<div dir='auto'>Jako základní problém vidím dráhu jako takovou, 50 let staré lokomotivy v denním provozu a nikoliv v muzeu, vagóny ještě starší. Technický problém Li baterek je práce v mrazu, ono pod -20°C není nic nereálného. Teď se chystají BEMU - soupravy, které budou jezdit buďto na elektriku z trakce, nebo na baterky, alespoň pár desítek kilometrů. Uvidíme jak to dopadne.<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 19. 9. 2024 16:09 napsal uživatel Vláďa Anděl <vaelektronik@vaelektronik.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<div>Když vidím ty ceny, nechápu, proč dráha
pořád používá baterky NiCd, které vyžadují údržbu, případně v
posledních letech přecházejí s velkými problémy na levnější a
bezúdržbové Pb gelovky. I když napadá mě několik důvodů.</div>
<div>1. NiCd se používalo odjakživa, akorát
že někdy před válkou to byly NiFe a později to začali vylepšovat
kadmiem.</div>
<div>2. NiCd sice vyžaduje údržbu (hydroxid
chytá vzdušný CO2, mění se na uhličitan a je ho potřeba pravidelně
měnit), ale jinak ta baterka snese všechno včetně vybití na nulu a
nabíjení v mrazu, i když to nabíjeni v mrazu není účinné. A vydrží
10-20 let. Po těch 20 letech si to lidi berou domů pro soláry a
ono to ještě nějak funguje. Než jsem si pořídil "dospělou" FVE,
měl jsem doma 10 let 100W panel a baterku 12V 375 Ah.
<a href="https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg">https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg</a> </div>
<div>Už pár let dávají na hladinu
elektrolytu trošku oleje, přes kterou tam CO2 nemůže a první
výměna elektrolytu se dělá místo po 2 až po 10 letech.<br />
</div>
<div>3. Na údržbu NiCd baterek je vybudovaný
celý ekosystém. V depech ČD mají baterkárny s formováním/měřením
kapacity, míchání louhu a je zajištěná recyklace aktivních hmot i
elektroltu.<br />
</div>
<div><br />
</div>
<div>Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze
začátku, než pochopili, že fíra fakt nemůže mít 24V ledničku
připojenou na odbočku ze 120V baterky. Zrovna tak tam měli na
odbočce vysílačku, někde i poziční světla. Ono by se to nemělo ani
u NiCd, ale když se pár článků přebíjelo, občas se dolily a ta
baterka to nějak zvládla. Osvětlovací baterky na vagónech
zůstávaly často vybité, což baterce NiCd nevadilo, ale gelovka
sulfatovala. <br />
</div>
<div><br />
</div>
<div>Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS,
nejspíš by se dala použít i na dráze. Ale asi bude ještě pár let
trvat, než na to na dráze přijdou.</div>
<div><br />
</div>
<div>Anděl</div>
<div><br />
</div>
<div>Dne 18.09.2024 v 11:43 Martin Záruba
napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
<p><font face="Arial">To je jeden z důvodů, proč jsem nechtěl
Pylontech. Když byste koupil 24 kusů </font><a href="https://www.mivvyenergy.cz/cs/lithiove-clanky/prizmaticke-clanky/clanek-lifepo4-196ah-svolt-32v.html#/214-inicializacni_nabiti-ne_chci_clanek_bez_nabiti">LiFePO4 článek 196Ah 3,2V SVOLT –
mivvyENERGY.cz</a>, stojí to 48 000 Kč + <a href="https://www.mivvyenergy.cz/cs/bms-a-balancery/bms-s-aktivnim-balancerem-smart-8s-24s-150a-32v-jikong.html">JIKONG SMART Balancer Active 8-24S 150A
– mivvyENERGY.cz</a> za 3500 Kč. Celá baterie bude stát 51 500
+ montážní materiál, celkem cca 52 000 Kč. A má 15,7 kWh. To je
přibližně čtvrtinová cena a napětí 80 V je ještě docela
bezpečné.<br />
</p>
<pre>Martin Záruba</pre>
<div>Dne 18.9.2024 v 9:51 Vláďa Anděl
napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>Když
stavíte tu 256V baterku, tam si nějak nedovedu představit
zajištění bezpečnosti. Moje baterka Pylontech je kompaktní celek
v zakryté krabici. U baterek sestavených z článků bývá zvykem,
že články jsou naskládané někde na zemi nebo v regálech a po
připojení k beztransformátorovému měniči jsou spojené se sítí.
Obávám se, že tohle se pak musí řešit jako uzamykatelná
elektrická provozovna se vstupem jen pro znalé. Tohle jste nějak
promýšlel, nebo víte jak to budete řešit? Tuším že jste někde
psal kapacitu okolo 25 KWh. Na kolik taková baterka vyjde? Mě
loni stál Pylontech 14,2 KWh něco přes 200 tisíc. <br />
<br />
Anděl <br />
<br />
Dne 17.09.2024 v 23:19 Petr Labaj napsal(a): <br />
<blockquote>Já sice nejsem původní tazatel, ale
důvod proč ne mě napadá. <br />
<br />
Pan Záruba provozuje systém s 80V baterkou. <br />
A veškerý ten levný čínský sortiment je určený pro baterie
třídy 48V. Tedy 15 nebo 16 článků LFP. <br />
Proto lidé s baterkami vyšších napětí musí hledat obtížnější
řešení externího nabíjení. <br />
<br />
Já bych to potenciálně se svou baterkou na 256V možná časem
taky chtěl řešit. <br />
Mám to sice složitější kvůli vyššímu napětí, ale zase můžu asi
snadněji využít nabíječku přímo v měniči. <br />
<br />
PL <br />
<br />
****************** <br />
<br />
Dne 17.9.2024 v 22:30 Jaroslav Lukeš napsal(a): <br />
<blockquote>A je problém použít levnou čínu? <br />
<br />
<a href="https://www.powland.net/products/easun-power-6200w-solar-inverter">https://www.powland.net/products/easun-power-6200w-solar-inverter</a>
<br />
</blockquote>
<br />
_______________________________________________ <br />
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <br />
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br />
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br />
</blockquote>
<br />
<br />
_______________________________________________ <br />
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a> <br />
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br />
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br />
</blockquote>
<br />
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
<p><br />
</p>
</div>
</blockquote></div><br></div>