<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Měniče pro HV baterky musà umět komunikovat, protože umà do baterky
poslat 200V, ale taky třeba 800V.<br>
StejnÄ› tak musĂ umÄ›t Ĺ™Ădit proud, protoĹľe na konci nabĂjenĂ, kdy uĹľ
některé články majà sepnutý ten ztrátový balancér, tak tam nemůžou
hulit celĂ˝ch 30A nabĂjecĂho proudu, ale musĂ to stáhnout tak, aby to
balancér zvládal.<br>
<br>
Vy to máte omezeno fyzikálnÄ›, max. napÄ›tĂm panelĹŻ. Taková brzda ale
u normálnĂch HV baterek nefunguje.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*****************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 21:03 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:104e2ae3-dcfd-4614-b7a3-94012f3c22e1@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">Chápu. Mě vůbec nenapadlo, že to musà být
takto složitě udělané. Ta moje stavebnice nic z toho
nepotřebuje a byl jsem proto v zajetà mé logiky, jak to
udělat. Pak asi jedině několik zdrojů v sérii, jako to chci
udělat já. Trochu uvažuji o variantě, kterou navrhuje pan
Lukeš. Je to beze sporu jednoduššĂ. Ale cca 2x tak drahĂ©.</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 17:59 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:ef80b3e9-77d5-89e5-85e6-006fe940621f@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
Asi si nerozumĂme.<br>
<br>
Pokud je měnič připojen ke gridu, tak on je ten, kdo definuje
napětà na drátech od baterky a od panelů.<br>
To on vymýšlĂ, Ĺľe na panelech nebude 0V;+650V ale bude tam
-380V;+270V. A stejnÄ› tak on definuje ĂşroveĹ, na kterĂ© plave
baterka.<br>
Tak já nemĹŻĹľu vyrobit externĂ napÄ›tĂ, kterĂ© bude tvrdÄ› opĹ™enĂ© o
0V, a pustit mu to tam.<br>
S tĂm mÄ›niÄŤ nepoÄŤĂtá a buÄŹ to vzdá a odejde, nebo minimálnÄ› bude
silnÄ› zblblĂ˝.<br>
<br>
BMS samozĹ™ejmÄ› musĂ mĂt moĹľnost baterku vypnout.<br>
Psal to v jenom z minulých postů, že jsou 3 stupně:<br>
1 - periodická komunikace měnič-BMS po CANbusu, kde BMS úkoluje
měnič jaké má dodávat napětà a proud<br>
2 - pokud by na to měnič nereagoval, BMS potáhne za poplachový
drát, který vypne měnič (vstup dry-contact na měniči)<br>
3 - pokud ani to nezafunguje, stykaÄŤ natvrdo odepne baterku.
IGBT tranzistor odepne jen (-) pĂłl, stykaÄŤ oba pĂłly.<br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 15:51 Martin Záruba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:24cf014d-4d20-4879-bb70-2168858f2c2e@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">S baterkou máte pravdu, alespoŠu mě bms
odpĂná - . Vy si chcete dÄ›lat bms sám, tak by to asi šlo
udÄ›lat i tak, Ĺľe odepne +, ale co vadĂ, jestliĹľe pĹ™i
poruše bms odepne - baterky? Dojde ke stavu, že - nebude
na N ale bude tam maximálnÄ› nÄ›kolik desĂtek V +. Ale co je
podstatnĂ©, vše ostatnĂ, to znamená stĹ™ĂdaÄŤ i komunikace s
okolĂm zĹŻstane tvrdÄ› spojen s N, jen baterka "odpluje"
výš. AlespoŠtak to mám já a nedělá to sebemenšà problém.
Já myslĂm, Ĺľe je to naopak dobĹ™e, Ĺľe bms v pĹ™ĂpadÄ›
nutnosti odpojĂ i nabĂjeÄŤku od baterky. Nakonec jejĂm
Ăşkolem je chránit baterku. PĹ™edstavte si, Ĺľe nabĂjeÄŤce
jakkoli přeskočà a bude stále rvát proud do baterek a
ÄŤlánky zniÄŤĂ. Pokud ale je rozumnÄ› udÄ›laná a to mĹŻĹľe bĂ˝t i
zcela jenoduchĂ˝ step-down, jakmile odpojĂte zátěž, napÄ›tĂ
stoupne jen trochu, ale proud ustane. Nakonec i kdyby
nastal zkrat na IGBT tranzistoru, bude na výstupu nějakých
310V. Pravděpodobně to odepne proudová ochrana bms, ale
spĂš vyhodĂ jistiÄŤ z gridu, protoĹľe ten proud snadno
přeroste obvyklý odběr.</font></p>
<p><font face="Arial">Vy opravdu máte panely tak, Ĺľe "plujĂ"
na poloviÄŤnĂm napÄ›tĂ?. Ale nakonec ani to by nemÄ›lo nijak
vadit. Opět - je za bms a jak jsou panely je jedno.</font></p>
<p><font face="Arial">VadĂ to v jedinĂ© vÄ›ci: To Ĺ™ešenĂ, kterĂ©
jsem pĹŻvodnÄ› chtÄ›l pouĹľĂt, t.j. 6 12V zdrojĹŻ a kaĹľdĂ˝
pĹ™ipojenĂ˝ ke ÄŤtveĹ™ici ÄŤlánkĹŻ má dvÄ› vady. Jednak je napÄ›tĂ
4 nabitých článků moc vysoké, proto zdrojů bude 7. Ale
hlavně nešlo by to zapojit až ZA bms. A ta bms je
předposlednà ochrana baterky. Ta poslednà je tavná
pojistka.<br>
</font></p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 14:10 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:07f4fd21-5e65-7a9d-dd4c-e58aadf3fa4a@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
Na předpisy samozřejmě kašlu.<br>
Ale jde o to, že ta baterka nemá (-) pól spojený s N.<br>
Je to celkem obecnĂ˝ jev, kdy si konstruktéři zjednodušujĂ
Ĺľivot a pouĹľĂvajĂ měřenĂ na low-side.<br>
KdeĹľto ta nabĂjeÄŤka by ho spojenĂ˝ mÄ›la.<br>
<br>
Totéž a ještě hůř u panelů.<br>
Ty HV panely napĹ™Ăklad 650V (mĹŻj pĹ™Ăpad) nemajĂ 650V proti
N, ale je -380V a +270V.<br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 14:02 Martin
Záruba napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:664bd776-da15-4883-8a20-b6d70eeda15e@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<p><font face="Arial">Jde o to, zda chcete řešit předpis
(který ale já moc neovládám) nebo logiku. Pokud
logiku, tak očekávám, že - systému bude spojen s N.
Pak ale to galvanické oddělenà pozbývá smyslu. Pokud
to tedy je pevná instalace, ne přes kabel, kde by
mohlo dojĂt k prohozenĂ pĹ™ĂvodĹŻ, nevidĂm žádnĂ˝
technický problém. Nakonec třeba takové tepelné
čerpadlo se také nepřipojuje vidlicà a skoro jistě
jeho frekvenčnà měnič neodděluje kompresor galvanicky
od sĂtÄ›.</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 13:39 Petr
Labaj napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:2a659f6f-e2bf-3859-e8a8-fa27a5282826@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
To nabĂjenĂ step-downem pĹ™Ămo z usmÄ›rnÄ›nĂ˝ch 230V se
nabĂzĂ.<br>
Ale je tam problĂ©m, Ĺľe pak nenĂ ta nabĂjeÄŤka galvanicky
oddÄ›lená od sĂtÄ›.<br>
A beztransformátorové měniče (což jsem dneska asi
všechny kombibedny) to nezvládajĂ.<br>
TakĹľe by se pro nabĂjenĂ musela baterka odpojit a
nabĂjet ji mimo FVE.<br>
<br>
Na druhĂ© stranÄ› ty kombibedny umĂ nabĂjet baterky z
gridu i z panelĹŻ.<br>
TakĹľe by bylo asi jednoduššà vyuĹľĂt vnitĹ™nĂ nabĂjeÄŤku.<br>
Omezenà je (pokud by se to nějak neohnulo), že pro
nabĂjenĂ tĹ™eba centrálou by to<br>
musela být 3f centrála. Pak by nevadilo galvanické
spojenĂ.<br>
Nebo to usměrnit a nějak pustit do vstupu z panelů, ale
tady by opět byl problém<br>
s chybÄ›jĂcĂm galvanickĂ˝m oddÄ›lenĂm.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 8:10 Martin
Záruba napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:b91d9efa-56ad-497d-959f-0ad4649c6622@volny.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<p>Pokud byste použil třeba <a
href="https://www.ebuy7.com/cs/full-power-75w-switching-supply-lrs-ms-s-75-24v-3-2a-12v6-3a-15v5a-36v.html"
moz-do-not-send="true">PlnĂ˝ vĂ˝kon 75w spĂnanĂ˝
napájecà zdroj lrs/ms/s-75-24v/3,2a 12v6,3a 15v5a
36v (ebuy7.com)</a> 11 kusů, měl byste 264V za cca
2500 Kč. Ale možná, že vzhledem k tomu, že
poĹľadovanĂ© napÄ›tĂ se tĂ©měř shoduje s napÄ›tĂ sĂtÄ›,
bylo by lepšà postavit jednoduchý step-down.
Účinnost by byla obrovská, zřejmě ztráta by byla
prakticky jen 2V na IGBT a 0,5V na usmÄ›rĹovacĂch
diodách. Na pĹ™ĂÄŤnĂ© diodÄ› bude ztráta malá, protoĹľe
stĹ™Ăda bude okolo 80%. Pokud byste potĹ™eboval cca
10A, myslĂm, Ĺľe by ztráta mohla bĂ˝t pod 30W, takĹľe
účinnost okolo 99%.</p>
</blockquote>
<br>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>