modem

krupa krupapa
Středa Březen 17 11:43:10 CET 2004

Uz sa o tom pisalo,ale modem sa da ovladat pomocou AT prikazov aj priamo.
Adam Orpus wrote:

> Kamarat mi nainstaloval modem, ja nemam velke skusenosti s pocitacmi, ide
to O.K. Teraz mi zahnal nejaky iny modem, ale mam problemy ho spojazdnit.
> Pri vytacani cisla mi to spadne a nic. Neda sa to otestovat ci je chyba v
pocitaci, alebo v modeme, alebo to neviem nastavit. Vraj to kedzsi slapalo,
ale len 2400.
> Vedel by mi niekto poradit, co dalej.
> Alebo poslat adresu na internet?
>
> ____________________________________
> P. S. V. P. U.
> http://www.pobox.sk/

Spravne nastavenie modemu vyzaduje urcitu znalost a prax
v nastaveni prenosovych protokolov, v nastaveni portov, v pripojeni
na tel.spolocnost ap. Je rozdiel v akom operacnom systeme sa modem
pouziva, a ci sluzi na pripojenie sa na Internet, BBS, alebo na
spojenie 2 pocitacov medzi sebou (napr. programom LapLink, Carbon Copy,
Norton Anywhere ap).
Predpokladam, ze asi pouzivas Windows (Dos). V pripade novsich druhov
modemov
typu PnP (vloz a hraj) windows by mali automaticky zdetekovat modem,
rozpoznat
a uspesne nainstalovat. Pokial chip (napr.Rockwell) na doske modemu tuto
schopnost
neposkytuje (co sa pri novych modemoch uz nevyskytuje), mozeme pouzit
pri instalacii
modemu typ standard modem.Vetsina z nich by sa mala chytit a zacat
komunikovat.
Pokial sa mi dostane do ruk modem, ktory neviem na prve zapojenie
rozchodit,
postupoval by som asi nasledovne:

1. Bez ohladu aky mam OS, zacnem nastavenim v Biose. Vetsinou volim dva
seriove porty
COM1 a COM2. Zalezi to samozrejme od prepinacov-jumperov-svicov na doske
modemu.
IBM kompatibilne PC rezervuju IRQ4(prerusenie) pre COM1 a IRQ3 pre COM2.

seriovy port     IRQ     adresa portu
COM1             IRQ4     od 3F8
COM2             IRQ3        2F8
COM3             IRQ4*       3E8
COM4             IRQ3*       2E8

* Pozor:
u niektorych modemov sa da este pouzit napr. IRQ2,IRQ5 a IRQ7.
Komunikacny program musi podporovat jeden z tychto vektorov
pre COM3 a COM4. Ak mas pocitac PC XT , IRQ5 je rezervovana pre
pevny disk, mozes to pouzit na PC 286 a vyssie.Ale dve zariadenia
nesmu vyuzivat jeden IRQ sucasne. Myska na COM1 s IRQ4 by sa pobila
s modemom na COM3 s IRQ4. Zaroven treba dat pozor ci napr. IRQ5
nepouziva
zvukovka, IRQ7 paralelna tlaciaren ap.
Vynimocne sa da pouzit IRQ pre dany COM ale lubovolne HW zariadenie
nesmie pouzivat IRQ.

Podla typu modemu interny alebo externy, treba nastavit bud v Biose
resp. jumpermy,
ktory COM port pouzivam:
Napr. v AWARD Biose v INTEGRATED PERIPHERALS viem nastavit v ONBOARD
SERIAL PORT
3F8   IRQ4
2F8   IRQ3
3E8   IRQ4
2E8   IRQ3
DISABLED
AUTO  BIOS

2. Ak som si takto rozvrhol ake zariadenia budem mat v PCecku, nastavim
jumpery na modeme(COMy a IRQecka). Niekedy to chce troska
experimentovania
a prehadzovania jumperov na doskach(hovorim o problematickych
hardwerovych
nastavovaniach a nie o PnP).

> Pri vytacani cisla mi to spadne a nic.
3.Ak je vsetko v poriadku v Ovladacich paneloch necham detekovat modem.
Ak ho nenajde, zadam mu ho rucne ako standard modem-Hayes kompatibilny.
Strucne to znamena ze sa ovladat programovo pomocou jednoducheho jazyka
AT prikazov(AT=ATention,Pozor).
Par prikazov (lisia sa typom modemu), ktore ja osobne v podobnych
pripadoch
pouzivam.(je ich podstatne viacej)

ATDT 637555 - vytoc tonovou volbou tel.cislo napr.637555
ATH         - poloz telefon
ATS0=2      - nastav aby sa tel. zodvihol po druhom zazvoneni
AT&V        - zobrazi vnutorne nastavenie (vypis pamete modemu)
AT&W        - zapise nastavenie do pamete modemu
ATZ         - RESET programovy
ATM         - ovladanie nastavenia hlasitosti reproduktora a p
ATX         tu by som asi videl pricinu, preco ti modem pada pri
vytacani cisla
ATX totiz urcuje sposob prace modemu vzhladom k detekcii stavu tel.
linky a poskytovania
informacii o spojeni.
priblizne je 5 druhov rezimov:

ATX0,pri spojeni napise CONNECT,neprevadza detekciu vytacacieho a
obsadz.tonu
ATX1,napise CONNECT 14400(rychlost),nedetekuje vytacaci a obsadzovaci
ton
ATX2, ako u X1, caka 5s na vytacaci ton a ak sa nedocka napise NO
DIALTONE
ATX3, ako u X1, pri obsadzovacom tone napise BUSY
ATX4, ako u X1, ak nedetekuje vytacaci ton napise NO DIALTONE, ak pri
vytacani
detekuje obsadzovaci ton napise BUSY.
Ale pozor: netreba si pomylit vytacaci ton s klasickym telefonovanim.
V nasej telefonnej sieti sa totiz nepouziva. Preto X2,X4 musis vylucit.

Da sa preto pouzit ATX0, ATX1 a typicky najcastejsie ATX3.

Mam taky dojem, ze pravdepodobne tvoj modem ma napalene v svojej pameti
X4.
Musis to premazat.
Pouzijes na to nejaky klasicky terminalovy program (hyperterminal v
win95,
M602, ja niekedy pouzivam norton comander)
V nortone si nastavim v terminal emulation spravny COM
port,IRQ,8bitov,parita ziadna
jeden stop bit,hardwerovu komunikaciu vo flowcontrol RTS/CTS a napisem
ATZ (potvrdim Enter). Ak mi modem odpovie OK tak so mnou komunikuje.

Napisem AT&V a vypise mi postupne v riadkoch cele nastavenie modemu.
Napisem ATX3,napisem AT&W (W ako write ,napr.AT&W0 alebo AT&W1 alebo len
AT&W)
tym som to napalil do NVRAM(nonviolativna pamet).
resetnem modem ATZ a pre kontrolu znova pozriem uz zmeneny obsah
prikazom AT&V.
Mozem teraz takto priamo vytacat tel. cislo prikazom ATDT
resp.ATDP(pulzna volba).

Toto by malo zabrat, dobre sa pracuje aj v Hyperterminali.(terminalovych
programov je vela).

>ale len 2400.
Tu by som sa este zmienil o nastaveni rychlosti.
Maximalna rychlost na spojenie medzi dvoma modemamy V.34(V.34 je model,
a je ich viacej
modelov napr.V42,V42bis ap.)je 28,8K bps. Bezne sa stava, ze modemy su
spojene mensou
rychlostou lebo je nekvalitna tel.linka. Rychlost spojenia (linky) moze
byt napr.14,4K
21.6K, 28.8K bps(bitov za sekundu).

Ale existuje tu este jeden pojem rychlosti a tym je rychlost serioveho
portu a ta moze byt
nastavena na 57.6K bps pre spojenie 14.4K bps
115.2K bps pre spojenie 21.6K a 28.8K bps.
Rychlost serioveho portu(medzi PC a modemom)musi byt vyssia alebo
rovnaka ako je
rychlost spojenia.
Rychlost spojenia zavisi od momentalnej kvality tel.linky a od druhej
strany,
aky typ modemu pouziva. Ak je na jednej strane modem 2400 a ja mam 28.8,
tak nasa vzajomna rychlost je dana pomalsim modemom teda 2400. Nemal si
teda
kvoli tomu pomaly prenos(2400)? Moze byt ale aj HW chyba v modeme.

Na zaver este maly tip.
Ak budes chciet niekedy programovo prehodit navzajom COM1 a COM2,
napis si v lubovolnom editore(v DOS editom
C:\> edit prehod.scr
alebo aj volkovom, alebo v poznamkovom bloku)
tento kratky program (DEBUG skript).Moze sa volat napriklad prehod.
Pripona nech je scr. Cely nazov teda moze byt prehod.scr

N prehod.com
A 100
MOV AX,40
MOV DS,AX
MOV AX, WORD [0]
MOV BX, WORD [2]
MOV WORD [0], BX
MOV WORD [2], AX
MOV AH,4C
INT 21

R CX
17

potom v DOSe pouzi DEBUG asi takto
C:\> DEBUG < prehod.scr
tym sa vytvori subor prehod.com
a ak napises z prikazoveho riadka DOSu
C:\> prehod

navzajom sa COM porty prehodia.
Mozes to rychlo vyskusat vytacat modem z DOSu(vo windowse z
prikaz.riadka nezalezi na velkosti pismen):

C:\>echo ATDPxxxx; > COM2
cize miesto xxxx daj konkretne tel. cislo napr.
C:\>echo ATDP637555; > COM2     (enter)
Az hovor skonci odpoj modem
C:\>echo ATH > COM2