Prerusenie od casovaca na i51

Zdenek Hanak jr. hanak

From: Straka Matus <magpie@pobox.sk>
To: Multiple recipients of list <hw-news@list.gin.cz>
Sent: Sunday, November 14, 1999 6:35 PM
Subject: Prerusenie od casovaca na i51

> Ahoj,

Zdravim take. Predem drobne upozorneni. Nevim, jak je tomu u original INTELu, ja
jsem intelovske jednapadesatky prestal pouzivat uz pomerne davno. Pri odpovedich
na Vase dotazy jsem cerpal ze zkusenosti a z datasheetu k Philips procesorum.
Zminek o nekompatibilitach mezi INTELem a Philipsovymi klony je pomerne malo,
takze dale uvedene infomace muzete pouzit celkem s jistotou.

> rad by som poprosil o vysvetlenie nasledovneho:
>
> Pre mikroradic intel 8051, casovac 0 v mode 1:
>
> 1) Prerusenie od casovaca 0 je generovane od stavu bitu TF0 (v
> registri TCON)? (t.j. softwarovo mozem vyvolat prerusenie tak, ze
> nastavim bit TF0)?

ANO. Preruseni je mozne vyvolat i softwarove i hardwarove (jak je vyslovne uvedeno
v dokumentu, jehoz URI jsem Vam uvedl nize). A take se pripousti kterykoliv priznak
preruseni (tedy i TF0) softwarove nulovat a tim jej potlacit.

> 2) Kedy sa nuluje? Len pri prechode na obsluznu rutinu?

Dve moznosti. Pri prechodu na obsluznou rutinu a nebo softwarove.

> 3) Co sa deje, ak sa prechod na osluznu rutinu nerealizuje? (Napr.
> ze bit ET0 v registri IE je nulovy?)

Pokud bit TF0 zustane nastaveny, pak kdykoliv povolenim ET0 dojde
k preruseni (samozrejme pokud nejste v preruseni s vyssi nebo stejnou
prioritou a pokud mate EA=1).

> 4) Ak sa prerusenie neobsluzi (ET0 = 0), je prerusenie od casovaca
> 0 "pending"?, T.j. ak potom nastavim ET0 = 1, prejde sa na
> obsluhu prerusenia, aj ked casovac vlastne este znovu nepretiekol?

ANO. Vsechny odpovedi vychazi z koncepce prerusovaciho subsystemu '51.
Dojde-li k preteceni, nastavi se bit TF0. Tyto bity priznaku preruseni se testuji
v kazdem cyklu (aspon myslim) procesoru a vedou k volani prerusovaci rutiny
okamzite, jakmile to dovoli kombinace bitu v IE, IP a stav cekani na RETI.

> Dakujem vsetkym za odpovede.

Neni zac, podivejte se napr. na
http://www-eu2.semiconductors.com/acrobat/various/80C51_FAM_HARDWARE_1.pdf
nebo nejblizsi okoli tohoto URI, a najdete ten spravny odstavec.

Jeste drobnost. Ma-li nekdo zkusenost, ze by se nektere klony (konkretne napr. Dallas)
chovaly odlisne, prosim, napiste to, nebo aspon Vas nazor. Pri prechodu na jiny klon je nekdy
tezke si uvedomit, ze kompatibilita muze byt jenom na urovni instrukcni sady a pritomnosti
priblizne stejnych periferii na cipu.