Ucinnost spinanych obvodu

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:50:53 CET 2004

On Fri, 18 Aug 2000, SSOU Vodochody s.r.o. wrote:

> Priznam se, ze si s podobnymi tranzistory a vubec spinanim "hraju" poprve.
> Mel jsem za to, ze je treba urcite napeti na G proti S. Vysel jsem z
> prakticky stejn?ho zpusobu zapojen?, jak? je pouzit v tomto sch?matu:
>
> http://www.hw.cz/constrc/maxims/max480_zatez.html

No jo jenze tam je S pripojene na zem pres maly odpor takze na S se napeti
meni jen velmi malo - predpokladam ze tedy IRF 540 funguje tak, ze staci
privest na G vyssi napeti nez na S aby tranzistor sepnul D->S .

Jenze ve Vasem pripade kdyz sepnete tak na S chcete mit v podstate vstupni
napeti co je na D a tedy na G by jste asi mel mit jeste vetsi napeti -
jinak se to poradne neotevre. Vychazim z toho zapojeni te zateze ale
mozna se pletu - chtelo by to vedet neco z katalogu jake napeti je treba
k otevreni a jake k uzavreni. Pri rozepnuti je na S naopak asi -1V (to
co je na te rekuper. diode) takze G musi byt dobre uzemnena aby se
tranzistor neotviral.

> Tady je k rizeni pouzito dokonce jeste nizs?ho napeti. Je mi jasne, ze u
> vybijece je odvod tepla chladicem jaksi normalni - ze by tedy vyuzivali
> prave neuplneho otevreni ?

Nerekl bych - uvadeji max proud 10A a snimaji to odporem 0.1R takze na S
se jim pohybuje napeti od 0V do 1V . Na G se mu napeti muze pohybovat od
0V az do 6-9V podle napajeni, takze to muzou klidne i uplne otevrit.

> V datasheetu k MC34063A se navic psalo neco o hranici 20V na G u tranzistoru
> MOSFET, coz jsem namisto nabizene zenerky resil celkovym snizenim napeti
> MC34063A (a opet se podstatne snizila teplota - puvodne jsem pri plnem
> napeti 24V na G ten IRF540 pekne upekl - sel velice rychle k brdickum).

Neni to spis nejaky limit toho vystupniho tranzistoru v tom IO ? Ze
nesnese vic jak 20V a tudiz v zapojenich nad 20V spatne otevira spinaci
tranzistor ? Podobny problem jsem mel i s B260D ktery mel Ucc jen 18V
(kdyz jsem se s tim kdysi zabyval). Nejdriv jsem sel pres tranzistor PnP
pak pres NpN a budici trafo.

|                             petrsi@jcu.cz                              |