zpomalit trifazovy motor

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Červen 14 21:38:48 CEST 2004

Pokud je to pro krátkodobý provoz, klidně bych tam dal regulaci napětím,
třeba obyčejnou tyristorovou regulaci. Většina výkonu půjde do ztrát, ale to
tady asi nevadí. Problém je, že při regulaci pod bodem zvratu (cca pod 2/3
synchronních otáček) je nutná zpětná vazba z otáček. Kdysi už hooodně dávno
jsem takhle dělal pomalý rozeběh ždímání u Tatramatky (jedna z fint, aby
neskákala). Tehdy jsem čistě náhodou přišel na to, jak otáčky snímat přímo z
motoru. U dvourychlostního mororu jsem snímal kmitočet z toho druhého
vinutí. Původně jsem čekal něco odvozeného ze skluzového kmitočtu, ale byl
tam kmitočet úměrný rychlosti a při max. rychlosti to bylo cca 2 KHz s
napětím cca 5V. Nikdo ze silnoproudařů mi to nedokázal objasnit a nakonec
jsem usoudil, že by to mohl být kmitočet vzájemného míjení pólových nástavců
statoru a rotoru. Motor musí mít určitý poměr počtu pólů (teď nevím jestli
lichý nebo sudý), aby se do druhého vinutí nedostávalo 50 Hz.
Anděl

----- Original Message -----
From: "radek kasal" <radekkasal@seznam.cz>
To: "'[HWnews]'" <hw-list@mailman.nethouse.cz>
Sent: Monday, June 14, 2004 1:44 PM
Subject: RE: zpomalit trifazovy motor

Díky za informace.
Jak je vidět cesta tudy vede, ale levná není. Je to pochopitelné, ty
měniče umí kde co všechno. Mne by stačilo nějaké udělátko, s pevně
nastaveným kmitočtem.
Jedná se o soustrojí motůrek + šneková převodovka do pomala to
celé určené k natáčení antény. Situace je o to jednodušší, že
nepotřebuji točí o 360 stupnu ale stačí mi 120 stupnu.

Radek