Spinany zdroj 30V

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:53:07 CET 2004

On Tue, 18 Apr 2000, Kollar Pavol wrote:

> uvazujem postavit si nejaky regulovatelny zdroj, dvojity. Potrebujem teda
> nejake dostatocne dimenzovane trafo. A to je moj problem. Chcem sa vyhnut
> hlavne velkej vahe a aj rozmerom. Preto som uvazoval nahradit ho niecim
> podobnym, ako spinany zdroj v PC. Vidim dve moznosti riesenia:
> 1. previnut to vf trafo na dva nezavisle sekundare s napatim kazdeho aspon
> tych 24V. Tu ale asi narazim na priestorove problemy jadra (asi mi to
> vinutie dovnutra nevojde).

To by mozna bylo nejjednodussi

> 2. pouzit dve trafa a ich primary zapojit do serie (alebo paralelne?)

Tak tudy cesta nevede.

> Za taketo zdroje dat klasicke zdrojove regulatory s prudovym obmedzovacom
> atd.
>
> Spatnu vazbu by som nepotreboval, stacil by nejaky jednoduchy generator na
> spinacie imulzy o konstantnej frekvencii. Napadaju ma pri tom nasledovne
> otazky:
> - je postup pri navrhu trafa pre spinany zdroj rovnaky ako pri klasickom
> 50Hz trafe? (pred casom sa tu diskutovalo o navrhu)?

Rekl bych ze asi ne - musite pocitat energii kterou musite naakumulovat
s ohledem ze pul periody se to bud nabiji nebo vybiji a ze proud roste
a klesa linearne od nuly / k nule . Pak spocitat syceni atd ...

> - mozem previnut napr. iba sekundar bez toho, aby som tym zmenil parametre
> celeho trafa pripadne by som ho uplne znehodnotil?

No minimalne se Vam zmeni parametry na sekundaru - tedy vybijeci. To
sekundarni vinuti musi byt prizpusobene zatezi co nejlip jinak nemuzete
vyuzit max vykon respektive max syceni.

> - mozem primarne vinutia viacerych traf spojit do serie resp. paralelne?
> Nieco sa mi mari, ze sa na nich nastavuje rezonancna frekvencia.

Uvedomte si ze pokud mate stejna trafa a na vystupu odebirate ruznou
enegii tak je nemuzete na primaru spinat stejne - musite kazde nabit na
jinou energii - ta pak z toho trafa musi ven vsechna pri rozepnuti
primarniho spinace.

|                             petrsi@jcu.cz                              |