<div dir='auto'>Zkušenost mám podobnou z Fordu Mondeo z roku 2006, koupil jsem jo 2012 a baterku jsem měnil 2018 a podle vypáleného kódu byla z roku 2006. Podobně v terénním Land Roveru jsem baterku měnil po 10 letech, ale tady spíš preventivně, před výletem do Asie. Pokud mi baterka vydržela méně, tak jsem ji nějak zničil, většinou hlubokým vybitím. Ale jsou to baterky startovací, které nejsou dělané na hluboké vybíjení, ale na velké proudy. V terénním autě jsem přešel na baterky v provedení AGM, tedy s elektrolitem nasáklým v rounu, a to kvůli mechanické odolnosti,  schopnosti dávat velký proud (naviják si vezme klidně 400A), a u posledních typů i odolávat cyklickému vybíjení, takže z toho není problém honit v autě ledničku.<div dir="auto">Stacionární staniční baterie jsou ale něco jiného, slušné těch 10 let vydrží, základ je ale teplota. Pokud je okolo 25°C, je to v pohodě, když to bylo 40°C, protože nějakého chytráka napadlo dát baterky do racku společně s aktivními prvky, ta životnos klesla klidně na 2-3 roky. Šlo o hermetické baterie, kde se pracuje uvnitř s přetlakem plynů a ti normálně rekombinují. Pokud je ale moc teplo, tak je tlak vysoký, trhne se membrána v bezpečnostním ventilu a dochází k nevratné ztrátě vody a zkracování životnosti baterky.</div><div dir="auto">Tohle vše ale byly baterky záložní nebo startovací, pro "trakční" baterie třeba v obytném autě je lithium super, ve stejném obalu jako olovo je trojnásobná kapacita a hmotnost je menší, což u aut do 3,5t hraje dost roli.</div><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 23. 9. 2024 5:17 napsal uživatel ajtservis <info@ajtservis.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><p dir="ltr">prisaham, ja menil v aute passat b5(1999), original baterku vw po 13 letech. <br>
najeto v te dobe snad neco kolem 400kkm. ja jako 2-3 majitel v cz.  <br>
kolega v praci si ho kupoval do firmy od prvniho v de a ja pak od nej. a  <br>
ja pravidelne denne 130km za praci nekolik let, zadna garaz. po teto  <br>
origo baterce tam sla nejaka meile s 3r zarukou a dojezdila v aute do  <br>
cca 700kkm, urcite pres 4-5 roku. takze kdyz se baterce nejak vyjde  <br>
vstric tak vydrzi. nebo loterie :-) jinak v rodine u vsech dalsich aut  <br>
dnesni bezny scenar 4r a dost. vzorek +10 baterek. <br>
t. <br>
<br>
Dne 22.09.2024 v 23:31 Vláďa Anděl napsal(a): <br>
> Tyhle články ve skleněných "akváriích" jsem viděl na telefonní ústředně.  <br>
> Na zeemi byly hobliny pro vsakování rozcintané kyseliny. Nejspíš tam  <br>
> byly desky dál od sebe, aby ke zkratu nějakým uvolněným drobkem nemohlo  <br>
> dojít. Pak ta baterka měla šanci vydržet dlouho. <br>
>  <br>
> Anděl <br>
>  <br>
> Dne 22.09.2024 v 22:53 Tomáš Mádr napsal(a): <br>
>> Potkal jsem v praxi na velkých vysílačích/věžích a ve velkých  <br>
>> ústřednách u operátorů olověné baterky 48V s kapacitou 1-2000 Ah na  <br>
>> článek. Vždy se s tím uvažovalo při statickém návrhu baráku, těch  <br>
>> baterek tam většinou bývalo víc, a k tomu velkej diesel, nebo několik. <br>
>> Nové už v plastu, staré ve skleněných nádobách. Byly to kvůli  <br>
>> přepravitelnosti jednotlivé články. Nevím jak ty nové plastové, ale  <br>
>> staré ve skle jsem viděl změřené po 20 letech provozu a kapacita přes  <br>
>> 80% jmenovité a vnitřní odpor stále super. Výborně se s tím vařilo  <br>
>> elektrodama, jenom to chtělo dlouhé svařovací kabely, aby napětí mělo  <br>
>> na čem propadat a dva lidi - jeden svařoval a druhý mu nastavoval  <br>
>> proud výběrem, na který článek se připojit. Trošku problém s tím měli  <br>
>> sousedi, protože na místě byla už několik dní plánovaná odstávka  <br>
>> elektřiny. <br>
>> Takže i to olovo může mít velikou životnost, ale cena bude jiná.  <br>
>> Samovybíjení jsem neřešil, stačilo řešit dopravu takové starší  <br>
>> baterie, Tatra jela několikrát. <br>
>> Tomáš OK2MTM <br>
>> <br>
>> Dne 22. 9. 2024 22:34 napsal uživatel Vláďa Anděl  <br>
>> <vaelektronik@vaelektronik.cz>: <br>
>> <br>
>>     V některém článku se utrhne kousek aktivní hmoty, udělá částečný <br>
>>     zkrat a <br>
>>     článek prudce zvýší samovybíjení. Ostatní články se přebíjejí a v <br>
>>     poměrně krátké době baterka chcípne. Výměna jednoho článku se dělala <br>
>>     ještě u starých asfaltových autobaterek. Ale jeho kapacita byla vyšší <br>
>>     než kapacita ostatních a to baterku zase po čase zlikvidovalo. <br>
>>     Plastovou <br>
>>     baterku můžete jedině vyhodit. Ten zkrat se stane i u gelovek, kam se <br>
>>     nedá dolít voda a přebíjené články beznadějně vyschnou. <br>
>> <br>
>>     Anděl <br>
>> <br>
>>     Dne 22.09.2024 v 21:20 Petr Labaj napsal(a): <br>
>>     > Tři roky? Čtyři? Možná pět? <br>
>>     > <br>
>>     > Nebo jestli jste narážel na to slovo "časově", tak to je myšleno <br>
>>     jako <br>
>>     > degradace časem <br>
>>     > Tedy ne používám (počtem cyklů), ale jen časem. <br>
>>     > <br>
>>     > PL <br>
>>     > <br>
>>     > ****************** <br>
>>     > <br>
>>     > Dne 22.9.2024 v 18:56 Petr Simek napsal(a): <br>
>>     >> On Sun, 22 Sep 2024, Petr Labaj wrote: <br>
>>     >> <br>
>>     >>> Já mám s olověnými baterkami malé zkušenosti. <br>
>>     >>> A jenom s autobaterkami nebo s gelovkami v UPS. <br>
>>     >>> Ale v obou případech špatné. Velké samovybíjení, časově dost <br>
>>     rychlá <br>
>>     >>> smrt i když se UPS v režimu napájení (tj. vybíjení) prakticky <br>
>>     >>> nepoužívala. <br>
>>     >> <br>
>>     >> Co myslite tim "casove dost rychla smrt" ? <br>
>>     >> <br>
>>     >> <br>
>>     >>> PL <br>
>>     >> <br>
>>     > <br>
>>     > _______________________________________________ <br>
>>     > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <br>
>>     > Hw-list@list.hw.cz <br>
>>     > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list <br>
>> <br>
>> <br>
>>     _______________________________________________ <br>
>>     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <br>
>>     Hw-list@list.hw.cz <br>
>>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list <br>
>> <br>
>> <br>
>> <br>
>> _______________________________________________ <br>
>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz <br>
>> Hw-list@list.hw.cz <br>
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list <br>
>  <br>
>  <br>
>  <br>
> _______________________________________________ <br>
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <br>
> Hw-list@list.hw.cz <br>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list <br>
>  <br>
<br>
--  <br>
AJT SERVIS s.r.o. <br>
<br>
Oparno 65 <br>
Lovosice <br>
410 02 <br>
<br>
ICO:04203879 <br>
DIC:CZ04203879 <br>
<br>
email: <br>
info@ajtservis.cz <br>
<br>
tel. <br>
777 584 558 <br>
_______________________________________________ <br>
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <br>
Hw-list@list.hw.cz <br>
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list <br>
</p>
</blockquote></div><br></div>