4..20mA

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:42:25 CET 2004

>Musi bejt - cim bliz jsou u sebe molekuly tim rychleji se zvuk siri.
>Nicmene fakt je, ze tlak se zas tak moc nemeni, takze to asi nebude
>ten hlavni faktor nepresnosti - to bude teplota ...

Vidim, ze Vase predstavy o plynech jsou dosti, jak bych to rekl -
originalni :-). Jenom na okraj, tlak se meni dost podstatne, nejen s
tlakovou nizi ci vysi, ale i s nadmorskou vyskou, to Vam potvrdi kazdy
horolezec. Koneckoncu mohl bych Vam vypravet, jak jsem potupne vyvrhnul
svacinu, pokoriv pul hodiny predtim vrchol o nadmorske vysce 4200m. Ale
zpatky k veci.

Abych nestavel na domenkach, otevrel jsem Handbook of Chemistry and Physics
a nasel si v rejstriku heslo 'sound velocity'. Prvni tabulka udava
zavislost rychlosti zvuku na vlhkosti a, podrzte se, kmitoctu. V zahlavi
tabulky se uvadi, ze data jsou vztazena ke 20stupnum celsia, ale ani zminka
o tlaku. Dale jsou v rejstriku pod timto heslem jeste odkazy na 'variation
with humidity' a 'variation with temperature'. O tlaku opet ani zminka.
Takze pro sebe z toho delam zaver, ze rychlost zvuku nezavisi na tlaku,
jestli se ke me nekdo prida, bude nas vic.

>Nee - to jsem jen tak placnul :-)
To jsem si myslel a zdalo se mi nevhodne ponechat takto zavadejici
informaci bez komentare :-). Rekl bych, ze presne mereni vlhkosti lze
udelat gravimetricky - znamy objem vzduchu se vysusi hygroskopickou latkou
a zvazi se prirustek hmotnosti susidla. Pokud se jedna o relativni vlhkost,
pak nastoupi barometr a matematika.

>Nicmene proto ze si nedovedu predstavit
>presne mereni vlhkosti kapacitnim nebo dokonce nejakym odporovym cidlem.
>To je vsechno zatizeno teplotni a tlakovou chybou a navic cidlo ktere
>meri vlhkost na principu ze vlhkost pronika do nej a tim se meni nejaka
>vlastnost (odpor / kapacita) asi nemuze byt moc presne - hlavne s casem
>se to asi bude dost menit kdyz se takrikajic 'vymeje'.
Ono to kolikrat neni potreba zase tak presne merit. Predstavte si, ze
potrebujete vetrat kurnik, aby se tam slepicim nesrazela voda na stenach.
Bude cinnost vetrani ruzna pri 42% a 43% vhlkosti? Asi ne prilis.

J. Hanzal

Electronical devices for chemical laboratory, custom electronics design
Snail Instruments                      Josef Hanzal, M. S.
Vojanova 615                           phone/fax: +420-311-24433
266 01 Beroun                          e-mail: snail@iol.cz
Czech Republic                         URL: http://www.vitrum.cz/snail/