Cim ochranit triak

Jiri Recek j_recek
Středa Březen 17 11:43:22 CET 2004

> Poradte jak levne ochranit triak ktery by mel spinat motor na 220V.
> Je to teda stridavy motor bez uhliku takze snad zadne velke spicky
> pri prerusovani obvodu nehrozi, ale preci jenom. Driv jsem na to
> pouzival kondenzator + odpor ale to zase zvysuje proud pri spinani.

Vetsinou bohate postaci dat paralelne k motoru varistor. Napriklad
VE13M00231K, ktery prodava GM za 9Kc (i s DPH). Varistor je treba vybirat
hlavne podle napeti, protoze pri prekroceni napeti snizuji odpor a berou z
chraneneho obvodu energii, ktera by jinak mohla znicit chranenou soucastku.
Ja jsem to pouzil na spinani hydraulickych ventilu na 220V, cili indukcnost
jak prase, a bez jakychkoliv problemu. Triaky maji za sebou jiz nekolik
stovek tisic sepnuti bez poruchy.
Jeste by se tam mohl dat nejaky transil nebo trisil, ale na takovem napeti a
jeste k tomu stridavem s tim nemam zadne zkusenosti.

> Jeste dotaz - kdyz chci pouzit optotriak k rizeni siloveho triaku,
> je nejake doporuceni jak to zapojit ? Mam zkusenost ze u triaku
> jsou obe elektrody oznacovany jako A1 A2 ale ta ridici elektroda
> neplave ale chova se vuci jedne A elektrode jako baze proti emitoru
> u NPN tranzistoru, tedy spis jako dve antiparalelne zapojene diody.
> Takze je vhodne tu dotycnou A1 elektrodu zapojit na nulu a je mozne
> triak primo ridit malym napetim na G bez nutnosti galvanickeho oddeleni.

V zadnem pripade nedoporucuji spinat tyristor primo. A pokud mozno u
galvanickeho oddeleni dodrzet co nejvetsi vzdalenosti mezi oddelenymi
obvody. Je az neuveritelne, co se muze dostat do obvodu treba jen po jednom
drate, natoz pres soucastku. Ale pokud je vse napajene primo napetim
spinaneho obvodu, tak je to neco jineho. Napriklad regulator otacek. Ale je
treba dodrzet dvojitou isolaci!

> Jak ale zapojit ten optotriak ? - mezi A2 a G nebo mezi A1 a G nebo
> je nutne nejake specialni zapojeni ? Predpokladam ze dotycny optotriak
> musi byt na dostatecne napeti aby nedochazelo k jeho prurazum a tim
> ke spinani triaku a taky kdyz je dimenzovan na 0.1 A tak to bude stacit
> k buzeni KT728 ktery ma mit 100mA Igt. Nemel by se tam dat do serie
> jeste odpor nebo je mozne se spolehat pri zapojeni A2-OpTr-G ze to
> napeti A2-G nebude moc velke a ten proud nebude po sepnuti moc velky
> aby to ten OptoTriak vydrzel.

Ten optotriak se muze zapojit primo mezi A2 a G, ale je lepsi dat tam jeste
odpor, treba 56ohmu, aby vydrzela G toho vykonoveho triaku pri spinani ne v
nule. Jeste jsem nekde videl, ze tam je pojistka. To neni spatne, pokud
odejde vykonovy triak a z nejakeho duvodu nesepne. Alespon neshori ten
optotriak.

Jirka