OT chladici kapalina - bylo Alternativni zdroj energie

Pavel pavel_t@centrum.cz
Neděle Srpen 15 11:20:30 CEST 2004

> Zajimave. Znamena to, ze mam po trech letech kompletne vymenit
> chladici kapalinu? Pocitam, ze v mem 10 let starem aute toto nikdo
> nikdy neudelal. Jak to vlastne je, muzete poradit?

Lapidarne receno, "vse ma svoji zivotnost tak proc by mela byt chladici
kapalina zrovna vyjimkou?" A ta zivotnost je mensi nez zivotnost vozu. O
tom, ze se ma menit olej vi asi kazdy (jen se lisi nazory kdy a jak) ale o
chladici kapaline uz se vi malo a o brzdove plati totez coz je zarazejici
nebot u ni nejde jen o materialni skody ale i o zivot! Na chladici kapalinu
pusobi mnoho nepriznivych vlivu, pronikani maziv, paliv a vyfukovych plynu i
kdyz tyto vlivy jsou minimalni. Dalsim vlivem je okolni vzduch, dnes (uz >
50let) jsou chladici systemy pretlakove a uzavrene, toto uzavreni ale neni
uplne hermeticke, ve vicku vyrovnavaci nadoby (nebo chladice) je obousmerny
ventil, ktery udrzuje pretlak/podtlak v urcitych mezich, timto dochazi i k
nasavani okolniho vzduchu se vsim moznym bordelem. Nova kapalina ma cistou
barvu, postupem casu cerna, coz je prave znamka starnuti. Starnutim dochazi
ke snizeni teplovodivych vlastnosti (neni to moc patrne, takto poznal znamy,
ze neni neco v poradku az kdyz letos auto v Chorvatsku v zacpe malem uvaril,
prestoze v Cechach se mu teplota drzi lepe a pred 2 roky v Chorvatsku nemel
problemy ackoliv opet stravil cas na slunci v kolone, po vymene kapaliny
rika, ze se mu zda, ze telota je stabilnejsi), klesa mrazuvzdornost (opet ne
moc vyrazne). Hlavni co je problem, je ztrata inhibitoru koroze a postuna
zmena Ph. Toto zpusobuje korozi casti chladiciho systemu (z niceho nic
objevena trhlinka v chladici bez zjevne mechanicke priciny je casto prave
timto zpusobena). Muze tez dojit k usazovani soli apod. na stenach nekterych
dilu. Toto vse se zacne dit prakticky ihned ale nekolik let/km je to
zanedbatelne, pak nastupuji popsane destrukcni pochody, jsou velmi pomale
ale kdyz se projevi tak je to velmi drahe. Jaky je interval vymeny zalezi na
konstrukci motoru a kapaline. Osobne doporucuji (a delam) vymenu po 3 - 4
letech, naplne motoru jsou cca 5 - 8l kapaliny, cena kapaliny je pri redeni
1:1 nebo ridsim (pozor, musi se redit, cisty koncentrat vetsinou velmi tuhne
uz kolem -15C) cca 400,-kc i s destilovanou vodou a to myslim neni velky
vydaj. Destilovana voda neni nutna ale ani na skodu a pri jeji cene... Pozor
je potreba zjistit co tam muzete nalit a co ne, nevhodnou kapalinou muzete
udelat vice skody nez uzitku. Dnes se hodne rozsiruje ruzova kapalina (tusim
G12 nebo G48, presne si to nepamatuji), ktera je longlife a neni ani moc
draha, nove motory jsou jiz vetsinou vybaveny z vyroby ale pozor, do
starsich motoru pry neni vhodna, toto nemam ze sve zkusenosti ale pouze jsem
jiz z nekolika zdroju slysel, tak to netvrdim ale doporucuji si napred
proverit bude-li mozne ji pouzit do Vaseho motoru.

Pokud mate vuz z Nemecka (ze zapadu obecne) tak je dost velka
pravdepodobnost, ze kapalina za tech 10let byla alespon jednou vymenena pri
nektere servisni prohlidce. V kazdem pripade vzhledem k cene kapaliny si
zjistete co tam muzete nalit a vymente ji.

A kdyz uz jsem se takto po dovolene rozkecal tak se zminim jeste o te
brzdovce, zivotnost je jeste kratsi - cca 2 roky! Kapalina je hydroskopicka,
prijima tedy vlhkost ze vzduchu (vyrovnavaci nadobka opet neni zcela tesna,
system samotny uz ano) a ta snizuje bod varu. Brzdeni je na principu treni a
pri nem vznika velkem mnozstvi tepla ktere zpetne ohriva brzdovy system
vcetne kapaliny ktera je zatim nestlacitelna, pokud dojde k varu vody v
kapaline dochazi k vytvoreni parnich bublin ktere uz stlacitelne jsou a tim
klesa ucinost brzd. K tomuto dojde az pri delsim intenzivnim brzdeni ale
nepotrebujete k tomu sjizdet z Alp ale muzou vam stacit i Krkonose... Udrzba
brzd neni tedy jen vymena desticek.

Omlouvam se za dlouhe OT ale kdyz jsem byl dotazan... a myslim, ze motoristu
je nas tady vice a hodit se to muze.

Pavel