<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    Dokonce bych řek, že řešení hmotnosti pro letadla i vlaky je
    triviální:<br>
    Pokud změřená hmotnost nesedí +/-tolerance s pilotem/fírou zadanou,
    systém to nahlásí dispečinku, fírovi to začne pípat (protože už
    jede), pilotovi neumožní odstartovat.<br>
    <br>
    PH<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 02.04.2025 v 18:15 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:10d9f9de-8efc-3813-4708-fa9c8721784c@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Nechci se přít, protože na tom stejně nic nezměním.<br>
      Jen dvě poznámky, jedna souhlasná a jedna nesouhlasná.<br>
      <br>
      Že při nějakém rozporu nebo pochybnosti musí strojvedoucí zvolit
      bezpečný postup je zcela správně.<br>
      Nakonec to je i to, co jsem myslel pokud by jedna noha letadla
      hlásila zásadní rozpor s druhou nohou.<br>
      Tak se prostě zvolí bezpečný postup - zavolá se údržba, která
      provede kontrolu a případně nápravu.<br>
      <br>
      A k té kusovce a vysokým cenám: dělám pro různé zákazníky. A je
      fakt dost velký rozdíl dělat na něčem,<br>
      kde na to má daný zákazník nějaký "nepominutelný papír". A mezi
      situací, kdy firma pracuje na trhu<br>
      v otevřeném konkurenčním prostředí.<br>
      Jak "rychle" a "kvalitně" u nás vznikají například různé
      infrastrukturní stavby (které musí realizovat<br>
      někdo z velkých kluků, kteří spolu mluví a mají na to příslušný
      papír) asi není tak úplně náhoda.<br>
      <br>
      PL<br>
      <br>
      *******************<br>
      <br>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 2.4.2025 v 17:51 Tomáš Mádr
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
cite="mid:4df6873f-1b84-4664-a128-e75faa3f5a52@email.android.com">
        <meta http-equiv="content-type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <div dir="auto">Tohle je ale pohled technika a nikoliv pilota
          nebo doktora - ti často jenom tuší, jak věc funguje, ale už ne
          proč nefunguje a tedy předkládané hodnoty berou automaticky za
          správné. U dráhy je to stejné, výpravčí prostě zabezpečovacímu
          zařízení musí věřit, nemá šanci si jeho správnu funkci ještě
          nějak kontrolovat. A ještě hůř je na tom strojvedoucí. Když
          vidí návěstidlo které nesprávně svítí, tak je to pochybná
          návěst a on musí zastavit. Tedy provést bezpečnou reakci. A až
          potom zjišťovat, co se děje. V autě je to všechno jinak, tam
          je za vše odpovědnej řidič, a tomu také odpovídají reakční
          doby a brzdná dráha.
          <div dir="auto">A k cenám - jak už jsem psal, dráha je proti
            autům kusovka, a tomu vše odpovídá. Prostě je ten trh malej,
            takže složitá a nákladná optimalizace výroby se prostě nemá
            šanci zaplatit.</div>
          <div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
        </div>
        <div class="gmail_extra"><br>
          <div class="gmail_quote">Dne 2. 4. 2025 16:49 napsal uživatel
            Petr Labaj <a class="moz-txt-link-rfc2396E"
              href="mailto:labaj@volny.cz" moz-do-not-send="true"><labaj@volny.cz></a>:<br
              type="attribution">
            <blockquote class="quote"
style="margin:0 0 0
            .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
              <div> Myslím, že ne.<br>
                Že hlavní problém je v tom, že by se muselo chtít.<br>
                <br>
                Pokud někam nainstaluju čidlo, tak to neznamená, že
                vypnu hlavu a všechny ostatní mechanismy.<br>
                Nákladové listy by se jistě dělaly pořád.<br>
                <br>
                Navíc zrovna u 3-bodového uchycení celkem dobře
                vyváženého objektu je situace a to lepší.<br>
                Pokud jedna zadní noha bude hlásit zatížení 25 tun (což
                bude hodnota obvyklá) a druhá bude hlásit 5 nebo naopak
                50 tun, tak asi i hodně průměrný programátor dokáže
                vymyslet, že by to mohlo na obrazovce ohlásit nesoulad
                měření s očekáváním.<br>
                <br>
                PL<br>
                <br>
                *******************<br>
                <br>
                <div>Dne 2.4.2025 v 16:36 Tomáš Mádr napsal(a):<br>
                </div>
                <blockquote>
                  <div dir="auto">Technicky by to šlo, problém je
                    bezpečnost, tedy udělat cokoliv takového tak, aby na
                    to bylo větší spolehnutí,  než na lidi dnes. Včetně
                    údržby, životnosti a všeho co s tím souvisí. U ETCS
                    je to stejné. Protě jak poznat, že to funguje blbě.
                    Vlak nebrzdí, ale lehce zpomaluje a letadlo nahoře
                    samo dlouho nevydrží. Na všechny věci u dráhy se
                    dělá analýza rizik....
                    <div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
                  </div>
                  <div><br>
                    <div class="elided-text">Dne 2. 4. 2025 16:19 napsal
                      uživatel Petr Labaj <a
                        href="mailto:labaj@volny.cz"
                        moz-do-not-send="true"><labaj@volny.cz></a>:<br
                        type="attribution">
                      <blockquote
style="margin:0 0 0
                      0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
                        <p dir="ltr"> <br>
                          Tohle je stejně zajímavé. <br>
                          Při každé podobné události si vždy znovu
                          říkám, jestli je fakt tak <br>
                          šílený problém do každé ze 3 noh letadla
                          osadit vhodně dimenzovaný <br>
                          tenzometr. <br>
                          Nakonec tlumící pružiny už tam stejně jsou,
                          tak by k nim stačilo <br>
                          nainstalovat měřič průhybu a čas od času je
                          při těžké údržbě letadla <br>
                          překalibrovat. <br>
                          <br>
                          PL <br>
                          <br>
                          ******************* <br>
                          <br>
                          Dne 2.4.2025 v 15:55 Daniel Valuch napsal(a):
                          <br>
                          > v lietadle je to presne to iste. Ked
                          pilot zle zada hmotnost, zle mu <br>
                          > to vypocita rychlosti a potom sa docitame
                          v novinach, ze zburali <br>
                          > anteny na konci drahy :-) <br>
                          > Stava sa to castejsie nez by malo. Ludsky
                          faktor je stale problem. Aj <br>
                          > ked hmotnost vlaku sa v lokomotive sa da
                          nepriamo overit tym ze system <br>
                          > pozna sklon, aplikovany vykon a
                          zrychlenie. <br>
                          > b. <br>
                          > <br>
                          > <br>
                          > On 02/04/2025 14:30, Lubor Otta wrote: <br>
                          >> Takže se to tváří neprůstřelně, ale
                          když fíra špatně zadá hmotnost, <br>
                          >> tak může k nehodě dojít. Zvlášť až se
                          zavedou virtuální balízy. <br>
                          >> Lubor <br>
                        </p>
                      </blockquote>
                    </div>
                  </div>
                </blockquote>
              </div>
            </blockquote>
          </div>
        </div>
      </blockquote>
    </blockquote>
  </body>
</html>