Cidlo tlaku respektive podtlaku

Vladimir Volak volak
Středa Březen 17 11:42:21 CET 2004

Neda mi to, abych se nepripojil.
Kdysi jsem stejny problem ( moznost vycerpani studne ) resil a nakonec jsem
dal na saci kos snimac hladiny. Ten podtlak v sacim potrubi je neprukazny,
tzv. samonasavaci cerpadla typu SVA ktery asi pouzivas vytvareji dost velky
podtlak i bez vody a ten rozdil tlaku neni zas tak velky, aby byl prukazny -
ozkouseno.
Merit vodivost - t.j. pritomnost vody v trubce pred cerpadlem jde, ale
zalezi na tom, jak velke mnozstvi vodniho kamene je ve vode. Na vnitrnim
povrchu potrubi a vlastne vsude se usazuje takove nacervenale svinstvo,
ktere je dobre vodive a za cas potahne vse ve vode a zas to nefunguje, resp.
chce to pravidelnou udrzbu - ozkouseno.
Nakonec mi zbyl ten spinac. Vyrobil jsem ho z jazyckoveho kontaktu, ktery
jsem zalil i s privodni dvoulinkou do novodurove trubky o prumeru o trochu
vetsim, nez byl plovak z karburatoru ze skodovky. Na ten jsem prilepil
permanentni magnet a zasunul jsem do trubky. Pokud byla voda, plovak byl
nahore v trubce, kde se nachazel jazyckovy kontakt a ten sepnul.Zadny
kontakt neni ve styku s vodou - mimochodem, voda rozezere kdeco. Pri poklesu
voni hladiny klesl i plovak s magnetem, kontakt rozepl, u cerpadla mi rozepl
triak, ktery odpojil stykac a tim padem cerpadlo cerpalo jen potud, pokud
byla voda, respektive cerpa takhle dodnes a je to 15 roku a jeste jsem na to
nesahl.
Kdysi jsem "spolupracoval" s firmou Vodni zdroje, krea se cerpanim vody
zabyvala takrka monopolne a vim, ze ac pouzivali ruzne rafinovane
hladinomery, tak zakladni dlouhodobou indikaci delali taky takhle jednoduse.
Jeste co se tyka vysky, do ktere vycerpa cerpadlo - klasicka odstrediva
opravdu max natahnou vodu do vysky 7 - 8 m - podle opotrebeni cerpadla a
prumeru privodnich trubek - myslim ze to je Torriceliho zakon.
Pokud ke treba cerpat z vetsi hloubky, tak pak cerpadla ponorna, bud je to
takova sroubovice v gume ( Archimeduv sroub) nebo odstredive cerpadlo, ktere
je ale ponorene - tim odpada výska nasavaneho vodniho sloupce a vytlacna
vyska ( t.j. vystupni tlak - 10 m = 1 atmosfera) je dana poctem stupnu -
jsou i vice jak deseti stupnove a sto metru vyska neni problem.

Vladimir