Cim ochranit triak

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:43:22 CET 2004

Zdravim

Poradte jak levne ochranit triak ktery by mel spinat motor na 220V.
Je to teda stridavy motor bez uhliku takze snad zadne velke spicky
pri prerusovani obvodu nehrozi, ale preci jenom. Driv jsem na to
pouzival kondenzator + odpor ale to zase zvysuje proud pri spinani.

Jeste dotaz - kdyz chci pouzit optotriak k rizeni siloveho triaku,
je nejake doporuceni jak to zapojit ? Mam zkusenost ze u triaku
jsou obe elektrody oznacovany jako A1 A2 ale ta ridici elektroda
neplave ale chova se vuci jedne A elektrode jako baze proti emitoru
u NPN tranzistoru, tedy spis jako dve antiparalelne zapojene diody.
Takze je vhodne tu dotycnou A1 elektrodu zapojit na nulu a je mozne
triak primo ridit malym napetim na G bez nutnosti galvanickeho oddeleni.

Jak ale zapojit ten optotriak ? - mezi A2 a G nebo mezi A1 a G nebo
je nutne nejake specialni zapojeni ? Predpokladam ze dotycny optotriak
musi byt na dostatecne napeti aby nedochazelo k jeho prurazum a tim
ke spinani triaku a taky kdyz je dimenzovan na 0.1 A tak to bude stacit
k buzeni KT728 ktery ma mit 100mA Igt. Nemel by se tam dat do serie
jeste odpor nebo je mozne se spolehat pri zapojeni A2-OpTr-G ze to
napeti A2-G nebude moc velke a ten proud nebude po sepnuti moc velky
aby to ten OptoTriak vydrzel.

|                             petrsi@jcu.cz                              |