Sluch a posun kmitoctu (Re: Jak to delaji??)

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Pondělí Červenec 19 12:16:46 CEST 2004

> Ja vim ze ano, ale s tim mi potom nepasuje informace o ruznem ladeni
> ruznymi orchestry (nevylucuji ze se jedna o historickou zalezitost,
> nektera znama filharmonie (Berlin?) ladila dokonce 442,5 Hz).

To se nevylucuje. Vojenska a slavnostni hudba napr. ladi klidne i 460
Hz, barokari zas ladi 415 Hz -- dobra, to prvni neni komorni pouziti
a to druhe je zas trochu stara norma, ale napr. jeste pred par lety
se v knizkach psalo 435 Hz.

Vetsina absolutnich slucharu je prostredim naladena na tech 440 Hz,
ale neni mi znamo, ze by si na alternativni ladeni stezovali.
Kazdopadne to ale vnimaji uplne odlisne nez "my". Ja neslysim, tak
vam to nevysvetlim -- a obavam se, ze je to vubec tema tezko
popsatelne slovy. A navic pozor, absolutnich sluchu je nekolik druhu,
nekdo slysi treba tak, ze ma v hlave referenci a od ni si muze
odvodit interval, jiny zas citi, v jake je hudba tonine -- to ale
neni ten "pravy" absolutak ;-).

> Nebojte, pochopil.

Pardon, OK ;-).

> Co se tyka intervalu, nebude to tak strasne, temperovane ladeni
> je samo o sobe mirne falesne. A predpokladam ze zpevak bude
> intonovat podle nastroju ;-)

No temperovane *JE* falesne. Ale aspon oktavy tam sedi jak mala omega
na nocniku. To uz je pak asi opravdu otazka, na _jakou_ hudbu se
tahle metoda aplikuje. Ale z pokusu s napr. jinymi nez temperovanymi
ladenimi vim, jak i hudebne velmi neslysici lide, jako jsem ja,
mohou zretelne citit nektere pomerne jemne zmeny tonovych pomeru.

> Proto jsem take psal ze to odnesou hluboke tony - relativni posun je
> mnohem vetsi.

Jj, to mate pravdu.

Zdar, MP