Extremni modelarstvi
Šerých Jakub
Serych@panska.cz
Pondělí Duben 19 12:07:41 CEST 2004
> -----Original Message-----
> From: jiri@bezstarosti.cz [mailto:jiri@bezstarosti.cz]
> Sent: Monday, April 19, 2004 10:23 AM
> To: '[HWnews]'
> Subject: RE: Extremni modelarstvi
>
>
> Celou ulohu bych o neco zjednodusil a stejne to muze byt
> dobra zabava a
> dokonce by se v tom dalo dobre i soutezit :).
>
> Predstavme si, ze bych chtel vyfotitit nejaky objekt ze
> vzduchu, pricemz
> znam i teren, tedy alespon vysku, pod kterou kde nesmim,
> abych to nerozmaz o
> zem atp.
>
> Letadlo se postavi celkem snadno klasickymi modelarskymi
> postupy s tim, ze
> se mu udela trochu vetsi vzepeti kridel a vubec se udela podstatne
> stabilnejsi, nez se bezne dela RC ero - takove ero by pak
> bylo podobne spise
> volnemu (nerizenemu) modelu. Pak se vezme kus MCU, GPSka, serva, aku a
> jedem. GPS mi rekne jakym kursem letim, jakou mam vysku,
> jakou mam rychlost,
> jakou mam pozici, jaky je cas - proste GPS toho umi znacne
> vice nez jen
> polohu a protoze bezne komunikuji seriakem, pobavit se s GPS o techto
> udajich pomoci kusu maleho MCU neni zadny problem, pricemz
> cena GPSek dnes
> uz take neni nic tak hrozneho a modelarska serva se daji
> pomoci MCU ridit
> velice snadno. Stabilni ero pak umozni udelat to, ze sice
> nebude letadlo
> schopno buhvi jakych obratu (coz zde neni zadouci, alespon ne
> pro zacatek),
> ale zase velice stabilne poleti a neni pak potreba, aby se MCU zabyval
> prilis stabilitou letu (i kdyz alespon trochu by to asi bylo
> zadouci), ale
> spise tim, kam se ma letet a jemne korigoval let treba jen smerovkou a
> vyskovkou v nejakem minimalnim rozsahu (zadne prudke obraty),
> postaral se o
> nastoupani atd.
Nemam zkusenosti s modely, ale z padacku vim, co udela jen slabe dychnuti vanku nebo termiky v necekany okamzik. Kde ze byla ona stabilita letu, jindy tak hodneho era. Posun jednotky az desitky metru behem nekolika vterin - zadna mira. Kdyz jste kilak nad terenem a relativne sam ve vzduchu, cert to vem, ale pokud jste par metru nad zemi nebo ve skupine dalsich padackaru, muze to behem nekolika vterin skoncit moc nepekne.
A s takovymi eventualitami je proste potreba za letu cehokoliv vzduchem neustale pocitat, i kdyby to v 90% casu letalo velmi stabilne a umirnene. Rekl bych, ze spolehlive by se dal nejaky autopilotni system udelat u modelu tak od 500m vysky nad terenem, aby bylo dost casu na korekce krizovych situaci rucne.
Jakub Serych
Další informace o konferenci Hw-list