Elektromobil

Vladimir Myslik xmyslik
Středa Březen 17 11:44:23 CET 2004

On Tue, 4 May 1999, [WINDOWS-1250] Ondřej Pavelka wrote:

> Pratele v diskusi,
> mam problem s pohonem elektromobilu trabant. Napajeni je 36V pomoci 18
> clanku
> Pb akumulatoru. jako motor je pouzit dynamo-spoustec z letadla, cca
> 28V/18kW.
> problem je s regulaci proudu. Puvodne to bylo delano pulsnim menicem,
> kde v koncove casti byly paralelne spojeny dve sedmice paralelne spojenych
> KD503.
> Protoze to vsak porad odchazelo, presel jsen na typy MOTOROLA MJ15003 se
> zavernym napetim asi 140V. Bohuzel ted vyhorela treti sada cca za 1.500 Kc a
> [...]

Pokud mate paralelne spojeny vykonove prvky, dejte pozor na to, aby se
proud mezi ne distribuoval stejne. Kazdy z prvku muze mit jinou zatezovaci
charakteristiku a tak si je muzete v klidu po jednom odprasknout, od tech
nejvice zatezovanych po ty zbyle. V silove elektrotechnice se to resi tak,
ze se zmekcuje kazdy takovyto prvek seriove zapojenym odporem (velmi
malym), tak aby vyrobni rozdily mezi prvky byly setreny zmekcenim.

Dale bych doporucil dat tam zenerovky ci neco, co orizne indukovane
napetove spicky (na motoru jako indukcni zatezi jiste vznikaji, cim
ostrejsi nabeh proudu tim vetsi). Zde by take mohla pomoci indukcnost v
serii s silovym obvodem. Samozrejme s nizouckym ohmickym odporem, nevim
jestli s zeleznym jadrem ci vzduchova.

Zkuste nekdy pokud muzete zmerit proudy tekouci jednotlivymi prvky (asi to
nepujde), leda indukcni sondou.

Pokud muzete poskytnout zatezovaci charakteristiku tech prvku a najit na
ni pracovni bod, zkuste si najit pracovni body pro napeti o 10% vyssi a
nizsi a kouknout se, jaky proud tomu odpovida. Mozna budete prekvapen, ze
ten proud kolisa i o vic nez 50%. To zmekceni seriovym odporem tohle
zlepsuje.

BTW kolik km to ma dojezd a kolik ty baterky vazi?

Lada

> i tento zpusob regulace zda se mi ponekud nestastny. Jedina moznost je asi
> tedy regulace pomoci MOSFET tranzistoru. Nevim bohuzel jak - nikdy jsem s
> tim nedelal.
> Rad bych v maximalni mire ponechal puvodni zapojeni, jen vymenil koncovou
> cast.
> Celkovy proud je asi 600A.
>
> Za pripadne namety a ohlasy diky
>
> Ondrej Pavelka

 Vladimir Myslik
(if you experience delivery problems replying my mail, try the addresses below)
xmyslik@cslab.felk.cvut.cz , xmyslik@cs.felk.cvut.cz
http://cs.felk.cvut.cz/~xmyslik/