Ochrana vstupu [summary]

Radek Benedikt benedikt
Středa Březen 17 11:42:15 CET 2004

> Tohle mi neni zrovna moc jasne. Muzes prosimte upresnit, kam a jak
> by ty zenerky mely byt zapojeny?

Osvetlim to na jednodussim pripade, predpokladejme, ze je A/D
prevodnik napajen z 12V a ma rozsah 0-10V. Vstupni napeti je
potreba omezit na cca +11V. Takze pri pouziti ochranych diod je
potreba druhy konec oprit o cca 10,3V. Takze jsou mozne dve
reseni, prvni je pouzit dostatecne "tvrdy" delic napeti, sestaveny z
odporu. Jenomze problem je prave v te "tvrdosti". Te lze dosahnout
rozumne prave jen pomoci paralelniho stabilizatoru napeti (musi byt
schopen pozrat proud, proto paralelniho), jehoz hlavnim zastupcem
je prave Zenerova dioda. Takze pro vyse naznacene zadani se
zapoji Zenerova dioda 10,3V proti zemi, a odporem proti 12V se
predzhavi, aby na ni bylo skutecne potrebne napeti. Pri potrebe
presneho napeti je problem ty Zenerky vybirat, takze se ruzne
kombinuji prave s temi odporovymi delici, popr. se misto nich
pouzivaji paralelni stabilizatory s tranzistory, ty maji navic tu
vyhodu, ze pokud se vhodne oprou o napajeci napeti, tak za vsech
okolnosti je na nich napajeci napeti - konstanta.

bye, Radek (benedikt@lphard.cz)