termoclanek

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:43:37 CET 2004

On Mon, 12 Jul 1999, Snail Instruments wrote:

> Na procesory se to doopravdy pouziva (nebo alespon pouzivalo), prodava se
> to tusim pod nazvem aktivni chladic. Samozrejme, ze uz samotny vetrak

Tomu verim - nekdo si rad zaplati za 'lepsi pocit jistoty' ..

> chladi, ale pokud je ve skrini treba 50 stupnu, tak ten chladic s vetrakem
> nikdy nebude mit min nezli 50 stupnu. S peltierovym clankem muze mit
> chladic treba 20, i kdyz je ve skrini 60.

To je nesmysl - pokud budete mit ve skrini trvale 50 stupnu, tak Vam
chcipnou disky. Obecne jsou magneticka media nejcitlivejsi na teplo,
teprve po nich jsou mozna procesory. Kazdopadne chladit procesor na 20
stupnu muze mit vyznam pro nejakeho sileneho pretaktovavace, aby vyrovnal
tepelny odpor pouzdra procesoru, ale prodavat to v normalnim PC - to ho
jen zbytecne prodrazi.

> Optimalni pracovni bod samozrejme zavisi na zpusobu pouziti, teplotnim
> gradientu, tepelnych odporech, izolaci atd. Je to analogicke jako
> tranzistor - taky nelze rict, ze tenhle pracovni bod je jediny spravny a
> ostatni se jiz vzdaluji od optima.

Jiste - ja jsem neprovadel nejake specialni mereni - byl to jen naznak
pro orientaci. Mimochodem - neznate nekdo jaka je asi ucinnost techle
clanku ? Dejme tomu - pokud mam tepelny odpor na vstupu 10st/W a na
vytsupu take 10st/W a kdyz do clanku poustim el. vykon 1W tak mi na vstupu
uchladi vykon 1W a na vystupu poda 2W , nebo nejak podobne vyjadreny
vztah ? Aby se to dalo aspon trochu pocitat - takhle je nutne spis jen
odhadovat a zkouset.

> To uz samozrejme napadlo vice lidi. Videl jsem takove autolednicky v
> prodejnach sportovnich potreb lehce pres 2000Kc.

To je zajimava informace - netusite jaky to ma prikon/chladici vykon ?
Nekdo tu rikal ze ty peltiery jsou priserne drahe, a pokud by za ty 2000
bylo v te lednicce vice clanku o chladicim vykonu treba 200W - bylo by z
toho chladicu na procesor nebo na jine mensi aplikace az kam. Za tyhle
penize je to levnejsi nez klasicky kompresor, jen jde o to, jak je ta
lednice velka a kolik to chladi. (aby to nebylo tak, ze do ni date led
a vychlazene napoje a ten peltier se to jen snazi udrzet aby to neroztalo.

|                             petrsi@jcu.cz                              |