<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    MÄ›niÄŤe pro HV baterky musĂ­ umÄ›t komunikovat, protoĹľe umĂ­ do baterky
    poslat 200V, ale taky tĹ™eba 800V.<br>
    StejnÄ› tak musĂ­ umÄ›t Ĺ™Ă­dit proud, protoĹľe na konci nabĂ­jenĂ­, kdy uĹľ
    nÄ›kterĂ© ÄŤlánky majĂ­ sepnutĂ˝ ten ztrátovĂ˝ balancĂ©r, tak tam nemĹŻĹľou
    hulit celĂ˝ch 30A nabĂ­jecĂ­ho proudu, ale musĂ­ to stáhnout tak, aby to
    balancĂ©r zvládal.<br>
    <br>
    Vy to máte omezeno fyzikálnÄ›, max. napÄ›tĂ­m panelĹŻ. Taková brzda ale
    u normálnĂ­ch HV baterek nefunguje.<br>
    <br>
    PL<br>
    <br>
    *****************<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 21:03 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:104e2ae3-dcfd-4614-b7a3-94012f3c22e1@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">Chápu. MÄ› vĹŻbec nenapadlo, Ĺľe to musĂ­ bĂ˝t
          takto sloĹľitÄ› udÄ›lanĂ©. Ta moje stavebnice nic z toho
          nepotĹ™ebuje a byl jsem proto v zajetĂ­ mĂ© logiky, jak to
          udÄ›lat. Pak asi jedinÄ› nÄ›kolik zdrojĹŻ v sĂ©rii, jako to chci
          udÄ›lat já. Trochu uvaĹľuji o variantÄ›, kterou navrhuje pan
          Lukeš. Je to beze sporu jednodušší. Ale cca 2x tak drahĂ©.</font><br>
      </p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 17:59 Petr Labaj
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:ef80b3e9-77d5-89e5-85e6-006fe940621f@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        Asi si nerozumĂ­me.<br>
        <br>
        Pokud je mÄ›niÄŤ pĹ™ipojen ke gridu, tak on je ten, kdo definuje
        napÄ›tĂ­ na drátech od baterky a od panelĹŻ.<br>
        To on vymýšlĂ­, Ĺľe na panelech nebude 0V;+650V ale bude tam
        -380V;+270V. A stejnÄ› tak on definuje Ăşroveň, na kterĂ© plave
        baterka.<br>
        Tak já nemĹŻĹľu vyrobit externĂ­ napÄ›tĂ­, kterĂ© bude tvrdÄ› opĹ™enĂ© o
        0V, a pustit mu to tam.<br>
        S tĂ­m mÄ›niÄŤ nepoÄŤĂ­tá a buÄŹ to vzdá a odejde, nebo minimálnÄ› bude
        silnÄ› zblblĂ˝.<br>
        <br>
        BMS samozĹ™ejmÄ› musĂ­ mĂ­t moĹľnost baterku vypnout.<br>
        Psal to v jenom z minulĂ˝ch postĹŻ, Ĺľe jsou 3 stupnÄ›:<br>
        1 - periodická komunikace mÄ›niÄŤ-BMS po CANbusu, kde BMS Ăşkoluje
        mÄ›niÄŤ jakĂ© má dodávat napÄ›tĂ­ a proud<br>
        2 - pokud by na to mÄ›niÄŤ nereagoval, BMS potáhne za poplachovĂ˝
        drát, kterĂ˝ vypne mÄ›niÄŤ (vstup dry-contact na mÄ›niÄŤi)<br>
        3 - pokud ani to nezafunguje, stykaÄŤ natvrdo odepne baterku.
        IGBT tranzistor odepne jen (-) pĂłl, stykaÄŤ oba pĂłly.<br>
        <br>
        PL<br>
        <br>
        ******************<br>
        <br>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 15:51 Martin Záruba
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:24cf014d-4d20-4879-bb70-2168858f2c2e@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
            charset=UTF-8">
          <p><font face="Arial">S baterkou máte pravdu, alespoň u mÄ› bms
              odpĂ­ná - . Vy si chcete dÄ›lat bms sám, tak by to asi Ĺˇlo
              udÄ›lat i tak, Ĺľe odepne +, ale co vadĂ­, jestliĹľe pĹ™i
              poruše bms odepne - baterky? Dojde ke stavu, Ĺľe - nebude
              na N ale bude tam maximálnÄ› nÄ›kolik desĂ­tek V +. Ale co je
              podstatnĂ©, vše ostatnĂ­, to znamená střídaÄŤ i komunikace s
              okolĂ­m zĹŻstane tvrdÄ› spojen s N, jen baterka "odpluje"
              výš. Alespoň tak to mám já a nedÄ›lá to sebemenší problĂ©m.
              Já myslĂ­m, Ĺľe je to naopak dobĹ™e, Ĺľe bms v případÄ›
              nutnosti odpojĂ­ i nabĂ­jeÄŤku od baterky. Nakonec jejĂ­m
              Ăşkolem je chránit baterku. PĹ™edstavte si, Ĺľe nabĂ­jeÄŤce
              jakkoli pĹ™eskoÄŤĂ­ a bude stále rvát proud do baterek a
              ÄŤlánky zniÄŤĂ­. Pokud ale je rozumnÄ› udÄ›laná a to mĹŻĹľe bĂ˝t i
              zcela jenoduchĂ˝ step-down, jakmile odpojĂ­te zátěž, napÄ›tĂ­
              stoupne jen trochu, ale proud ustane. Nakonec i kdyby
              nastal zkrat na IGBT tranzistoru, bude na vĂ˝stupu nÄ›jakĂ˝ch
              310V. PravdÄ›podobnÄ› to odepne proudová ochrana bms, ale
              spíš vyhodĂ­ jistiÄŤ z gridu, protoĹľe ten proud snadno
              pĹ™eroste obvyklĂ˝ odbÄ›r.</font></p>
          <p><font face="Arial">Vy opravdu máte panely tak, Ĺľe "plujĂ­"
              na poloviÄŤnĂ­m napÄ›tĂ­?. Ale nakonec ani to by nemÄ›lo nijak
              vadit. OpÄ›t - je za bms a jak jsou panely je jedno.</font></p>
          <p><font face="Arial">VadĂ­ to v jedinĂ© vÄ›ci: To Ĺ™ešenĂ­, kterĂ©
              jsem pĹŻvodnÄ› chtÄ›l použít, t.j. 6 12V zdrojĹŻ a kaĹľdĂ˝
              pĹ™ipojenĂ˝ ke ÄŤtveĹ™ici ÄŤlánkĹŻ má dvÄ› vady. Jednak je napÄ›tĂ­
              4 nabitĂ˝ch ÄŤlánkĹŻ moc vysokĂ©, proto zdrojĹŻ bude 7. Ale
              hlavnÄ› nešlo by to zapojit aĹľ ZA bms. A ta bms je
              pĹ™edposlednĂ­ ochrana baterky. Ta poslednĂ­ je tavná
              pojistka.<br>
            </font></p>
          <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 14:10 Petr Labaj
            napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:07f4fd21-5e65-7a9d-dd4c-e58aadf3fa4a@volny.cz">
            <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
              charset=UTF-8">
            Na pĹ™edpisy samozĹ™ejmÄ› kašlu.<br>
            Ale jde o to, Ĺľe ta baterka nemá (-) pĂłl spojenĂ˝ s N.<br>
            Je to celkem obecnĂ˝ jev, kdy si konstruktéři zjednodušujĂ­
            Ĺľivot a používajĂ­ měřenĂ­ na low-side.<br>
            KdeĹľto ta nabĂ­jeÄŤka by ho spojenĂ˝ mÄ›la.<br>
            <br>
            Totéž a ještÄ› hĹŻĹ™ u panelĹŻ.<br>
            Ty HV panely například 650V (mĹŻj případ) nemajĂ­ 650V proti
            N, ale je -380V a +270V.<br>
            <br>
            PL<br>
            <br>
            ******************<br>
            <br>
            <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 14:02 Martin
              Záruba napsal(a):<br>
            </div>
            <blockquote type="cite"
              cite="mid:664bd776-da15-4883-8a20-b6d70eeda15e@volny.cz">
              <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                charset=UTF-8">
              <p><font face="Arial">Jde o to, zda chcete Ĺ™ešit pĹ™edpis
                  (kterĂ˝ ale já moc neovládám) nebo logiku. Pokud
                  logiku, tak oÄŤekávám, Ĺľe - systĂ©mu bude spojen s N.
                  Pak ale to galvanickĂ© oddÄ›lenĂ­ pozbĂ˝vá smyslu. Pokud
                  to tedy je pevná instalace, ne pĹ™es kabel, kde by
                  mohlo dojĂ­t k prohozenĂ­ přívodĹŻ, nevidĂ­m ĹľĂˇdnĂ˝
                  technickĂ˝ problĂ©m. Nakonec tĹ™eba takovĂ© tepelnĂ©
                  ÄŤerpadlo se takĂ© nepĹ™ipojuje vidlicĂ­ a skoro jistÄ›
                  jeho frekvenÄŤnĂ­ mÄ›niÄŤ neoddÄ›luje kompresor galvanicky
                  od sĂ­tÄ›.</font><br>
              </p>
              <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
              <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 13:39 Petr
                Labaj napsal(a):<br>
              </div>
              <blockquote type="cite"
                cite="mid:2a659f6f-e2bf-3859-e8a8-fa27a5282826@volny.cz">
                <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                  charset=UTF-8">
                To nabĂ­jenĂ­ step-downem přímo z usmÄ›rnÄ›nĂ˝ch 230V se
                nabĂ­zĂ­.<br>
                Ale je tam problĂ©m, Ĺľe pak nenĂ­ ta nabĂ­jeÄŤka galvanicky
                oddÄ›lená od sĂ­tÄ›.<br>
                A beztransformátorovĂ© mÄ›niÄŤe (coĹľ jsem dneska asi
                všechny kombibedny) to nezvládajĂ­.<br>
                TakĹľe by se pro nabĂ­jenĂ­ musela baterka odpojit a
                nabĂ­jet ji mimo FVE.<br>
                <br>
                Na druhĂ© stranÄ› ty kombibedny umĂ­ nabĂ­jet baterky z
                gridu i z panelĹŻ.<br>
                TakĹľe by bylo asi jednodušší využít vnitĹ™nĂ­ nabĂ­jeÄŤku.<br>
                OmezenĂ­ je (pokud by se to nÄ›jak neohnulo), Ĺľe pro
                nabĂ­jenĂ­ tĹ™eba centrálou by to<br>
                musela bĂ˝t 3f centrála. Pak by nevadilo galvanickĂ©
                spojenĂ­.<br>
                Nebo to usmÄ›rnit a nÄ›jak pustit do vstupu z panelĹŻ, ale
                tady by opÄ›t byl problĂ©m<br>
                s chybÄ›jĂ­cĂ­m galvanickĂ˝m oddÄ›lenĂ­m.<br>
                <br>
                PL<br>
                <br>
                *******************<br>
                <br>
                <div class="moz-cite-prefix">Dne 18.9.2024 v 8:10 Martin
                  Záruba napsal(a):<br>
                </div>
                <blockquote type="cite"
                  cite="mid:b91d9efa-56ad-497d-959f-0ad4649c6622@volny.cz">
                  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                    charset=UTF-8">
                  <p>Pokud byste pouĹľil tĹ™eba <a
href="https://www.ebuy7.com/cs/full-power-75w-switching-supply-lrs-ms-s-75-24v-3-2a-12v6-3a-15v5a-36v.html"
                      moz-do-not-send="true">PlnĂ˝ vĂ˝kon 75w spĂ­nanĂ˝
                      napájecĂ­ zdroj lrs/ms/s-75-24v/3,2a 12v6,3a 15v5a
                      36v (ebuy7.com)</a> 11 kusĹŻ, mÄ›l byste 264V za cca
                    2500 KÄŤ. Ale moĹľná, Ĺľe vzhledem k tomu, Ĺľe
                    poĹľadovanĂ© napÄ›tĂ­ se tĂ©měř shoduje s napÄ›tĂ­ sĂ­tÄ›,
                    bylo by lepší postavit jednoduchĂ˝ step-down.
                    ĂšÄŤinnost by byla obrovská, zĹ™ejmÄ› ztráta by byla
                    prakticky jen 2V na IGBT a 0,5V na usmÄ›rňovacĂ­ch
                    diodách. Na příčnĂ© diodÄ› bude ztráta malá, protoĹľe
                    střída bude okolo 80%. Pokud byste potĹ™eboval cca
                    10A, myslĂ­m, Ĺľe by ztráta mohla bĂ˝t pod 30W, takĹľe
                    ĂşÄŤinnost okolo 99%.</p>
                </blockquote>
                <br>
              </blockquote>
            </blockquote>
          </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>