Re: totální destrukce dat na HDD

Radim 2 radim2@infos.cz
Úterý Červenec 6 21:55:55 CEST 2004

Tak to ja jsem nastavoval FDD 8inch a 5,25 inch trosku odborněji.
Měl jsm takovou specialni disketu od fy Dysan a ta měla zaznam obdelniku
presne mezi stopy bezne diskety. Nastavovalo se to osciloskopem na minimum
signalu z hlavy. Taky jsme k tomu mely ze Slusovic takovou ovladaci bedynku
kam se
mechanika pripojila a mohlo se krokovat hlavickama.(vesmes slo stejne jen o
nastavit nultou stopu) Podobne se nastavovaly
paskove jednotky pomoci master pasky.
Radim

----- Original Message -----
From: "Thomas Shaddack" <hwnews@shaddack.mauriceward.com>
To: "[HWnews]" <hw-list@mailman.nethouse.cz>
Sent: Tuesday, July 06, 2004 8:24 PM
Subject: RE: totální destrukce dat na HDD

On Tue, 6 Jul 2004, Tomas Kozeluh wrote:

> A lowlevel formát funguje dodnes. Jeho princip je ten, že celej disk
přepíše
> nulama, naformátovat takto 120GB HDD by zabralo aspoň půl dne.

Pozor! Low-level format, high-level format, a inicializace systemovych
oblasti jsou tri odlisne veci.

Low-level format pristupuje k mediu jako k panenske magneticke plose.
Vytvari vlastni stopy a hlavicky fyzickych sektoru, ktere nejsou zvenku
kontroleru videt.

High-level format se odkazuje na uz existujici sektory, jejichz fyzicka
poloha na disku je definovana behem low-level formatu. Jedna se vlastne
jenom o prepsani disku (a eventuelni test) a vytvoreni systemovych
oblasti.

Prepsani systemovych oblasti je jenom subset high-level formatu, kdy se
nedela nic jineho, nez ze se znovu vytvori bootsektor, root directory, a
alokacni tabulky.

S low-level formatem se dneska clovek moc nepotka, IDE kontrolery maji
tendenci uzivatele tak hluboko nepoustet, aspon bez vendor-specific
prikazu. Kdysi se s tim ale dalo delat spousta kouzel, napr. nastavovat o
kolik bude posunuty prvni sektor na stope proti sektoru predchozimu, aby
sekvencni cteni zabraly mene casu, resp. aby pri stepu hlavicky ze stopy
na nasledujici stopu byl sekvencne dalsi sektor uz pripraven pod hlavou a
nemuselo se cekat otacku disku az prijede. Nektere utility na formatovani
disket umely nacpat na disketu na nektere stopy vic sektoru, a jenom ty co
byly dobre byly oznaceny jako existujici; tak bylo mozne zformatovat
poskozenou disketu tak, aby mela sektory rozhozene po povrchu tak, aby
nebyly prelozeny pres skrabnutou oblast. Myslim ze to umelo napr. hdcopy.
Taky existovaly veci jako Anadisk, co pristupovaly primo k floppy
controlleru a umely precist spoustu veci co se jinak precist nedaly, a
umely ukazat i fyzicke rozlozeni sektoru na diskete a jejich hlavicky.

Pamatuju jak jsem nastavoval hlavu ve floppy mechanice; uvnitr byla
disketa zapsana na zname dobre mechanice, o klavesnici jsem mel zapreny
sroubovak co drzel tlacitko co poustelo funkci "Precti stopu", a jemne
jsem posoupaval hlavou v ulozeni, dokud nezmizely vsechny chyby cteni. Pak
se dotahly aretacni sroubecky a mechanika byla zase skoro jako nova. Jo,
to byly casy...