Trifazovy generator

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:42:52 CET 2004

>Jeste jeden zvrhly navrh - udelat spinany zdroj (treba blokovaci) ktery
>bude rizen pulsinusovkou a na vystupu tedy bude udrzovat napeti o prubehu
>pulsinusovky. Ten taky udela tu transformaci 12V->36V. Vystup pak prepinat
>(polaritu) a ziskat tak celou peknou sinusovku s relativne malymi
>ztratami. To cele trikrat a fazove posunout :-))

Myslenka pekna, realizace obtizna (chtel jsem napsat nemozna, ale kdo vi,
kde jsou hranice lidskych moznosti :-). Duvodu je nekolik - omezena
rychlost odezvy spinaneho zdroje, zdroj bude napajet induktivni zatez a
bude se mu spatne delat nula. Prepnuti polarity na indukcni zatezi pri
nenulovem napeti, a navic pri liknave zpetne vazbe zpusobi, ze se z toho
ten zdroj ... (zde doplnte katastroficky scenar podle vlastniho uvazeni).

To, co bude prepinat polaritu (a nebude to rele), muze zrovna tak delat to
spinani a pulsne sirkovou modulaci zdroje. Motorek se zrejme obejde bez
stabilizace (zpetne vazby), ale pokud by byla potreba, muze se zpetna vazba
zavest. Co bych videl jako pihu na krase tohoto reseni je potreba tri
transformatoru, mohou byt samozrejme male, na feritu, ale porad jsou tri.
Navic jejich otresuvzdornost neni zrovna povestna.

Otazka obdelnik - sinusovka: protoze motorek se sklada prevazne z civek,
tak si samozrejme vybere tu nejnizsi frekvenci. Predstava, ze se roztoci na
pate harmonicke mi pripada trochu pritazena za vlasy. Motorek nefunguje na
napeti, ale na proud, cili z napetovych obdelniku si udela proudove
trojuhelniky (hodne zjednoduseno). Vyssi harmonicke ale budou delat
vselijake prechodove jevy pri prepinani, a zpusobovat v ruzne mire ruseni.
Je tedy mozne nenechat filtraci jenom na motorku, ale predfiltrovat
obdelnikovy prubeh nejakou tlumivkou a podobone. Pak se ruseni muze uzavrit
v blizkosti toho menice a motorek bude dostavat nadhernou sinusovku se
zkreslenim pod 0.01%, nad niz by zaplesal i skalni priznivce hi-fi.

>Neni v pracce nahodou dvoufazovy motor ? a nefunguje na podobnem principu
>jako SMR300-100/220V~ ?

Asi ano, o funkci pracky mam jen velmi mlhave predstavy... Naposledy jsem
ji opravil tim, ze jsem kolenem dotlacil dverni spinac. Predtim jsem
samozrejme oddelal zadni kryt, fazovkou proveril vsechna napajeni, odborne
pokyval hlavou a zavolal opravare. Zachranilo me jedine to, ze byl zrovna
nemocny a nemohl prijet, coz mi poskytlo dostatek casu, abych prisel na ten
trik s kolenem a nedovrenyma dvirkama.

J. Hanzal