[HWnews] Vypousteni meteosond ?

Šerých Jakub Serych@panska.cz
Pondělí Duben 19 00:50:16 CEST 2004

Soucasne sondy jsem ziskal cca pred dvema lety z Libuse (vracenou po padu a porouchanou, ktera nebyla vypustena) Je to opravdu udelane naprosto jednoucelove a neocekava se znovupouziti po padu. Vsechna cidla (teplota, vlhkost + rosny bod i tlak) jsou kapacitni bez sance na sehnani dokumentace (vyrabi to jakasi tusim finska firma Vaisala). Tady http://www.vaisala.com/page.asp?Section=43069 je videt zase trochu modernejsi sonda (ty co jsem mel ja byly podobne). Libus tehdy brala bez GPS prijimace (to je ta spiralovita antena na obrazku), ale rikali, ze zkouseli i tu s GPSkou. To, co z toho couha sikmo nahoru jsou teplotni a vlhkostni cidla (s vyhrivanim kvuli stanoveni rosneho bodu). Je v tom par neoznacenych nebo nevyhledatelnych svabu a cele je to postavene na tom, ze nahore se toho dela co nejmene a vse se vyhodnocuje az na zemi (napr i GPS prijimac je jen nejaka zakladni troska GPS prijimace a veskere vyhodnoceni se dela az na zemi). Cidla jen nejak primitivne moduluji vf signal. I tak jsou ty sondy naprosto pekelne drahe, mam dojem, ze tehdy mluvili o castce prez 10 kKc za jednu. Balon a plyn k tomu a jsme na castce kolem 20 kKc za jeden vystup.

Jakub Serych