<div dir='auto'>Potkal jsem v praxi na velkých vysílačích/věžích a ve velkých ústřednách u operátorů olověné baterky 48V s kapacitou 1-2000 Ah na článek. Vždy se s tím uvažovalo při statickém návrhu baráku, těch baterek tam většinou bývalo víc, a k tomu velkej diesel, nebo několik.<div dir="auto"><div dir="auto">Nové už v plastu, staré ve skleněných nádobách. Byly to kvůli přepravitelnosti jednotlivé články. Nevím jak ty nové plastové, ale staré ve skle jsem viděl změřené po 20 letech provozu a kapacita přes 80% jmenovité a vnitřní odpor stále super. Výborně se s tím vařilo elektrodama, jenom to chtělo dlouhé svařovací kabely, aby napětí mělo na čem propadat a dva lidi - jeden svařoval a druhý mu nastavoval proud výběrem, na který článek se připojit. Trošku problém s tím měli sousedi, protože na místě byla už několik dní plánovaná odstávka elektřiny. </div><div dir="auto">Takže i to olovo může mít velikou životnost, ale cena bude jiná. Samovybíjení jsem neřešil, stačilo řešit dopravu takové starší baterie, Tatra jela několikrát.</div><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 22. 9. 2024 22:34 napsal uživatel Vláďa Anděl <vaelektronik@vaelektronik.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><p dir="ltr">V některém článku se utrhne kousek aktivní hmoty, udělá částečný zkrat a  <br>
článek prudce zvýší samovybíjení. Ostatní články se přebíjejí a v  <br>
poměrně krátké době baterka chcípne. Výměna jednoho článku se dělala  <br>
ještě u starých asfaltových autobaterek. Ale jeho kapacita byla vyšší  <br>
než kapacita ostatních a to baterku zase po čase zlikvidovalo. Plastovou  <br>
baterku můžete jedině vyhodit. Ten zkrat se stane i u gelovek, kam se  <br>
nedá dolít voda a přebíjené články beznadějně vyschnou. <br>
<br>
Anděl <br>
<br>
Dne 22.09.2024 v 21:20 Petr Labaj napsal(a): <br>
> Tři roky? Čtyři? Možná pět? <br>
> <br>
> Nebo jestli jste narážel na to slovo "časově", tak to je myšleno jako  <br>
> degradace časem <br>
> Tedy ne používám (počtem cyklů), ale jen časem. <br>
> <br>
> PL <br>
> <br>
> ****************** <br>
> <br>
> Dne 22.9.2024 v 18:56 Petr Simek napsal(a): <br>
>> On Sun, 22 Sep 2024, Petr Labaj wrote: <br>
>> <br>
>>> Já mám s olověnými baterkami malé zkušenosti. <br>
>>> A jenom s autobaterkami nebo s gelovkami v UPS. <br>
>>> Ale v obou případech špatné. Velké samovybíjení, časově dost rychlá  <br>
>>> smrt i když se UPS v režimu napájení (tj. vybíjení) prakticky  <br>
>>> nepoužívala. <br>
>> <br>
>> Co myslite tim "casove dost rychla smrt" ? <br>
>> <br>
>> <br>
>>> PL <br>
>> <br>
> <br>
> _______________________________________________ <br>
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <br>
> Hw-list@list.hw.cz <br>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list <br>
<br>
<br>
_______________________________________________ <br>
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <br>
Hw-list@list.hw.cz <br>
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list <br>
</p>
</blockquote></div><br></div>