Ovladani tlaku - tendence

Tomas Dresler student dreslet
Středa Březen 17 11:35:59 CET 2004

> HI!!!
> vola sa to PI regulator :-)
> TOMI.

Ja bych spise rekl PID regulator, protoze jeho derivacni slozka velmi rychle reaguje na jakoukoli zmenu
vstupniho signalu. Teorie je seda, ale rika toto: P cast regulatoru je urcena pro
pokryti dlouhodobejsich vykyvu a ma linearni charakteristiku. Taktez zpusobuje
pokryti v oblastech, kde by se charakteristiky ostatnich regulatoru protinaly bez
zesileni. Tvori ho vetsinou invertujici zapojeni OZ. Derivacni clen D je urcen pro
eliminaci rychlych zmen vstupniho signalu, protoze reaguje okamzite, pak jiz
jeho hodnota s casem klesa. Je tvoren vetsinou OZ, v jehoz vstupu je paralelne
odpor a kondenzator (ktery vlastne derivuje) a ve zpetne vazbe odpor. Clen I
(integrator) se stara o male dlouhodobe odchylky. Integruje i zbytkove odchylky
(v case zvetsuje hodnotu vystupu v zavislosti na velikosti vychylky), takze je
schopen odstranit i ty male (za nejakou dobu). Nakonec se signal ze vsech tri
secte v dalsim OZ (3 odpory jako scitacka, ctvrty ve zpetne vazbe). Bohuzel
hodnoty soucastek musite pocitat sam, dle aplikace.

Samozrejme ze na vstupu tohoto regulatoru je linearni odecitaci clen
(=Uregulacni-Uzpetne_vazby), kde jeho vstupem neinvert. je pozadovana
hodnota (ve vasem pripade prutoku) a v invertujici casti hodnota zpetne vazby
(cidla), patricne upravena na pozadovanou uroven.

Celkem dohromady to vidim na jednoduche zapojeni s 6 (7) operacnimi
zesilovaci (P, I, D (3), scitacka na vystupu (1), odecitacka na vstupu reg. (1) a
uprava napeti z cidla (1), prip. dalzi (7.) OZ jako vykonovy zesilovac pro
linearni ventil.

      S pozdravem

         Tomas "Edison" Dresler

E-mail: edison@hw.cz