<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Dokonce bych řek, že řešení hmotnosti pro letadla i vlaky je
triviální:<br>
Pokud změřená hmotnost nesedí +/-tolerance s pilotem/fírou zadanou,
systém to nahlásí dispečinku, fírovi to začne pípat (protože už
jede), pilotovi neumožní odstartovat.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 02.04.2025 v 18:15 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:10d9f9de-8efc-3813-4708-fa9c8721784c@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
Nechci se přít, protože na tom stejně nic nezměním.<br>
Jen dvě poznámky, jedna souhlasná a jedna nesouhlasná.<br>
<br>
Že při nějakém rozporu nebo pochybnosti musí strojvedoucí zvolit
bezpečný postup je zcela správně.<br>
Nakonec to je i to, co jsem myslel pokud by jedna noha letadla
hlásila zásadní rozpor s druhou nohou.<br>
Tak se prostě zvolí bezpečný postup - zavolá se údržba, která
provede kontrolu a případně nápravu.<br>
<br>
A k té kusovce a vysokým cenám: dělám pro různé zákazníky. A je
fakt dost velký rozdíl dělat na něčem,<br>
kde na to má daný zákazník nějaký "nepominutelný papír". A mezi
situací, kdy firma pracuje na trhu<br>
v otevřeném konkurenčním prostředí.<br>
Jak "rychle" a "kvalitně" u nás vznikají například různé
infrastrukturní stavby (které musí realizovat<br>
někdo z velkých kluků, kteří spolu mluví a mají na to příslušný
papír) asi není tak úplně náhoda.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 2.4.2025 v 17:51 Tomáš Mádr
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:4df6873f-1b84-4664-a128-e75faa3f5a52@email.android.com">
<meta http-equiv="content-type"
content="text/html; charset=UTF-8">
<div dir="auto">Tohle je ale pohled technika a nikoliv pilota
nebo doktora - ti často jenom tuší, jak věc funguje, ale už ne
proč nefunguje a tedy předkládané hodnoty berou automaticky za
správné. U dráhy je to stejné, výpravčí prostě zabezpečovacímu
zařízení musí věřit, nemá šanci si jeho správnu funkci ještě
nějak kontrolovat. A ještě hůř je na tom strojvedoucí. Když
vidí návěstidlo které nesprávně svítí, tak je to pochybná
návěst a on musí zastavit. Tedy provést bezpečnou reakci. A až
potom zjišťovat, co se děje. V autě je to všechno jinak, tam
je za vše odpovědnej řidič, a tomu také odpovídají reakční
doby a brzdná dráha.
<div dir="auto">A k cenám - jak už jsem psal, dráha je proti
autům kusovka, a tomu vše odpovídá. Prostě je ten trh malej,
takže složitá a nákladná optimalizace výroby se prostě nemá
šanci zaplatit.</div>
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div class="gmail_extra"><br>
<div class="gmail_quote">Dne 2. 4. 2025 16:49 napsal uživatel
Petr Labaj <a class="moz-txt-link-rfc2396E"
href="mailto:labaj@volny.cz" moz-do-not-send="true"><labaj@volny.cz></a>:<br
type="attribution">
<blockquote class="quote"
style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div> Myslím, že ne.<br>
Že hlavní problém je v tom, že by se muselo chtít.<br>
<br>
Pokud někam nainstaluju čidlo, tak to neznamená, že
vypnu hlavu a všechny ostatní mechanismy.<br>
Nákladové listy by se jistě dělaly pořád.<br>
<br>
Navíc zrovna u 3-bodového uchycení celkem dobře
vyváženého objektu je situace a to lepší.<br>
Pokud jedna zadní noha bude hlásit zatížení 25 tun (což
bude hodnota obvyklá) a druhá bude hlásit 5 nebo naopak
50 tun, tak asi i hodně průměrný programátor dokáže
vymyslet, že by to mohlo na obrazovce ohlásit nesoulad
měření s očekáváním.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*******************<br>
<br>
<div>Dne 2.4.2025 v 16:36 Tomáš Mádr napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<div dir="auto">Technicky by to šlo, problém je
bezpečnost, tedy udělat cokoliv takového tak, aby na
to bylo větší spolehnutí, než na lidi dnes. Včetně
údržby, životnosti a všeho co s tím souvisí. U ETCS
je to stejné. Protě jak poznat, že to funguje blbě.
Vlak nebrzdí, ale lehce zpomaluje a letadlo nahoře
samo dlouho nevydrží. Na všechny věci u dráhy se
dělá analýza rizik....
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div><br>
<div class="elided-text">Dne 2. 4. 2025 16:19 napsal
uživatel Petr Labaj <a
href="mailto:labaj@volny.cz"
moz-do-not-send="true"><labaj@volny.cz></a>:<br
type="attribution">
<blockquote
style="margin:0 0 0
0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<p dir="ltr"> <br>
Tohle je stejně zajímavé. <br>
Při každé podobné události si vždy znovu
říkám, jestli je fakt tak <br>
šílený problém do každé ze 3 noh letadla
osadit vhodně dimenzovaný <br>
tenzometr. <br>
Nakonec tlumící pružiny už tam stejně jsou,
tak by k nim stačilo <br>
nainstalovat měřič průhybu a čas od času je
při těžké údržbě letadla <br>
překalibrovat. <br>
<br>
PL <br>
<br>
******************* <br>
<br>
Dne 2.4.2025 v 15:55 Daniel Valuch napsal(a):
<br>
> v lietadle je to presne to iste. Ked
pilot zle zada hmotnost, zle mu <br>
> to vypocita rychlosti a potom sa docitame
v novinach, ze zburali <br>
> anteny na konci drahy :-) <br>
> Stava sa to castejsie nez by malo. Ludsky
faktor je stale problem. Aj <br>
> ked hmotnost vlaku sa v lokomotive sa da
nepriamo overit tym ze system <br>
> pozna sklon, aplikovany vykon a
zrychlenie. <br>
> b. <br>
> <br>
> <br>
> On 02/04/2025 14:30, Lubor Otta wrote: <br>
>> Takže se to tváří neprůstřelně, ale
když fíra špatně zadá hmotnost, <br>
>> tak může k nehodě dojít. Zvlášť až se
zavedou virtuální balízy. <br>
>> Lubor <br>
</p>
</blockquote>
</div>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
</blockquote>
</blockquote>
</body>
</html>