe - reagovat musi rychle ta dioda i ten spinac.

Patrne nejde o zapojeni, ktere mate na mysli. Tady je vypada retezec
soucastek takto:
Z + polu napajeni 24V to jde pres MOSFET IRF540 a tlumivku TDK 65uH do +
polu nabijeneho akumulatoru a z nej pak pres vykonovy Rsense na zem. Pred
tlumivkou je dioda spojena na zem, za tlumivkou je 3x330uF/50V elektrolyt
take na zem.

Z + polu je navic vyrabeno napeti 15V pomoci 7815 pro ridici MC34063A. Mezi
MC34063A a G mosfetu byl pouzit 100R a z G pak vedl 1k na zem kvuli vypnuti.
Jak jste me tu pocili, ucinnost je nizka prave kvuli kapacite G mosfetu a
tedy pouziti rezistoru u ovedenych hodnotach (respektive vubec takove
zapojeni) je co do ucinnosti blbost.

Zkuste mi nekdo navrhnout konkretni soucastky (tranzistory a ev. dalsi
pasivni), ktere bych mel zaradit mezi +15V, zem, vystup z MC34063A a G
mosfetu.

VW