Zenerka na G MOSFETu

Pavel Rotter PavelRotter
Středa Březen 17 11:50:40 CET 2004

Dobry den,
pokusim se jeste jednou, mate skutecne tranzistor IRF540 ?

pokud mate na kolektoru napeti 35V a na emitoru pripojenu zatez, tak pri
sepnuti (idelanim sepnuti) je na tranzistoru ubytek 0.077Rx5A=0.385V (0.077R
je odpor sepnutého kanalu, 5A je proud do zateze) pak se i pri trvalem
sepnuti tranzistor temer nehreje je na nem 0.385Vx5A=1.925W. Pokud mate
budici napeti pripojene mezi zaporny pol zateze/zdroje a gate je 15V tak
pokud je tranzistor rozepnuty, tak je emitor na potencialu blizkem zapornemu
polu a napeti na gate je blizke 15V. V okamziku sepnuti se na zatezi objevi
temer plne napeti zdroje, potencial emitoru se priblizi potencialu kolektoru
a napeti na gate zmizi (MOSFET se dostane misto do spinacího, do linearniho
rezimu). V praxi ale spije velmi rychle kmita.... Snad jsem to popsal dobre,
pokud si obvod zjednodusene napalujete tak to bude srozumitelnejsi. Seriovy
spinac s MOSFET s kanálem N (Vas IRF540) kde na kolektoru je vstup (+35V) a
na emitoru vystup (pripojena zatez) nelze dokonale vybudit napetim vstupu
(+35V), ostatne i u tranzistoru NPN bezneho typu by nebyla saturace
dokonala, jak jiz nekdo podotkl pouzivaji se tranzistory PNP, nebo specialni
NPN s malym Usat napr. od ZETEXe...

Jeste pripominam, ze napeti nemuzete merit na baterce jak jste se vyjadril
ale na emitoru tranzistoru, t.j. jeste pred tlumivkou....

S pozdravem Pavel Rotter

za NEWTE spol. s r .o.
Jateční 847
415 01 TEPLICE

tel.   0417-440 40
fax:   0417-462 20
eMail: PavelRotter@newte.cz
http://www.newte.cz

 Moje pokusy s omezenym napetim na G (bylo