Videokamera a zatmeni slunce

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:43:31 CET 2004

Ja vsem dekuji za prispevky k filmovani zatmeni slunce, nasel jsem pozdeji
i velmi podrobneho pruvodce na strankach NASA. Udelal bych zaver
nasledujici - kratkodobe 'smrncnuti' kamerou pres slunce by nemelo udelat
nic, od toho je tam automaticka clona, o nekolikaminutove expozici pri
prubehu zatmeni to uz s takovou jistotou rici nelze.

>Dobreho zaka zakladni skoly by to nepobourilo.
>Kdyz zapalujete papir, snazite se lupu (objektiv) nastavit tak, aby v
>rovine papiru bylo ohnisko. U dokonale (=teoreticke) cocky jsou tam
>paprsky skutecne soustredeny do jedineho bodu.
Obrazky na toto tema v ucebnicich vypadaji opravdu sugestivne, pravda je
ovsem takova, ze idealni cocka soustredi vsechny _rovnobezne_ paprsky do
jednoho bodu. Jestlize je uhlova velikost slunce konecna, nemonou byt
vsechny paprsky rovnobezne.

>Proto v ohnisku nelze
>videt zadny obraz, ten lze videt pred ci za ohniskem. To jsou zaklady
>optiky.
Bude to zrejme nejaka nelinearni optika, vyuzivajici zakriveni
hyperprostoru a pripadne i "subscpace communication", ktere s oblibou
zachytava Mr. Data v prvnich dvaceti vterinach kazdeho dilu StartTrek ;-))

>Zaostreni kamery neznamena nastaveni ohniska do roviny obrazoveho
>elementu, ale nastaveni obrazu sceny do teto roviny. A to je rozdil.
Pokud jde o umelecky rozostrene zabery, pak ano. Obavam se, ze na vetsine
obycejnych videokamer nelze vypnout automaticke zaostrovani.

Dalsi diskuzi ohledne zaostrovani kamer navrhuji presunout mimo konferenci.

J. Hanzal

Electronical devices for chemical laboratory, custom electonics design
Snail Instruments                     Josef Hanzal, M. S.
Vojanova 615                          phone/fax: +420-311-24433
266 01 Beroun                         e-mail: snail@iol.cz
Czech Republic                        URL: http://www.vitrum.cz/snail/