Dotaz: RAID1 a nezavisle zdroje

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Neděle Srpen 22 21:23:07 CEST 2004

On Sun, 22 Aug 2004, Jan Kuba wrote:

> pokud bude spolecna poze zem tech zdroju, nenelo by se nic stat (bez zaruky)
> Neni lepsi poradne ochranit tech +5,+12V proti prepeti??
> (zenerky, pripande takove ty prepetove bazmeky - no nemuzu si vzpomenout)
> Popisuje  to nekdo v AR - dve cisla zpet...

Hmmmm, to by mohlo fungovat. (Tu konstrukci jsem nevidel. Muzete prosim
popsat/oscannovat/ofotit schema?) Dalo by se to realizovat jako bazmecik
co se z jedne strany strci do konektoru od disku (eventuelne do dvou az
tri disku, pokud pouzivam jeden spolecny ochranny obvod pro vic disku) a
do druhe strany se strci kabel od zdroje?

Pro lepsi efekt by asi bylo vhodne pred tu dvojici transilu vlozit
pojistky (bud tavne, nebo Polyswitch - jaky je maximalni proud odebirany
diskem, jak nadimenzovat tu pojistku tak, aby nevypadavala pri zapnuti
pocitace?).

Paralelne k transilu by se take mohla dat dioda (pokud se jednosmerny
(unidirectional) typ v opacne polarizaci jako dioda nechova uz sam o
sobe), pro ochranu pred situacemi, kdy proslehne dioda ve zdroji a
napajeni se z DC zmeni v AC. (Videl jsem. Mnoho cmoudu a neprezila to ani
mys.)

Taky by misto transilu sel pouzit trisil. Ten pri prepeti sepne jako
tyristor a dostane zdroj do zkratu, cimz by se tento mel vyradit z provozu
a prestat kmitat. Pri trose stesti by pak prepeti na signalovych vodicich,
to co proslehne pres motherboard a radic, nemuselo trvat dost dlouho na
poskozeni disku, nebo by pak alespon mohly prezit zesilovace hlav v disku
a pak by se data jeste daly zachranit vymenou desky s elektronikou.
(Pravidlo zde je, ze disk nesmi odejit tak, aby se z nej data nedala
ziskat zpet.)

Dalo by se prepeti na datovem kabelu osetrit take? Napr. jeden transil na
kazdy vodic (coz je pro paralelni ATA neprakticke, ale pro SATA uz by to
mohlo byt ekonomicke)? Nenarusi to pak ale frekvencni charakteristiku toho
kabelu? Frekvence na SATA jdou myslim pres gigahertz a to uz je ducharina.
Jak se vlastne delaji prepetove ochrany na vysokofrekvencnich vedenich,
aniz by to ty vysoke frekvence sezralo nebo aspon okousalo?

Proc se vlastne nedavaji transily/trisily do zdroju samotnych? Nemelo by
byt "zlate pravidlo" ze pokud selze komponenta, nemela by s sebou vzit i
zbytek zarizeni?

Existuje nejaky seznam znacek zdroju, ktere jsou zname-dobre (known-good)
a ktere nemaji tendenci selhavat destruktivne?