vzorky a clo+DPH

Jiří Sloupenský jsloupensky@ktuo.cz
Středa Červenec 7 22:45:12 CEST 2004

Máte asi pravdu. V případě vzorků zdarma a navíc pro studenta je to problém.
Asi je to námět na podporu vývoje a výzkumu ze strany státu. Je divné, že se
o změnu v této oblasti  vysoké školy v probíhající diskuzi nesnaží.
nebo jsem to aspoň  nezaznamenal.

Zdraví            J. Sloupenský

----- Original Message -----
From: "Pavel Kořenský" <pavel.korensky@dator3.cz>
To: "'[HWnews]'" <hw-list@mailman.nethouse.cz>
Sent: Wednesday, July 07, 2004 10:32 PM
Subject: RE: vzorky a clo+DPH

To je otázka názoru.
Mně osobně je to jedno, protože DPH se mně stejně netýká, neboť jsme
plátce.

Jenže považuji za NEMRAVNÉ požadovat DPH za bezplatně poskytnuté vzorky.
Pokud výrobce poskytuje vzorky zdarma (včetně poštovného), tak by stát
neměl odrbávat občany tím, že z ceny dopravného vyměří DPH, které platí
příjemce vzorků.
Mojí firmě je to fuk, protože DPH 500 Kč za vzorky (poslané FedExem či
UPS - dopravné 60 USD) firmu nezabije. Ale celkem si dokážu představit,
že to otráví talentovaného studenta FEL či nějakého vývojáře/živnostníka
pracujícího v oblasti zakázkového vývoje.
V praxi jsem zažil i případ, kdy jsem se dotázal na nějaké parametry SMD
odporů 0.1 Ohmu. Firma promptně odpověděla a nabídla zaslání vzorku 10ks
zdarma.
Bez problémů je obratem zaslala. Jenže podle podivného zvyku některých
firem je zabalila stylem "hodně velká krabice plná polystyrénového zrní.
V ní menší krabice plná molitanu. V ní ještě menší krabice plná molitanu
a v ní pásek s 10 kusy SMD odporů" a poslala UPS. Nevím, kolik
odesílatel skutečně platil za poštovné, ale v papírech bylo uvedeno, že
cena vzorku je 1 USD a UPS v papírech uvedl cenu dopravného 150 USD.
Takže jsem zaplatil DPH ve výši 1.162 Kč (bylo to už dřív a dolar byl
výš než dnes).

Což je jaksi v rozporu s myšlenkou "vzorek zdarma". :-(
A tím odrbáváním ze strany státu je ve finále poškozen nejen příjemce,
ale i odesílatel, protože se jistě najde mnoho lidí, kteří si prostě
odpor za 116 Kč odmítnou převzít a reklamní efekt je nulový.

Zdraví PavelK