Elektrotechnicka mereni na prumyslovce

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Středa Červen 9 23:41:33 CEST 2004

Ja som na priemyslovke nejaky cas ucil, tiez staval zvukove studio (to
sme akurat zacinali s odborom obrazova a zvukova technika) a tiez sa
podarilo pozhanat nejaku profesionalnu techniku. Napisal som asi 50
stranove "skripta", je to v slovencine, ale je to volne k dispozicii.
Sice by uz trebalo mensiu reviziu po 3 rokoch, ale snazil som sa to
pisat nadcasovo. Ak by ste mali zaujem napiste mi sukromne mail, este to
niekde vyhrabem.

Ohladom tych merani. Neviem na akej urovni su merania na vasej skole, na
nasej priemyslovke boli dost poznacene vekom prednasajucich/cviciacich.
Plne suhlasim s tym, aby absolventi predmetu elektrotechnicke meranie
ovladali principy a metody, ktore su nadcasove a metody, ktore su uz
zastarale a prekonane by sa mali len zbezne prebehnut. Spominam si na
napriklad na jazyckovy frekventomer, alebo meranie pomeru frekvencii
osciloskopom. Dalsie konkretne priklady si neviem spomenut, lebo nemam
so sebou stare zosity.
V kazdom pripade treba merat, cvicit a ukazovat veci, ktore sa dotykaju
konkretneho odboru, tak aby po vyjdeni zo skoly napriklad automatizeri
vedeli ako sa meria prikon motora, ale je im uplne zbytocne vediet ake
parametre ma medzifrekvencny zosilnovac v televizore.

Napriklad mojich studentov zvukovej techniky som braval na cvicenia do
radia, kde som pracoval a merali sme realne studiove systemy, prenosove
linky, audio transformatory a pod. s ktorymi sa stretnu ked budu v tejto
oblasti pracovat. Velmi ich to bavilo dokonca prisli radi na cvicenia aj
cez vikend. Dolezita je tiez vybava up-to-date. Da sa to zmerat RC
generatorom a NF milivoltmetrom Tesla, ale s tymto sa uz nikto v praxi
nestretne (jedine ze by isiel studovat na elektrofakultu v Bratislave).
Preto som doniesol moderne profesionalne meraky, porovnavali sme to s
meraniami pomocou sumu a spektraku zo zvukovky. Proste ukazat x variacii
na to iste meranie, aby mali rozhlad.

To iste plati napriklad pre opticke kable, ktore sa nam podarilo
pretlacit do cviceni a plno dalsich veci.
Z merania pomocou vsetkych moznych elektromechanickych pristrojov by som
vacsinu vypustil, lebo dnes sa niekto uz len tazko stretne s vacsinou
tych pristrojov v inych ako indikacnych funkciach. Kto to bude
potrebovat podroble si dostuduje. Skor by som zlepil napriklad nejaky
pokusny AD prevodnik a ukazal, ze to co ukazuje displej zdaleka nemusi
byt to co naozaj meram. Toto je velmi dolezite, lebo vacsina z nich
slepo veri tomu co precitaju z displeja, alebo monitora. Dalej
automatizovane meracie systemy a dialkovy zber dat (ci uz HP-IB,
ethernet alebo hocico). Dolezite napriklad pre automatizerov je meranie
neelektrickych velicin. Velmi uzitocne su prakticke priklady presluchov
na kabloch, alebo plosakoch. Tato otazka je velmi podcenovana a potom sa
daju vidiet v priemysle rozne konstrukcie pri ktorych sa cloveku kosa vo
vacku otvara. Myslim, ze zaujimave by bolo ukazat napr. vlpyv dlzky,
kvality a zakoncenia kabla na prenos povedzme po RS485. Okrem niekolko
100m kablu a jedneho pocitaca k tomu nic viac netreba. Ukazat a
vysvetlit, ako sa ten signal siri po kabli a preco musi byt korektne
zakonceny a pod. toto sa da zmerat jednoducho hociakym osciloskopom.
Neviem ci mate na skole tienenu kabinu, my sme taku malu mali. Tam sa da
velmi pekne ukazat vplyv rusenia na presnost a vysledky merania. Ak mate
nejake vysokofrekvencne pristroje nezaskodi ukazat rozdiely medzi
kablami. Neverili by ste, ale ked nam v radiu montovali 18GHz mikrovlnnu
trasu tak pani, profesionali z radiokomunikacii, tam pouzili asi 3m
ethernetoveho RG58 kabla ku ziaricu paraboly a cudovali sa ze nemaju
signal. Vtedy ma tam skoro mrdlo ked som to videl.

Dalsia vec je vypracovanie poriadnej dokumentacie o merani. Nech na toto
hocako budu pindat, tato stranka veci je v praxi nesmierne dolezita.
Ziadne predtlacene formulare, kam treba len dopisat hodnoty do tabulky.
Vec, ktora je velmi cenena na absolventoch priemyslovky je, ze sa
vyjadruju ako technici. Ked si porovnate napriklad labaky cloveka z
priemyslovky a z gymnazia je v tom znacny rozdiel.

Nepovedal som vam asi nic konkretne a hodnotne, zo skoly som uz peknych
par rokov a v oblasti v ktorej pracujem stredoskolske vzdelanie nestaci,
takze bohuzial neviem povedat konkretne poziadavky z praxe :-) Od
technikov so stredoskolskym vzdelanim co tu mame sa vyzaduje aby
principialne rozumeli tomu co robia... ja neviem aby vedel ze
obdlznikovy signal sa neda merat multimetrom bez true rms prevodnika, ze
kable maju utlm a to co zmera sa musi korigovat, ze signal sa nesiri
nekonecnou rychlostou, ze vsetko musi byt dostatocne dimenzovane na
najhorsi pripad aj ked nastane len 5 minut do roka, ze vsetko co urobia
musia prehladne zdokumentovat, ze ked nieco meraju maju si zobrat aspon
o triedu lepsi pristroj, ze vsetko musi byt perfektne zemnene, lebo
vodice maju okrem ohmickeho odporu aj striedavu impedanciu a plno
dalsich veci, ktore sa daju pekne ukazat meranim na zlych prikladoch a
vtedy je cas vysvetlit ako to funguje a preco toto nie.

takze asi tak...
balu