<div dir="ltr"><div>Díky za vysvětlení,  ale nepřesvědčilo mne to, abych v pokusech nějak pokračoval.  To auto není moje, majitel o žádný velký výzkum v této oblasti zájem nemá, současná cena a podmínky nabíjení mu  zcela vyhovují. </div><div><br></div><div><br></div><div><div dir="ltr" class="gmail_signature" data-smartmail="gmail_signature">Zdravi<br>Jirka Sloupenský  OK1MWW</div></div><br></div><br><div class="gmail_quote gmail_quote_container"><div dir="ltr" class="gmail_attr">ne 30. 3. 2025 v 11:57 odesílatel Jindrich Fucik <<a href="mailto:fulda@seznam.cz">fulda@seznam.cz</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Tak odhlédněme od toho, že si někdo nechal nainstalovat čínskou <br>
sledovací aplikaci na telefon, aniž by věděl co dělá.<br>
Google říká, že to bude tahle:<br>
<a href="https://www.mgmotor.eu/ismart" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.mgmotor.eu/ismart</a><br>
<br>
Podle popisu se chová v zásadě podobně jako moje. Dáme si edukační okénko:<br>
<br>
Auto má v sobě simku, kterou tam dali v továrně a moc se toho o ní neví. <br>
Třeba BMW tam dává simky od vodafonu. Provoz simky se platí automobilce <br>
jako součást různých balíčků služeb. Takové ty roční/tříleté a tak dále.<br>
Součástí hry je i nějaký "cloud" kontrolovaný automobilkou.<br>
Když si nainstaluji do telefonu aplikaci, tak se chce párovat s autem. V <br>
mojem případě začne párování tak, že naskenuji pidi QR kód, který je na <br>
předním okně vedle VIN. (Koukám, že tohle je běžná hra, takže náhodný <br>
ilustrační obrázek z netu: <br>
<a href="https://carrosenusa.com/wp-content/uploads/VIN-number-1024x683.jpg" rel="noreferrer" target="_blank">https://carrosenusa.com/wp-content/uploads/VIN-number-1024x683.jpg</a> <br>
ukazuje ten QR pro Toyotu). Pak následuje chvilka s opisováním hesla z <br>
rádia do telefonu a naopak. V autě na rádiu zaklikávám co ten telefon <br>
vidí a může dělat a co vidí a může dělat automobilka (jde povolit <br>
dálkové odemknutí, nebo stažení okýnek třeba).<br>
<br>
Takže telefon komunikuje s autem právě prostřednictvím toho cloudu, je <br>
to celkem běžná webservice s celkem běžnou JWMT autentizací. Až na to, <br>
že ty klíče jsou celkem dlouhé a ESP32 je bude asi počítat celkem dlouho <br>
to není nic neznámého. Nějaké RasPI to upočítá asi o dost lépe. A pak si <br>
můžeš zvesela "klikat" třeba z home asistenta.<br>
<br>
Moje auto má i webového klienta, kterej je dost na kočku:<br>
<a href="https://shop.skoda-connect.com/" rel="noreferrer" target="_blank">https://shop.skoda-connect.com/</a><br>
<br>
<br>
Dne 30.03.2025 v 10:25 Jirka Mww napsal(a):<br>
> Já jsem tohle vlákno začal a to vzhledem k absolutní neznalosti <br>
> problematiky.  Snahy o nabíjení elektromobilu z přebytků FVE<br>
> ukončím, mám k tomu dvě kategorie důvodů.  První jsou technické :<br>
> 1. Nabíjení elektromobilu jde zapnout jen dvěma způsoby, buďto na panelu <br>
> auta, nebo mobilní aplikací.<br>
> 2. Mobilní aplikace zřejmě funguje přes telefonního operátora , na <br>
> vzdálenosti k autu nezáleží, v garáži není Wifi .<br>
> 3. Při nákupu toho auta byla majiteli nainstalována ovládací  aplikace.  <br>
> Neví se kde a jestli je v autě nějaká SIM, neví se ani žádné její číslo.<br>
> 4. Nějak se vlamovat do komunikace mezi wallboxem a autem rozhodně <br>
> nebudu , ani hledat nějaký 12V drát. Není to moje, riziko nějakého <br>
> problému není úplně zanedbatelné.  Dokumentace wallboxu a ničem takovém <br>
> nepíše, dotaz na výrobce zatím nebyl zodpovězen.<br>
> Pak jsou tady ještě důvody ekonomické.<br>
> 1. V současné době se elektromobil nabíjí v noci po dobu NT a za spotové <br>
> ceny.  Od začátku roku to zatím vychází cca na 5 Kč/kWh.<br>
> 2. Přebytek z FVE , použitelný na nabíjení, bude v průměru asi 100 kWh <br>
> za měsíc.  V zimě míň, v létě víc,.  Reálně se ale 100% tohoto výkonu<br>
> na nabíjení využít nedá, protože to auto není pořád doma.  Viděl bych to <br>
> tak na 50% t.j. 50 kWh.<br>
> 3. Za přetok dostanu od TEDOMu 1 Kč za KWh.<br>
> 4. Měsíční úspora  by tedy byla cca 50 * (5 -1) =  200 Kč.<br>
> <br>
>    To opravdu nedává smysl se s tím trápit.<br>
> <br>
> Zdravi<br>
> Jirka Sloupenský  OK1MWW<br>
> <br>
> <br>
> ne 30. 3. 2025 v 10:11 odesílatel Martin Záruba <<a href="mailto:swz@volny.cz" target="_blank">swz@volny.cz</a> <br>
> <mailto:<a href="mailto:swz@volny.cz" target="_blank">swz@volny.cz</a>>> napsal:<br>
> <br>
>     __<br>
> <br>
>     Předpokládám, že ten měnič je třífázový. Umí jít i jako jednofázový?<br>
> <br>
>     Martin Záruba<br>
> <br>
>     Dne 29.3.2025 v 21:51 AZE napsal(a):<br>
>>     Do auta nejde analogovy signal, jen obdelniky 1kHz se stridou,<br>
>>     ktera ridi nabijeci proud. Reakce na zmenu sirky je okamzita. Jake<br>
>>     jsou skoky, to nevim, v praxi neznatelne. Bezne nabijeci kabely to<br>
>>     maji napevno a behem nabijeni se neda strida menit. Ty tzv<br>
>>     “chytre” maji prevodnik napeti (10-0)V na stridu, coz v uvedenem<br>
>>     zapojeni zvlada jeden OZ jako generator trojuhelniku a druhy jako<br>
>>     komparator.<br>
>>     V aute je AC/DC menic a i kdyz se strida nastavi i nad jeho limit,<br>
>>     proste jen nabiji plnym proudem.<br>
>>     aze<br>
>>     *From:* Petr Labaj <mailto:<a href="mailto:labaj@volny.cz" target="_blank">labaj@volny.cz</a>><br>
>>     *Sent:* Saturday, March 29, 2025 8:45 PM<br>
>>     *To:* <a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank">hw-list@list.hw.cz</a> <mailto:<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank">hw-list@list.hw.cz</a>><br>
>>     *Subject:* Re: nabíjení elektromobilu z FVE<br>
>>     Měřil jste prosím reakci auta na ten analogově řízený signál?<br>
>>     Umí nabíječka v autě skutečně lineárně ovládat proudové omezení<br>
>>     toho DC-DC měniče, který vlastní nabíjení dělá?<br>
>>     Nebo to i přes lineární úkolování stejně chodí ve výsledku reálně<br>
>>     po velkých skocích?<br>
>>     Ono to bude určitě auto od auta jinak. Ale stejně by mě to zajímalo.<br>
>><br>
>>     Já (zatím) elektru nemám. Ale mám políčeno na akci v Lidlu a chci<br>
>>     si koupit ten jejich Wallbox. Který má podle mě skvělý poměr<br>
>>     výkonu ku ceně.<br>
>>     Ten se dá řídit po Modbusu a dá se tomu zadávat nabíjecí proud s<br>
>>     granulitou 0.1A.<br>
>>     Tak proto mě zajímá, jak na to reagují auta. I když to zřejmě<br>
>>     nebude univerzálně platné.<br>
>><br>
>>     Když má někdo Wallbox, který umí jenom nějaké velké skoky jako<br>
>>     třeba 6-9-12-16A a podobně, tak by se možná vyplatilo tomu udělat<br>
>>     "batoh".<br>
>>     Do něho nabastlit jednoduchou elektroniku, který by řídila jen<br>
>>     frekvenci toho nabíjecího signálu.<br>
>>     V závislosti na původním signálu a na vzdáleném řízení (nebo pro<br>
>>     začátek jenom na nějakém kroutítku).<br>
>>     Vše ostatní (hlavně ochrany s detekcí unikajícího DC) by se<br>
>>     nechala v té původního Wallboxu.<br>
>><br>
>>     Díky.<br>
>>     PL<br>
>><br>
>>     ******************<br>
>><br>
>>     Dne 29.3.2025 v 18:30 AZe napsal(a):<br>
>>>     To není nabíječka, je to kabel s jednoduchou elektronikou (EVSE)<br>
>>>     a se stykačem. Tyto zázraky se prodávají za přehnané ceny.<br>
>>>     “Profi” jsem považoval jednofázový kabel, dodávaný s autem.<br>
>>>     Obvykle je nastaven na nabíjecí proud 10A, ale mám i typ s<br>
>>>     nastavením (6-8-10-13-16) A.<br>
>>>     Používám dva typy: jeden od Číňana (6-16)A, umí i 3 fáze, liší se<br>
>>>     jen použitým stykačem, druhý 1f v rozvaděči, sestavený z<br>
>>>     diskrétních součástek (analogové komparátory a generátor 1kHz), s<br>
>>>     regulací proudu i během nabíjení, a ten s opakovaným připojením<br>
>>>     po výpadku sítě problémy nemá. Zapojení jsem nevymýšlel, koupil<br>
>>>     jsem i DPS.<br>
>>>     <a href="http://www.analogevse.xyz/AnalogEVSE-de.html" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.analogevse.xyz/AnalogEVSE-de.html</a><br>
>>>     <<a href="http://www.analogevse.xyz/AnalogEVSE-de.html" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.analogevse.xyz/AnalogEVSE-de.html</a>><br>
>>>     Možnost obnovení nabíjení po výpadku 230V bude nějak souviset s<br>
>>>     tím “datovým” drátem 12V.<br>
>>>     P.S.: před časem jsem o tom věděl houby, ptal jsem se zde, zda<br>
>>>     někdo ví, co je v té bambuli na nabíjecím kabelu EV Veselý obličej<br>
>>>     aze<br>
>><br>
>>     ------------------------------------------------------------------------<br>
>>     _______________________________________________<br>
>>     HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a> <<a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.HW.cz</a>><br>
>>     <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a> <mailto:<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a>><br>
>>     <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
>>     <<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>><br>
>><br>
>>     _______________________________________________<br>
>>     HW-list mailing list  -  sponsored <a href="http://bywww.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">bywww.HW.cz</a>  <<a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.HW.cz</a>><br>
>>     <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a>  <mailto:<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a>><br>
>>     <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>  <<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>><br>
>     _______________________________________________<br>
>     HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a> <<a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.HW.cz</a>><br>
>     <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a> <mailto:<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a>><br>
>     <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
>     <<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>><br>
> <br>
> <br>
> _______________________________________________<br>
> HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
> <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
> <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>