[HWnews] RD2 KIT

matejka@cat.cz matejka@cat.cz
Pátek Duben 9 15:07:14 CEST 2004

> Kdyz odhledneme od pouzivani C a vystacime s ASM, lze i jinak.

Rozhodnuti kterou se ucit MCU rodinu jsem nedavno resil taky. Mel jsem asi 15 let stare skusenosti s ASM 8080 a pomerne dobrou znalost C.
Pro me ucely jsem se rozhodl pro orientaci na C, s tim, ze casove zavisle kousky kodu budu psat v ASM. Pocital jsem s tim, ze serie vyrobku budou tak male, ze se nevyplati extremni optimalizace HW prostredku.

Zacal jsem tedy asi pred rokem prvni (lehce komercni) aplikaci s 89C52.  Protoze zkusebni verze komercnich prekladacu nevyhovovaly mj. z duvodu omezeni generovaneho kodu pouzival jsem SDCC. Mel jsem z neho smisene pocity. Co do nabizenych moznosti mi zcela vyhovoval (pametove prostory, pekna integrace assembleru, dostupny SW simulator na urovni zdrojoveho kodu), ale nebyl jsem nadsen z kvality generovaneho kodu (dano myslim zejmena zvolenym protokolem volani funkci pouzivajicim pro predavani parametru pouze A a DPTR) a hlavne prekladacc obcas vygeneroval chybny kod. Po pul roce byla (mnou reportovana) chyba prekladace opravena, ale jisty si s SDDC stale nejsem.

Kdyz byl na obzoru dalsi trochu vetsi projekt jsem opet resil co pouzit za procesor. Zvazoval jsem 89C51RD2, PIC18, Atmega (AVR).
Zvollil jsem ATMega.
Duvody byly tyto:
dostupnost dobreho vyvojoveho prostredi (AVRStudio) zdarma
vyborny kompilator C (AVRGCC) zdarma.
Vyhovujicí ceny procesorů ATMega8 (8kB flash,.5kB EEPROM,1kB RAM,8x10bitAD prevodnik s referenci,komfortni casovace,SPI,I2C,UART,interni oscilator) za 80 Kc
AMega128 za 250-350Kc, coz je levnejsi nez chudsi 89C51RD2 a srovnatelne s velkymi PICy
Moznost programovani v aplikaci
Pocinaje ATMega16 (cca 200Kc) moznost programovani a ladeni pres JTAG (pripravek si clovek ubastli za 500Kc), coz je skutecne pohoda.
A taky sympaticka (pro me) AVR instrukcni sada.

Vyvoj pro AVR mi sel v porovnani s x51 mnohem rychleji, zejmena kvuli kvalite prekladace, mnohem vetsi RAM (nebyl problem vytvorit nekolik threadu), a moznosti ladeni primo v aplikaci. U AVR jsem nenarazil na zadne necekane chovani atd.
Je mi jasne, ze znaly clovek by stejne fukcnosti treba s PICy v assembleru dosahl za trochu mensi cenu procesoru... zkratka to je zalezitost vasich preferenci. Hlavne jsem Vam chtel sdelit, ze pokud bych volil (s preferenci snadneho startu do MCU aplikaci) mezi x51 a AVR, tak bych volil AVR.

zdravic a prejic pekny den Jan Matejka