"nabijeni" CCDcek

Šerých Jakub Serych@panska.cz
Úterý Červen 22 10:44:42 CEST 2004

> Tim clonovym cislem se to fakt nasobi?
>
> Ales Prochaska
Ono je to cele dost silne zjednodusene napsane, nez jsem to pochopil, taky jsem na to chvili ziral, ale v principu je to asi spravne.
Kazdopadne jde o ohyb paprsku na okraji clony. Prave clona 8 je z tohoto duvodu u vetsiny normalne konstruovanych objektivu clonou s nejvetsi ostrosti obrazu (nikoliv s nejvetsi hloubkou ostrosti, to se nesmi plest).
U malych clon (velkych der) se negativne projevuji opticke vady objektivu, u velkych clon naopak prevazujici mnozstvi paprsku ovlivnenych ohybem oproti paprskum proslym bez ohybu (tedy vlastne efekt dirkove komory). Nekde na webu jsem kdysi videl krasne grafy tykajici se analyz nejakych profi objektivu a bylo tam krasne videt, jak krivky tech dvou vlivu (vady optiky a vliv ohybu) vytvori minimum prave kolem clonoveho cisla 8.

Jakub Serych