HW Pouzivani nehomologovaneho modemu vs Telecom

milan.klesa@spt.cz milan.klesa
Středa Březen 17 11:44:37 CET 2004

Hi lidicky,
>----------
>Od: kosta@iol.cz; kosta@iol.cz
>Komu: hw-news@mobil.cz
>P?edm?t: Re: HW Pouzivani nehomologovaneho modemu vs Telecom
>Datum: 12. duben 1999 11:50

>Prosla mi rukama spousta homologovanych i nehomologovanych zarizeni, ale
>jeste jsem se nepotkal s pripadem, ze
me taky :-)

>zarizeni "dela bordel" na ustredne a ta napocita vice impulzu. Jedinou
>moznost vidim v navazani spojeni s jinym cislem,
s timhle mam trochu jine zkusenosti. jednalo se hlavne o ty male
telefonky co se vozily z nemecka a rakouska, a nebo je tu prodavali
vietnamci na burzach, tyhle telefonky byli sice uvnitr reseny jako
kazdy jiny telefon, ale bohuzel 60V na nasich linkach jim vice nez
nesvedcilo. ten kdo mes stesti tak mu telefon sel alespon nejakou dobu,
ostatnim odesel ihned po pripojeni. nekdy odesel jen spinaci
tranzistor, co uzaviral smycku, ale jindy odesel uplne cely i ten
svabik v ciselnici,
jinak co se tyce toho ze by nehomologovane zarizeni napocitavalo vice
impulsu, ani tady nemuzu souhlasit, jde o to, ze to zarizeni nemusi
korektne zavesit a pak i kdyz mate polozene sluchatko, muze byt spojeni
stale uzavreno, a prio takovem mezimestu staci za noc naskakat poradne
tarifu... V posledni dobe by se tohle ale nemelo uz stavat, protoze
ustredna je tak inteligentni ze zrusi spojeni, kdyz zavesy volany
ucastnik (ale tesne po revoluci to tak vsude nebylo) dnes je z toho
maximalne obsazena linka spadla do poruchove smycky coz ma jediny
nasledek nekdo se zacne zajimat proc to...
Co se tyce tarifu, ktere jsem neprovolal, z vlastni zkusenosti muzu
varovat, pred pouzivanim nehomologovanych bezdratovych telefonu, mam
ozkouseno, ze jsem se takovym pristrojem dokazal volat z ciziho
telefonu. pokud uz takovy telefon nekdo ma, doporuucuji pokladat
sluchatko na zakladnovou stanici, jinak se na ten telefon opravdu muze
povesit kazdy... taky tyhle telefony nebyly homologovany hlavne proto,
ze pro spojeni pouzivali prvni televizni pasmo..

>Jinak pokud se pripoji jakeko-li zarizeni na vystup homologovaneho pristroje
>nema Telecom sanci. Tedy: pokud pripojite
>nehomologovany modem na vystup telefonu (zaznamniku, faxu, jineho modemu)
>nejedna se o pripojeni k JTS, ale jiz k vasemu zarizeni. Toto neni muj
>vyklad, ale vyklad pravnika od Telecomu.

zase zalezi na pohledu konkretniho cloveka... pokud je takove zarizeni
pripojeno jen pres zaznamnik, tak bych na to nespolehal... protoze se
bude chovat uplne stejne jako primo na lince a navic to ze draty
projdou relatkem v a dvema zasuvkami ( nekdy jen temi dvema zasuvkami)
nemuze nikdo pokladat za to, ze zarizeni pripojeno na JTS. O necem
takovem se da uvazovat az pokud je zarizeni pripojeno za pobopckovou
ustrednou a co vim, tak ani na pobockou ustrednu se nesmeli pripojovat
nehomologovane telefony...

No shrnul bych to asi takhle, pokud se zarizeni ozkousi a funguje bez
potizi nekolik mesicu neni proc se obavat nejakych at uz technickych ci
jinak neprijemnych dusledku, samozrejmosti je se s tim nikde moc
nechlubit... Co se homologace tyce, ja nadmiru jasne, ze je to jakysi
certifikat, ktery me chrani proti komukoliv, ktery by chtel neco davat
za vinu tomu zarizeni... teda pokud se neporoucha... a pokud takove
zarizeni zpusobi nejakou skodu, mam ji na kom vymahat...

Na konec jeste jednu drobnou informaci, co se tyce promerovani
telefonich linek, v ramci prevence se nasazuje zarizeni na mereni
ucastnickych vedeni, ktere dokaze zmerit (odhadem) jednu 10k ustrednu
asi tak za 3 dny, a tohle zariozteni bude na kazde ustredne, vysledek
ma byt ten, ze se bude sledovat kvalita ucastnickych vedeni (takove ty
bezne parametry, jako svody proti zemi, cizi napeti atd) a cele se to
bude statisticky vyhodnocovat, takze se napriklad muze zjistit, ze
nekde odchazi kabel driv nez bude pozde, ale zrovna tak to bude vsude
vyhazovat nepatricne aparaty pripojene na konec vedeni.

pokud si nekdo chce proverit jak je na tom jeho zarizeni, tak to chce
zmerit impedanci mezi ABdraty musi byt vyssi nez 1MOhm, nejlepe vyssi
nez 10MOhm (zarizeni zvlada pouze do 11MOhm a 10MOhm je spodni hranice,
pod kterou by nemel jit zdravy kabel, bez jakehokoliv zarizeni) to same
by melo platit, pokud v tom zarizeni pouzivate ochranou zem (nebo
cokoliv se zemi spojene , treba kryt pocitace)
a pak taky by mezi AB draty nemela byt vyssi kapacita nez MAX.1,5uF
spravne ma byt 1uF ale jiste meze jsou povoleny... (co mam zkusenosti,
tak dnesni pristroje si vystaci i s mensi kapacitou u zvonku)

a to je asi tak vse...

ByE milan(milan.klesa@spt.cz)