<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    Měniče pro HV baterky musí umět komunikovat, protože umí do baterky
    poslat 200V, ale taky třeba 800V.<br>
    Stejně tak musí umět řídit proud, protože na konci nabíjení, kdy už
    některé články mají sepnutý ten ztrátový balancér, tak tam nemůžou
    hulit celých 30A nabíjecího proudu, ale musí to stáhnout tak, aby to
    balancér zvládal.<br>
    <br>
    Vy to máte omezeno fyzikálně, max. napětím panelů. Taková brzda ale
    u normálních HV baterek nefunguje.<br>
    <br>
    PL<br>
    <br>
    *****************<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 21:03 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:104e2ae3-dcfd-4614-b7a3-94012f3c22e1@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">Chápu. Mě vůbec nenapadlo, že to musí být
          takto složitě udělané. Ta moje stavebnice nic z toho
          nepotřebuje a byl jsem proto v zajetí mé logiky, jak to
          udělat. Pak asi jedině několik zdrojů v sérii, jako to chci
          udělat já. Trochu uvažuji o variantě, kterou navrhuje pan
          Lukeš. Je to beze sporu jednodušší. Ale cca 2x tak drahé.</font><br>
      </p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 17:59 Petr Labaj
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:ef80b3e9-77d5-89e5-85e6-006fe940621f@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        Asi si nerozumíme.<br>
        <br>
        Pokud je měnič připojen ke gridu, tak on je ten, kdo definuje
        napětí na drátech od baterky a od panelů.<br>
        To on vymýšlí, že na panelech nebude 0V;+650V ale bude tam
        -380V;+270V. A stejně tak on definuje úroveň, na které plave
        baterka.<br>
        Tak já nemůžu vyrobit externí napětí, které bude tvrdě opřené o
        0V, a pustit mu to tam.<br>
        S tím měnič nepočítá a buď to vzdá a odejde, nebo minimálně bude
        silně zblblý.<br>
        <br>
        BMS samozřejmě musí mít možnost baterku vypnout.<br>
        Psal to v jenom z minulých postů, že jsou 3 stupně:<br>
        1 - periodická komunikace měnič-BMS po CANbusu, kde BMS úkoluje
        měnič jaké má dodávat napětí a proud<br>
        2 - pokud by na to měnič nereagoval, BMS potáhne za poplachový
        drát, který vypne měnič (vstup dry-contact na měniči)<br>
        3 - pokud ani to nezafunguje, stykač natvrdo odepne baterku.
        IGBT tranzistor odepne jen (-) pól, stykač oba póly.<br>
        <br>
        PL<br>
        <br>
        ******************<br>
        <br>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 15:51 Martin Záruba
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:24cf014d-4d20-4879-bb70-2168858f2c2e@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
            charset=UTF-8">
          <p><font face="Arial">S baterkou máte pravdu, alespoň u mě bms
              odpíná - . Vy si chcete dělat bms sám, tak by to asi šlo
              udělat i tak, že odepne +, ale co vadí, jestliže při
              poruše bms odepne - baterky? Dojde ke stavu, že - nebude
              na N ale bude tam maximálně několik desítek V +. Ale co je
              podstatné, vše ostatní, to znamená střídač i komunikace s
              okolím zůstane tvrdě spojen s N, jen baterka "odpluje"
              výš. Alespoň tak to mám já a nedělá to sebemenší problém.
              Já myslím, že je to naopak dobře, že bms v případě
              nutnosti odpojí i nabíječku od baterky. Nakonec jejím
              úkolem je chránit baterku. Představte si, že nabíječce
              jakkoli přeskočí a bude stále rvát proud do baterek a
              články zničí. Pokud ale je rozumně udělaná a to může být i
              zcela jenoduchý step-down, jakmile odpojíte zátěž, napětí
              stoupne jen trochu, ale proud ustane. Nakonec i kdyby
              nastal zkrat na IGBT tranzistoru, bude na výstupu nějakých
              310V. Pravděpodobně to odepne proudová ochrana bms, ale
              spíš vyhodí jistič z gridu, protože ten proud snadno
              přeroste obvyklý odběr.</font></p>
          <p><font face="Arial">Vy opravdu máte panely tak, že "plují"
              na polovičním napětí?. Ale nakonec ani to by nemělo nijak
              vadit. Opět - je za bms a jak jsou panely je jedno.</font></p>
          <p><font face="Arial">Vadí to v jediné věci: To řešení, které
              jsem původně chtěl použít, t.j. 6 12V zdrojů a každý
              připojený ke čtveřici článků má dvě vady. Jednak je napětí
              4 nabitých článků moc vysoké, proto zdrojů bude 7. Ale
              hlavně nešlo by to zapojit až ZA bms. A ta bms je
              předposlední ochrana baterky. Ta poslední je tavná
              pojistka.<br>
            </font></p>
          <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 14:10 Petr Labaj
            napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:07f4fd21-5e65-7a9d-dd4c-e58aadf3fa4a@volny.cz">
            <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
              charset=UTF-8">
            Na předpisy samozřejmě kašlu.<br>
            Ale jde o to, že ta baterka nemá (-) pól spojený s N.<br>
            Je to celkem obecný jev, kdy si konstruktéři zjednodušují
            život a používají měření na low-side.<br>
            Kdežto ta nabíječka by ho spojený měla.<br>
            <br>
            Totéž a ještě hůř u panelů.<br>
            Ty HV panely například 650V (můj případ) nemají 650V proti
            N, ale je -380V a +270V.<br>
            <br>
            PL<br>
            <br>
            ******************<br>
            <br>
            <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 14:02 Martin
              Záruba napsal(a):<br>
            </div>
            <blockquote type="cite"
              cite="mid:664bd776-da15-4883-8a20-b6d70eeda15e@volny.cz">
              <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                charset=UTF-8">
              <p><font face="Arial">Jde o to, zda chcete řešit předpis
                  (který ale já moc neovládám) nebo logiku. Pokud
                  logiku, tak očekávám, že - systému bude spojen s N.
                  Pak ale to galvanické oddělení pozbývá smyslu. Pokud
                  to tedy je pevná instalace, ne přes kabel, kde by
                  mohlo dojít k prohození přívodů, nevidím žádný
                  technický problém. Nakonec třeba takové tepelné
                  čerpadlo se také nepřipojuje vidlicí a skoro jistě
                  jeho frekvenční měnič neodděluje kompresor galvanicky
                  od sítě.</font><br>
              </p>
              <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
              <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 13:39 Petr
                Labaj napsal(a):<br>
              </div>
              <blockquote type="cite"
                cite="mid:2a659f6f-e2bf-3859-e8a8-fa27a5282826@volny.cz">
                <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                  charset=UTF-8">
                To nabíjení step-downem přímo z usměrněných 230V se
                nabízí.<br>
                Ale je tam problém, že pak není ta nabíječka galvanicky
                oddělená od sítě.<br>
                A beztransformátorové měniče (což jsem dneska asi
                všechny kombibedny) to nezvládají.<br>
                Takže by se pro nabíjení musela baterka odpojit a
                nabíjet ji mimo FVE.<br>
                <br>
                Na druhé straně ty kombibedny umí nabíjet baterky z
                gridu i z panelů.<br>
                Takže by bylo asi jednodušší využít vnitřní nabíječku.<br>
                Omezení je (pokud by se to nějak neohnulo), že pro
                nabíjení třeba centrálou by to<br>
                musela být 3f centrála. Pak by nevadilo galvanické
                spojení.<br>
                Nebo to usměrnit a nějak pustit do vstupu z panelů, ale
                tady by opět byl problém<br>
                s chybějícím galvanickým oddělením.<br>
                <br>
                PL<br>
                <br>
                *******************<br>
                <br>
                <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 8:10 Martin
                  Záruba napsal(a):<br>
                </div>
                <blockquote type="cite"
                  cite="mid:b91d9efa-56ad-497d-959f-0ad4649c6622@volny.cz">
                  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                    charset=UTF-8">
                  <p>Pokud byste použil třeba <a
href="https://www.ebuy7.com/cs/full-power-75w-switching-supply-lrs-ms-s-75-24v-3-2a-12v6-3a-15v5a-36v.html"
                      moz-do-not-send="true">Plný výkon 75w spínaný
                      napájecí zdroj lrs/ms/s-75-24v/3,2a 12v6,3a 15v5a
                      36v (ebuy7.com)</a> 11 kusů, měl byste 264V za cca
                    2500 Kč. Ale možná, že vzhledem k tomu, že
                    požadované napětí se téměř shoduje s napětí sítě,
                    bylo by lepší postavit jednoduchý step-down.
                    Účinnost by byla obrovská, zřejmě ztráta by byla
                    prakticky jen 2V na IGBT a 0,5V na usměrňovacích
                    diodách. Na příčné diodě bude ztráta malá, protože
                    střída bude okolo 80%. Pokud byste potřeboval cca
                    10A, myslím, že by ztráta mohla být pod 30W, takže
                    účinnost okolo 99%.</p>
                </blockquote>
                <br>
              </blockquote>
            </blockquote>
          </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>