programator PIC

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:43:07 CET 2004

>Pre hranie by to naozaj mohlo stacit, pre solidnu pracu, tazko povedat.
>Aj bastlenie a cas cosi stoji. Za 1 hodinu prace moze byt len
>slendriansky vyrobok ... .

No, nemusi to byt az tak hrozne. Na programovani PICu opravdu existuje rada
programatoru, ktere dobre funguji, ale jen mensina je natolik univerzalni,
aby programovala od 16C5x pres 16Cxx po 17C7xx. Programovaci algoritmus
PICu totiz prochazel nekolika zmenami.

Nejstarsi rada 16C5x ma jeste paralelni programovani. K obvodu je treba
pripojit asi 14 dratku a to vyzaduje i na paralelnim portu nejaky hardware.
Nemusi byt slozity, pred casem neco vyslo i v PE (problem s temito navody
byva, ze autor vetsinou nezverejni nejakou klicovou vec, kterou pak prodava).

Novejsi obvody maji jiz programovani seriove, mezi nimi i 16C55x, ktere
jsou se starsi radou 16C5x zpetne kompatibilni, maji navic preruseni a
hlubsi stack. Seriove programovani techto obvodu se vetsinou realizuje
primo na paralelnim portu, pouze pro 13V je par tranzistoru na prevod
urovne, a byva dobrym zvykem pouzit i nejaky oddelovac, jako 7406. Pro tyto
programatory se vzilo oznaceni po svem prvnim tvurci "Davit Tait style
programmer". Jedna varianta designu je uvedena i v aplikacnich listech na
CDcku (a na webu) Microchipu, konkretni cislo ted nevim.

Zvlastni skupinu z hlediska programovani tvori obvody 16C84 a novejsi
16F84, 16F83 a 16F87x, posledni z nich by se mely objevit v GM kazdym
okamzikem. Pismenko F v nazvu naznacuje, ze mame co do cineni s Flash
pameti. Zatimco ostatni obvody s pameti EPROM vyzaduji k programovani serii
100us impulsu, coz muze byt problem dosahnout na PC, tak casovani Flash
obvodu je autonomni, staci jim prikaz k zahajeni zapisu, a dal uz si
obstaraji vse samy. Pro tyto obvody je rada variant pro seriovy port,
vetsinou se oznacuji "Ludipipo style programmer". Jeden z nich, variantu
JDM84 jsem vyzkousel a funguje bez problemu na prvni pokus. K temto
programatorum je tez freeware komfortni ovladaci software pro DOS a snad i
Windows (tady si nejsem jisty s tim free). Ja pouzivam jenom prikazovou radku.

Obvody 16F87x maji dokonce mod programovani pouze s 5V napajenim a mohou
take softwarove programovat samy sebe, coz otvira moznost velice
sympatickeho downloaderu. Prave delam jedno zarizenicko s 16F877 a zapsat
novy firmware (~5KW) trva asi 2 minuty.

Shrnuto - jestli se jedna o hobby projekt, zapomente na 16C54 a kupte si
16F84A, cip je sice trochu drazsi, ale lip se s nim dela (mimo jine
nemusite s nim pri kazde zmene programu na ctvrt hodiny do mazacky). Jestli
projekt vyzaduje vice nozicek (16C55, 57) nebo vice programu (16C57, 58),
pak bych budto volil z rady 16C6x, pripadne 16C558 nebo si pockal na
16F87X, jsou slibovany nekdy na zari.

Jestli mate jiz uzavren kontrakt za 20 000, pak bych si koupil hotovou vec,
at uz PICQuick (vyroba ASIX Praha) nebo PIKprog (viz nize) ci PICstart+
(vyroba Microchip).

>Skus este pozriet na http://www.elnec.sk, medzi novinkami je PIKprog pod
>4000 korun.

J. Hanzal

Electronical devices for chemical laboratory, custom electronics design
Snail Instruments                      Josef Hanzal, M. S.
Vojanova 615                           phone/fax: +420-311-24433
266 01 Beroun                          e-mail: snail@iol.cz
Czech Republic                         URL: http://www.vitrum.cz/snail/