<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">LiFePo mají dvě výhody: </font></p>
    <p><font face="Arial">Tím, že naopak napětí malo kolísá mezi vybitým
        a nabitým stavem umožňuje přímé připojení k panelům (přes
        ochrany) bez MPPT. Ten zisk MPPT je tak malý, že neospravedlňuje
        vyšší složitost a cenu MPPT nabíječe.</font></p>
    <p><font face="Arial">Dle obecjného tvrzení (naštěstí s tím nemám
        žádné zkušenosti) je u nich výrazně menší pravděpodobnost
        vznícení.</font></p>
    <p><font face="Arial">A neýhoda... Pro stejné napětí stačí u LiIon
        méně článků.<br>
      </font></p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 2.12.2024 v 9:08 ajtservis
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:c725b745-4de5-7d0f-a596-02d3d35e8375@ajtservis.cz">chtel
      bych se zeptat k tomuto tematu. kdyz tady ctu opakovane o problemu
      jak zjistit stav lifepo. pokud si postavim baterku z li-ion, tak
      by to z pohledu diagnostiky melo byt o dost jednodussi ? kdyz
      pominu cenu, energrtickou hustotu a nevim co jeste, je neco
      spatneho na pouziti li-ion ? na mivvyenergy.cz koupim bezne oboji
      v podobnych velikostech.
      <br>
      t.
      <br>
      <br>
      Dne 01.12.2024 v 12:19 Martin Záruba napsal(a):
      <br>
      <blockquote type="cite">Takže při rozdílu proudu 5A se změní
        napětí o 0.9V. Vnitřní odpor baterie je tedy 900 / 5 = 180mO.
        Vnitřní odpor jednoho článku je 180 / 16 = 11.25 mO. To je
        myslím na 50 Ah článek slušné. Já mám 206Ah a naměřil jsem cca
        2,8mO, ale to už se fakt blbě měří a zjistil jsem, že docela
        pomohlo, když jsem baterii rozebral, pečlivě omyl kontakty
        lihem, omyl propojovací pásky a pak to sestavil a všude dal pod
        matky pérovky, jinak se články nepatrně povolily. Takže ta Vaše
        baterka není až tak měkká.
        <br>
        <br>
        Možná nejlepší řešení (nevím, já to tak udělal), je vzít v úvahu
        spád na vnitřním odporu (tedy protékající proud x vnitřní odpor)
        a to odečíst od naměřeného napětí. A podle toho to vyhodnocovat.
        Není to stoprocentně košér, protože vnitřní odpor nemusí být
        rovnoměrně rozdělen na celou plochu elektrod, ale asi to je
        lepší, než nic.
        <br>
        <br>
        To cyklické měření asi moc nepomůže. Zkuste si, že když vypnete
        proud do baterie, napětí spadne o úbytek na vnitřním odporu, ale
        pak už prakticky neklesá. Není zde tedy podobný efekt jako u
        olověné baterie.
        <br>
        <br>
        Samovybíjení je u dobrých článků mizivé. Mě samotného to taky
        překvapilo, v robotické sekačce mám 4 články 18650 a na jaře,
        kdy celou zimu je v boudě, kde je cca 10stupňů, mají 95% a to je
        otázka, jak to měření ukazuje dobře. V každém případě po zapnutí
        se snaží dobíjet třeba 1 minutu a pak vyjede.
        <br>
        <br>
        Martin Záruba
        <br>
        <br>
        Dne 1.12.2024 v 10:58 Jaroslav Buchta napsal(a):
        <br>
        <blockquote type="cite">Balancer v podstate zadny, resp. je to
          cele moje hobby konstrukce a balancer jsem nastavil asi na
          30mA max experimentalne, za 3 roky se to nerozjelo.
          <br>
          Co se tyce te energie, tak problem vidim v tom, ze pri
          nabijeni je baterka docela mekka (ani bych nerekl, ze se nejak
          zvetsil vnitrni odpor, je to tak od zacatku).
          <br>
          Cili napr. pri 6A se dostane na limit 54V ale pri proudu 1A je
          tam ted koukam zase 53.1V A ten proud 3-6A pri 54V tam v lete
          tece klidne 5 hodin, pak to treba skoro na 0 i spadne, takze
          proste diky strasne male zmene napeti pri nabijeni to IMHO
          zbytecne omezuje nabijeci proud.
          <br>
          Jeste by se asi dalo merit cyklicky, tzn. treba 5 minut
          nabijet vetsim proudem, na minutu prjit do rezimu CV a merit
          clanky?
          <br>
          Jinak pro zajimavost, cas na hrani jsem mel naposledy pred
          tremi lety, tak jsem koupil 32 clanku a pouzil zatim jen 16.
          Ty uskladnene maji stale prakticky stejne napeti jako kdyz
          byly nove. Snad se najare konecne dostanu k upgrade baterie
          ;-)
          <br>
          <br>
          Dne 01.12.2024 v 10:43 Martin Záruba napsal(a):
          <br>
          <blockquote type="cite">
            <br>
            Špatný nápad to není, ale jde o to, jak moc je to
            rozbalancované. Článek, který má 3.4V má skoro stejnou
            energii, jako ten, co má 3,65. Myslím, že mnohem důležitější
            je kvalitní balancer. Jaký balancer máte?
            <br>
            <br>
            Martin Záruba
            <br>
            Dne 1.12.2024 v 9:59 Jaroslav Buchta napsal(a):
            <br>
            <blockquote type="cite">Vzhledem k rocnimu obdobi premyslim,
              jak zoptimalizovat proces nabijeni. Ted nabijim clanky na
              cca 3..375V (54V/16) realne se diky rozbalancovani
              pohybuje napeti do 3.4V v rezimu CC, proud byva tak do
              10A. (54V/50Ah baterie)
              <br>
              Problem je, ze pri tech 54V pomerne brzo zacne klesat
              proud a behem kratkeho dne se ve vysledku baterie moc
              nenabije, i kdyz vcera a dnes je uplne jasno a solar by
              dal vic.
              <br>
              <br>
              Na jake napeti clanku by se dalo jit v rezimu CC aby to
              baterii moc neskodilo? Nektere clanky maji specifikovano
              3.65V ale nevim, jestli to neni uz limit omezujici
              zivotnost.
              <br>
              <br>
              Pak by mozna pomohl nejaky chytrejsi algoritmus, jako
              treba tlacit tam max proud, dokud nedosahne tohoto napeti
              a pak prejit do rezimu CV s napetim mensim? Cili napr.
              10-15A CC do 58V a pak CV na 54V? Nebo mozna to
              optimalizovat i v nekolika stupnich? Samozrejme s hlidanim
              napeti vsech clanku.
              <br>
              <br>
              Je to uplne spatny napad? Cilem je nabit baterii za co
              nejkratsi dobu na co nejvetsi kapacitu. Teplota baterie je
              kolem 20 stupnu stabilne.
              <br>
              <br>
              _______________________________________________
              <br>
              HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
              <br>
              <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
              <br>
              <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
              <br>
            </blockquote>
            <br>
            _______________________________________________
            <br>
            HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
            <br>
            <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
            <br>
            <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
            <br>
          </blockquote>
          <br>
          <br>
          <br>
          _______________________________________________
          <br>
          HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
          <br>
          <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
          <br>
          <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
          <br>
        </blockquote>
        <br>
        _______________________________________________
        <br>
        HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
        <br>
        <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
        <br>
        <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
        <br>
        <br>
      </blockquote>
      <br>
    </blockquote>
  </body>
</html>