Mikrokrokovani s '51

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:44:36 CET 2004

>zajimal by mne vas nazor na pouziti AT89Cxxxx na rizeni krokovych motoru
>s pouzitim mikrokrokovani.
>   S kamaradem na tom delame uz nejakou dobu, ale vysledky nejsou moc dobre.
Snad by nebylo od veci uvest vice podrobnosti o dosazenem stavu. Takhle
tezko poradit neco konkretniho.

>Tim mikrokrokovanim myslim minimalne 8 a vice ( radeji vice ). Vim ze
existuji
>ruzne obvody pro toto pouziti ( take drahe ), ale take vim, ze toto lze
udelat

Doporucuji si prohlednout L6506 - kolem 80Kc u ERA components, dale
doporucuji aplikacni listy ST, pripadne Allegro. To, co delaji ty drahe
integrace lze samozrejme napodobit s vetsim usilim a s pouzitim obycejnych
integracu. Samotny procesor na to nestaci, ma jenom jeden analogovy
komparator a o dobe odezvy na preruseni bych si nedelal zadne zvlastni
iluze. Ono ma pouziti hotoveho integrace tu vyhodu, ze vetsinu problemu uz
vyrobce integrace vyresil, a to, co zbyva, popsal v aplikacnich listech.
Problem byva opatrit si jeden dva kousky na pokusniceni (v posledni dobe
jsem narazil na Toshiba TA8534, docela sympaticky brouk, 1/8 krok, 1.5A na
fazi, ale kolik stoji nevim, v zamyslene aplikaci neni jeho cena rozhodujici).

Ne vsechny krokove motorky jsou vhodne pro mikrokrokovani. Nekdy je lepsi
pouzit krokovy motorek s vice kroky na otacku. Pokud jde o preklenuti
rezonancni frekvence, uz pulkrokovani poskytuje velice dobre vysledky a
ztrata na krouticim momentu je celkem nepodstatna (~90% celokroku), navic
vystaci s tim samym hardware jako celokrok.

>Mne staci pomoci se zakladnimy proceduramy pro obsluhu 1 krok. motoru s
>mikrokrokovanim.
A neni nahodou tahle "malickost" vlastne vyreseni celeho problemu? ;-)
Ja bych to videl na jednu, pripadne dve tabulky, kde by byl ulozen vystupni
proud pro obe faze krokoveho motoru, pri pohybu jednim nebo druhym smerem
by se posouval ukazatel v tabulce nahoru ci dolu a prislusna hodnota by se
pouzila pro rizeni proudu vinutimi. A samozrejme casovac by odmeroval
interval mezi jednotlivymi (mikro)kroky. Dalsi bude zaviset na konkretnim
hw reseni.

Specializovane integrace maji kuprikladu nelinearni (sinusovy nebo sinovy?)
D/A prevodnik, maji osetreno zpozdene sepnuti tranzistoru v mustku, aby
nedochazelo k mzikovenu zkratu, nabojovou pumpu ke spinani horni vetve,
nekdy integrovane ochranne diody a spoustu dalsich prijemnych malickosti,
ktere se samozrejme daji vyresit s nejakou CMOS logikou, komparatory a
kondenzatory, ale vysledna cena je pak ulozena ve vetsi pracnosti navrhu,
slozitosti zapojeni, komplikovanejsim plosnem spoji, drazsi vyrobe, mozna i
mensi spolehlivosti. Aby to nakonec nestalo vice nezli ten "drahy integrac".

Zkuste napsat vice o aplikaci, rozsahu krokovacich frekvenci, parametrech
motorku, proc vlastne mikrokrokovani atd.

Josef Hanzal