mikrofon do 50 KHz

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Pondělí Srpen 30 00:15:05 CEST 2004

Nevíte náhodou někdo o mikrofonu co by chodil do 50 KHz a nestál majlant?
Zkoušel jsem nahrávat netopýry a některé druhy, které používají pásmo 40 -
50 KHz, mají na záznamu pípnutí jako kdyby místo plynulého přelaďování
naběhnul vyšší kmitočet a to jeho doznění naměhnul ten nižší. Při zpomaleném
přehrávání je tam to přeladění slyšet, ale čekal jsem že ten tón bude mít od
začátku do konce přibližně stejnou úroveň. To pípnutí je dost krátké, cca 2
ms a přeladí se cca od 45 do 35 KHz. Rád bych věděl, jestli ten efekt vzniká
hrbama na frekvenční charakteristice mikrofonu, nebo to pípnutí tak skutečně
vypadá. Mám starý kondenzátorový mikrofon Neumann a podle primitivního testu
(šum stlačeného vzduchu utíkajícího z trysky) ten mikrofon dost strmě padá
od 45 KHz. Zkoušel jsem i elektretovou kapsli z GM, protože má menší průměr
membrány a mohla by chodit výš, ale padá už od 20 KHz. Jinak magnetofon mi
chodí do 50 KHz s poklesem 3 dB a na 60 má -10 (rychlost 38 cm/s), takže
okolo 40 KHz by snad fázi neměl tolik pokroutit.
Anděl