Vymenna tepelna cerpadla: zemne-voda

aze azehw@volny.cz
Pátek Srpen 27 17:10:48 CEST 2004

Ach jo, clovek vas necha par hodin bez dozoru a pak se o tepelnych
cerpadlech dozvi veci.....:-) uz ten nazev- co je to vymenne tepelne
cerpadlo???
Nechci se nejak zesiroka rozepisovat, ale neco napisu.
V zasade se deli TC podle zpusobu odberu tepla na vzduch-voda (to druhe
znamena, kam se teplo dava, tedy do vody), zeme-voda a voda-voda. Vsechno ma
sve vyhody i nevyhody. U TC je dulezity udaj pomeru vystupniho tepelneho
vykonu k el. prikonu, tzv. topny faktor. Ten je tim vyssi, cim je rozdil
teplot zdroje tepla a vystupni vody nizsi. Z toho vyplyva, ze je dobre mit
na vystupu nizkoteplotni vytapeni, napriklad podlahove. Topny faktor je u TC
vzduch-voda vysoky, kdyz je venku teplo, s teplotou klesa a klesa i vykon
TC. Proto maji vsechny tato zarizeni pomocna el. topna telesa. Nejvyssi
topny faktor maji TC voda-voda, ale pozor, neni to vzdy snadne dosahnout
pozadovaneho prutoku vody ze studny. Z jedne se cerpa, do druhe se vraci
ochlazena. Voda se da ochladit cca o 5K, z toho pak zisk tepla z 1000 litru
za hodinu je asi 5*1,163=5,8kW, tedy vykon TC bude cca 5,8+prikon
kompresoru, asi tak 8kW.
TC zeme-voda maji v zemi plastovy vymenik (PE hadici), a to bud na velke
plose v hloubce cca 1,5m, nebo v hlubokych vrtech, cca 60-120m. Vyhodou je
uzavreny okruh nemrznouci smesi a maly prikon obehoveho cerpadla. Pri
spravnem dimenzovani nic nezamrzne, iiformace o zamrznuti vrtu a podobne po
letech patri do rise baji a povesti, podobne jako cal*on a podobne. Tyto
systemy se provozuji v zapadnich zemich uz pres 20 let.
Pokud mate tepelne cerpadlo a pokryva vetsinu tepelnych ztrat objektu,
dostanete od rozvodnych zavodu sazbu D55, t.j. 22 hodin denne (0,9-1)Kc/kWh,
2 hodiny 3,60 Kc. Tato sazba je urcena .pro obytne domy a vztahuje se NA
CELOU DOMACNOST, tedy zadne zvlastni vedeni ani elektromer. Pro
podnikatelske subjekty je sazba C55, u te musi byt samostatny elektromer!
podivejte se na obecne podminky priznani sazby na www.eru.cz a pak u sveho
dodavatele energie.
Dotace? Podivejte a prostudujte si podminky na www.sfzp.cz a prejde vas
humor i chut. Proto si podle mych informaci cim dal vic lidi stavi tepelna
cerpadla sami a na dotace kaslou. Muzete dostat i dotaci na samotny vrt pro
TC zeme-voda. Podminky ovsem musite splnit (tepelne ztraty, audit!). Dotaci
vam ZADNA firma nevyridi, pouze vam muze zaridit audit (za cca 10kKc) a
vypsat zadost na SFZP. S rozhodovanim zda ano ci ne nema nic spolecneho a na
dotaci (30% nebo max. 100 KKc) NENI pravni narok ani pri splneni vsech
podminek. Vyplaci se ale az po uvedeni zarizeni do provozu, tedy zadna firma
vam neda cenu o 100kKc nizsi.
Uf, to jsem se rozepsal. Pokud jde o zminku o tom, ze si to nekdo postavil
sam a ze ho nekdo z vas zna - no nemusite ani moc daleko chodit, semtam se
tu objevi pod znackou AZE. A vsechno podrobne popsal v knize Stavime tepelne
cerpadlo (k velke radosti firem a prekupniku) :-))
A jeste nejake linky:
http://www.tzb-info.cz/t.py?t=2&i=1468 (Stavíme tepelné čerpadlo)
http://www.tzb-info.cz/t.py?t=2&i=1589 (Stavíme tepelné čerpadlo II)
http://www.tzb-info.cz/t.py?t=22&i=1616&start=0 (Efektivní využívání TČ)