Detektor radiace

Ladislav Mikeš jr. xml025
Středa Březen 17 11:42:17 CET 2004

>Jiz dlouho se vi, ze existuji tri druhy radioaktivniho zareni, alfa, beta a
>gama.
>Jestli chcete jenom vedet, na jakem principu funguji ruzne detektory,
>zkuste nejakou ucebnici fyziky.

Nac ta ironie? :-)

Sveho casu jsem se stavbou podobneho zarizeni zabyval (bydlim nedaleko
Jachymova), zajimalo mne mereni prirodniho pozadi.

V Amaterskem radiu vysly pokud vim dve konstrukce a to v:

AR B3/92 - s digitální indikací. Jednalo se o stabilizovaný zdroj vysokeho
napeti pro trubici GM (cca 400-600V) a citace impulsu s vystupen na displej.
Tohle zapojeni mi prislo jako zbytecne komplikované - GM trubice, kterou
jsem mel k dispozici byla vhodna spise pro orientacni indikaci, nez pro
cislicove mereni..
ARB2/89 - jednoduchy meric radioaktivity s ruckovym meridlem. Docela pekne
zapojeni, beha to na 1 tuzkovou baterii.

Trubici GM bylo mozne drive sehnat z ruznych vyprodeju vojenske techniky,
zejmena elektronkovych radiometru RBG XY... uz presne nevim. Ty byly
osazovany sovetskymi trubicemi STS-5 - citlive na beta i gama.
Trubice sama o sobe meri beta zareni, po zasunuti do vhodneho plastoveho
tubusu, polepeneho AL folii lze merit i gama zareni.

Kdyz si tenhle jednoduchy meracek nechate zkalibrovat v nejakem ustavu, kde
maji k dispozici zaric, meri celkem slusne.

Zdravi

L. Mikes jr.

O ktere z nich se Vam jedna, v jake intenzite a s jakou energii?