Jak vyrobit detektor pruchodu nulou

Roman Bodis bodis
Středa Březen 17 11:43:20 CET 2004

Zdravim!
To oddelenie diodou za mostikom je v poriadku,
na samotnu detekciu spustacej urovne je viacej pouzitelnych sposobov:

1. vyuzit vstavany komparator (vAtmeli). Myslim ze spustaciu uroven dokaze
opakovane detekovat presnejsie. Je tak tiez mozne detekovat samotnu nulu
(0V) ak druhy vstup komparatora pripojite na zem (teda presnejsie kusok nad
zem). Prerusovacia subroutina si vsak sama musi zakazat svoje prerusenie aby
ste sa vyhli opakovaniu prerusenia (sum,mala strmost prebehu + rychly
procesor). Najlepsie je
spustit po prichode prveho pulzu citac, potom povolovat prerusenie iba kusok
pred ocakavanym prichodom pulzu-synchronizacne okienko. Vyhnete sa tak
rusivym impulzom v sieti takmer pocas celej polperiody.

2. Priebeh vytvarovat Schmitt.trig.hradlom - zaviest hystereziu (74HC14,
40106,...)

3. Jednoduchsia varianta - pouzit spinaci FET napr.BS107

Pulz sa da dotiahnut na 1 az 0,5ms pred skutocnym priebehom nulou co mi pre
fazovu regulaciu bohate stacilo.

4. Skusal som i zapojenie optoclena priamo v sieti 220.
   Vyhoda-presna faza neovplyvnena posuvom trafa (Myslim ze nepatrne kolise
vplyvom zmeny zataze trafa)
   nevyhoda-velke horuce odpory

Do velmi zarusenej siete by to asi chcelo nejaky PLL s vacsou casovou
odozvou.
Neviete prosim niekto o nejakom algoritme SW-PLL pouzitelnom na 50Hz, lebo
to mi neslo.

Ja som fazovu regulaciu realizoval asi takto:
mostik - trimer o zem - z bezca zenerka 5V na zem - 3xhradlo 40106 - vstup
ICP AT90s2313
Ak chcete poskytnem schemu a zdrojaky, ale dnes uz asi nie.

Bodo
bodis@tt.psg.sk