<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Arial">LiFePo mají dvě výhody: </font></p>
<p><font face="Arial">Tím, že naopak napětí malo kolísá mezi vybitým
a nabitým stavem umožňuje přímé připojení k panelům (přes
ochrany) bez MPPT. Ten zisk MPPT je tak malý, že neospravedlňuje
vyšší složitost a cenu MPPT nabíječe.</font></p>
<p><font face="Arial">Dle obecjného tvrzení (naštěstí s tím nemám
žádné zkušenosti) je u nich výrazně menší pravděpodobnost
vznícení.</font></p>
<p><font face="Arial">A neýhoda... Pro stejné napětí stačí u LiIon
méně článků.<br>
</font></p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 2.12.2024 v 9:08 ajtservis
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:c725b745-4de5-7d0f-a596-02d3d35e8375@ajtservis.cz">chtel
bych se zeptat k tomuto tematu. kdyz tady ctu opakovane o problemu
jak zjistit stav lifepo. pokud si postavim baterku z li-ion, tak
by to z pohledu diagnostiky melo byt o dost jednodussi ? kdyz
pominu cenu, energrtickou hustotu a nevim co jeste, je neco
spatneho na pouziti li-ion ? na mivvyenergy.cz koupim bezne oboji
v podobnych velikostech.
<br>
t.
<br>
<br>
Dne 01.12.2024 v 12:19 Martin Záruba napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">Takže při rozdílu proudu 5A se změní
napětí o 0.9V. Vnitřní odpor baterie je tedy 900 / 5 = 180mO.
Vnitřní odpor jednoho článku je 180 / 16 = 11.25 mO. To je
myslím na 50 Ah článek slušné. Já mám 206Ah a naměřil jsem cca
2,8mO, ale to už se fakt blbě měří a zjistil jsem, že docela
pomohlo, když jsem baterii rozebral, pečlivě omyl kontakty
lihem, omyl propojovací pásky a pak to sestavil a všude dal pod
matky pérovky, jinak se články nepatrně povolily. Takže ta Vaše
baterka není až tak měkká.
<br>
<br>
Možná nejlepší řešení (nevím, já to tak udělal), je vzít v úvahu
spád na vnitřním odporu (tedy protékající proud x vnitřní odpor)
a to odečíst od naměřeného napětí. A podle toho to vyhodnocovat.
Není to stoprocentně košér, protože vnitřní odpor nemusí být
rovnoměrně rozdělen na celou plochu elektrod, ale asi to je
lepší, než nic.
<br>
<br>
To cyklické měření asi moc nepomůže. Zkuste si, že když vypnete
proud do baterie, napětí spadne o úbytek na vnitřním odporu, ale
pak už prakticky neklesá. Není zde tedy podobný efekt jako u
olověné baterie.
<br>
<br>
Samovybíjení je u dobrých článků mizivé. Mě samotného to taky
překvapilo, v robotické sekačce mám 4 články 18650 a na jaře,
kdy celou zimu je v boudě, kde je cca 10stupňů, mají 95% a to je
otázka, jak to měření ukazuje dobře. V každém případě po zapnutí
se snaží dobíjet třeba 1 minutu a pak vyjede.
<br>
<br>
Martin Záruba
<br>
<br>
Dne 1.12.2024 v 10:58 Jaroslav Buchta napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">Balancer v podstate zadny, resp. je to
cele moje hobby konstrukce a balancer jsem nastavil asi na
30mA max experimentalne, za 3 roky se to nerozjelo.
<br>
Co se tyce te energie, tak problem vidim v tom, ze pri
nabijeni je baterka docela mekka (ani bych nerekl, ze se nejak
zvetsil vnitrni odpor, je to tak od zacatku).
<br>
Cili napr. pri 6A se dostane na limit 54V ale pri proudu 1A je
tam ted koukam zase 53.1V A ten proud 3-6A pri 54V tam v lete
tece klidne 5 hodin, pak to treba skoro na 0 i spadne, takze
proste diky strasne male zmene napeti pri nabijeni to IMHO
zbytecne omezuje nabijeci proud.
<br>
Jeste by se asi dalo merit cyklicky, tzn. treba 5 minut
nabijet vetsim proudem, na minutu prjit do rezimu CV a merit
clanky?
<br>
Jinak pro zajimavost, cas na hrani jsem mel naposledy pred
tremi lety, tak jsem koupil 32 clanku a pouzil zatim jen 16.
Ty uskladnene maji stale prakticky stejne napeti jako kdyz
byly nove. Snad se najare konecne dostanu k upgrade baterie
;-)
<br>
<br>
Dne 01.12.2024 v 10:43 Martin Záruba napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">
<br>
Špatný nápad to není, ale jde o to, jak moc je to
rozbalancované. Článek, který má 3.4V má skoro stejnou
energii, jako ten, co má 3,65. Myslím, že mnohem důležitější
je kvalitní balancer. Jaký balancer máte?
<br>
<br>
Martin Záruba
<br>
Dne 1.12.2024 v 9:59 Jaroslav Buchta napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">Vzhledem k rocnimu obdobi premyslim,
jak zoptimalizovat proces nabijeni. Ted nabijim clanky na
cca 3..375V (54V/16) realne se diky rozbalancovani
pohybuje napeti do 3.4V v rezimu CC, proud byva tak do
10A. (54V/50Ah baterie)
<br>
Problem je, ze pri tech 54V pomerne brzo zacne klesat
proud a behem kratkeho dne se ve vysledku baterie moc
nenabije, i kdyz vcera a dnes je uplne jasno a solar by
dal vic.
<br>
<br>
Na jake napeti clanku by se dalo jit v rezimu CC aby to
baterii moc neskodilo? Nektere clanky maji specifikovano
3.65V ale nevim, jestli to neni uz limit omezujici
zivotnost.
<br>
<br>
Pak by mozna pomohl nejaky chytrejsi algoritmus, jako
treba tlacit tam max proud, dokud nedosahne tohoto napeti
a pak prejit do rezimu CV s napetim mensim? Cili napr.
10-15A CC do 58V a pak CV na 54V? Nebo mozna to
optimalizovat i v nekolika stupnich? Samozrejme s hlidanim
napeti vsech clanku.
<br>
<br>
Je to uplne spatny napad? Cilem je nabit baterii za co
nejkratsi dobu na co nejvetsi kapacitu. Teplota baterie je
kolem 20 stupnu stabilne.
<br>
<br>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
<br>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
<br>
<br>
<br>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
<br>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
<br>
</blockquote>
<br>
</blockquote>
</body>
</html>