feritova pamet

havraj1.edu@mail.cez.cz havraj1.edu@mail.cez.cz
Úterý Červen 29 07:02:23 CEST 2004

Nelze nez potvrdit tato slova. V minulosti jsme tyto pameti provozovali na
stroji SM-2 (zavod Impulz, Severodoneck :-)). Kazdy "pocitac" mel 4 x 32
kslov (slovo 16 bit). Kazdy 32k blok byl dvouchlapovy, v kazdem bloku 4
desky (zhruba A3) s ferity velikosti jakou uvadis ty a komplikovana ridici
elektronika. Dnes mame tyto pameti nahrazeny chipy 4164 :-)). Verte,
neverte, stale to pracuje (mame techto stroju 8) a neni to az tak poruchove
(proste squela obsluha a udrzba :-)).
Jinak se me neco plete, ze u Ramony byla pouzita polska Odra, ale mohu se
mylit. Bylo to v dobach pana Nekuda, Starika....

Raven

Vážený kolego, trošku si vás vychutnám...
Jste si jistý, že rozjezd tkané feritové paměťové matice je práce na pár
dní ?
Tyto matice tvořily operační paměť v počítači RODAN, který byl v zařízení
RAMONA (předchůdce Tamary a Věry) a v době kdy jsem dělal technika na
těchto zařízeních jsem znal tuto paměť do odporu včetně. Jsem ochoten Vám
najít v dokumentaci schémata, postupy nastavení a ukázky desek z tohoto
famózního zařízení ale skutečně jsem skeptický k tomu, že to jen tak
rozjedete.
Mám doma matici která na ploše 9x9 cm obsahuje 128 x 128 = 16 384 (!!!)
feritových kroužků s otvorem o vnitřním průměru 0,1. Tímto otvůrkem vedou
TŘI vodiče (adresa X, adresa Y a čtecí). Z 25 těchto matric byla složena
16k operační paměť počítače RODAN 10 (slovo = 24 bitů + parita). Když se na
ni podíváte pod lupou tak se z té krásy technikovi tají dech. Kromě těchto
matric obsahovala paměť ještě 25 desek čtecích zesilovačů a generátorů
blokovacího proudu, 16 desek se zesilovači adresovacích impulzů a
impulzními transformátory, dvě desky časovací logiky, dvě desky adresovací
logiky a zdroj mocný jako myšlenky socializmu v té době.
K nastavení byl bezpodmínečně nutný 100 MHz osciloskop a proudová sonda se
stejným frekv. rozsahem (Hewlett Packard).
Je mi jasné, že byste asi nechtěl oživovat celý rozsah takovéto paměti ale
jako největší problém vidím (i při té nejočesanější demonstraci) detekci
zvlnění, které znamenalo, že se ferit "překlopil" za stavu 1 do stavu 0,
neboli přečetla se jednička. V provedení které mám já - to nejmenší které
jsem kdy měl možnost poznat - bylo tohle zvlnění v řádech milivoltů a
desítek nanosekund.
A včil mudruj...
Pokud by byl zájem o fotky, asi bych musel požádat Kosťu nebo někoho s WWW
stránkami, neb své nevlastním.

zdravim - regards - tschuess

Ing. Ladislav Krucinsky