tlumivka z usporky

Jiri Drozd jirkonf@seznam.cz
Pondělí Prosinec 20 11:20:37 CET 2004

   No ta moje je komplet predelana - uz sem to tady nedavno psal prave v
souvislosti s tim, jestli nekdo nema v supliku tu tlumivku a nemohl by
ji postradat (protoze previjet se mi to nechce, ale zase kdyz sem si s
tim dal uz tolik prace tak to do kose nehodim). Jestli se tady najde
nekdo z Brna kdo by nejakou tu civku (tlumivku) mel a byl by mi ji
ochoten venovat (pripadne vymenit na pullitr piva v nejake hospudce) tak
budu jen rad (ale na mail se uz tenhle tyden asi nedostanu tak kdyztak
mob. 608*728*107). Jinak me ceka premotavani.
  Jinak trubice je tam Philips (nejaka PLC - s vykuchanym starterem
samozrejme), tranzistory BUT11A na malych chladicich, kondy na spravne
napeti (a ne zhruba na polovicni jak byly v originale)... Proste jedine
co zbylo z originalu je buduci traficko, odrusovaci tlumivka v serii s
napajenim a ta civka co je v serii s trubici. Rikal sem si ze to musi
vydrzet, ze na civce se snad ani neda co zkazit. Ovsem seredne sem se
zmylil, cinani to opravdu dokazali (minochodem meli sme tyhle usporky
doma 2 a ta druha odesla na vyschly filtracni elyt - hadejte proc
vyschl? Protoze se doslova uhral prave od tady tehle civky - po 10ti
minutach provozu se na ni nedala udrzet ruka!!!). Z tohohle sem usudil
ze indukcnost te civky asi nebude kriticka - i s propalenym vinutim to
svitilo (i kdyz jenom chvili) tak jak ma.
   Jinak takhle predelana fungovala skoro rok naprosto v pohode, pak
odesly tranzistory - z niceho nic. Vymenil sem je (plus nejake R atd) a
zachvili odesla pojistka. Zacal sem patrat proc a zjistil ze ta civka ma
propalenou izolaci vinuti a tudiz asi mezizavitovy zkrat.
   Co se tyce vyssiho vykonu - z tech appnotes od philipse co tu nekdo
posilal (sou na MCU) vyplyva ze vykon (proud trubici) je urcen tim, kdy
se presyti jadro toho budiciho traficka (feritovy toroid s 3mi vinutimi
po nekolika zavitech - jedno vinuti v serii s trubici, dalsi dve budi
baze tranzistoru), takze me napadlo, ze kdyz by se tomu primarnimu
vinuti odmotalo nekolik zavitu (ma jich asi 6) tak by se mel zvysit
proud pri kterem se jadro presyti => zvysit proud trubici => zvysit
vykon. Naopak prianim zavitu by mel vykon zase klesat. Jeste sem to
nezkousel ale myslim ze by to melo fungovat.

S pozdravem Jiri Drozd