<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv=Content-Type></HEAD>
<BODY dir=ltr>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
<DIV>To si nemyslím. Stačí se podívat na to, co dnes jezdí po silnicích. Drahé 
je to, na co nemám. Nemám na RR...</DIV>
<DIV>aze</DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=jaroslav.buchta@hascomp.cz 
href="mailto:jaroslav.buchta@hascomp.cz">Jaroslav Buchta</A> </DIV>
<DIV><B>Sent:</B> Tuesday, September 17, 2024 12:18 AM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz 
href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</A> </DIV>
<DIV><B>Subject:</B> Re: Nabíjení baterie z gridu</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV class=moz-cite-prefix>No staci asi napsat, ze je to drahy ;-)<BR></DIV>
<DIV class=moz-cite-prefix>Dne 17.09.2024 v 0:07 AZE napsal(a):<BR></DIV>
<BLOCKQUOTE cite=mid:EFF6F9897A8B47B29FFD3C82C6F76286@DELL type="cite">
  <DIV dir=ltr>
  <DIV style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
  <DIV>Jako jeden z problémů VW vidí příliš mnoho modelů ve spoustě 
  nepřehledných konfigurací. To jistě výrobu nezlevńuje.</DIV>
  <DIV>Pokud jde obecně o EV, i díky médiím a nesmyslům na YT a jinde tady 
  panuje skepse a neinformovanost.</DIV>
  <DIV>Často se setkávám s cizími lidmi, kteří si všimnou značky EL (mnozí ani 
  nevědí, co to je), a začnou se opatrně vyptávat. Jedna z otázek je “kde to 
  nabíjííte? </DIV>
  <DIV>Jako mobil doma ze zásuvky. “A to jde? Já jsem myslel, že jenom na 
  veřejných nabíječkách a těch je málo.” </DIV>
  <DIV>Stejně udivené byly bankovní úřednice, většinou Ing., když jim totéž 
  řekla dcera, dojíždí také v EV.</DIV>
  <DIV>Není divu, že jsme v EU druzí, od konce. </DIV>
  <DIV>aze</DIV>
  <DIV> </DIV>
  <DIV 
  style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
  <DIV style="FONT: 10pt tahoma">
  <DIV> </DIV>
  <DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
  <DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=labaj@volny.cz 
  href="mailto:labaj@volny.cz" moz-do-not-send="true">Petr Labaj</A> </DIV>
  <DIV><B>Sent:</B> Monday, September 16, 2024 10:39 PM</DIV>
  <DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz class=moz-txt-link-freetext 
  href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">hw-list@list.hw.cz</A> 
  </DIV>
  <DIV><B>Subject:</B> Re: Nabíjení baterie z gridu</DIV></DIV></DIV>
  <DIV> </DIV></DIV>
  <DIV 
  style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>Tak 
  byla to samozřejmě nadsázka.<BR>Ale otázkou je jak velká.<BR>Pokud čtete 
  zprávy, které se o autoprůmyslu v Evropě teď valí ze všech stran, tak to není 
  optimistické čtení.<BR>Elektro směr podcenily firmy úplně, ale ani spalováky 
  nejdou tak, jak na to všichni byli zvyklí dřív. Dřív se VW jen rozšiřoval, teď 
  redukuje.<BR>Autoprůmysl je další odvětví, do kterého začala šlapat Čína. A 
  jak už to tak u nich bývá, tak intenzívně a s dost velkým úspěchem.<BR><BR>Můj 
  soukromý názor, který nikomu nenutím: nějaký odklad konce spalováků a zavedení 
  cel na e-auta z Číny je kontraproduktivní krok.<BR>Krátkodobě možná pomůže, 
  ale z dlouhodobé perspektivy bude mít záporný efekt.<BR>Utěšujeme se 
  myšlenkou, jak Čínu vytrestáme když zdražíme jejich auta pomocí cel. Ale v 
  důsledku skončí naše exporty k nim.<BR>A Evropa není pupek světa. Pomocí cel 
  jen zvedneme cenovou hladinu BEV jak čínských, tak našich. Ale ty už pak nikam 
  mimo Evropu neprodáme.<BR>Utěšovat se tím, že zbytek světa bude kupovat naše 
  skvělé spalováky (když BEV neumíme) je chiméra.<BR>Jednak i ty spalováky umí 
  Čína udělat stejně dobře a výrazně levněji, a druhak trend k elektromobilitě 
  už nikdo nezastaví<BR>A to ne jen nuceně v Evropě, ale i dobrovolně třeba v 
  Africe nebo Indii.<BR><BR>PL<BR><BR>*******************<BR><BR>
  <DIV class=moz-cite-prefix>Dne 16.9.2024 v 19:00 AZe napsal(a):<BR></DIV>
  <BLOCKQUOTE cite=mid:15F8E906CC974AE690395D92167292C0@FD type="cite">
    <DIV dir=ltr>
    <DIV style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
    <DIV>Používám aktivní indukční balancery, něco jako toto (8S)</DIV>
    <DIV><A 
    title=https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.321.7c3f1802BzzZXc&gatewayAdapt=glo2vnm 
    class=moz-txt-link-freetext 
    href="https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html" 
    moz-do-not-send="true">https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html</A> 
    a funguje to docela dobře.</DIV>
    <DIV>Měl bych dotaz: z čeho usuzujete, že “koncern” končí? ČT?</DIV>
    <DIV>Já jen, že máme přes 20 let auta jen z koncernu, tak na co si mám dát 
    pozor...</DIV>
    <DIV>Mimochodem, měl jsem 9 letý e-UP, rozdíl mezi články byl max. 10mV, SOH 
    86%.</DIV>
    <DIV>aze</DIV>
    <DIV> </DIV>
    <DIV> </DIV>
    <DIV 
    style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
    <DIV style="FONT: 10pt tahoma">
    <DIV> </DIV>
    <DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
    <DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=labaj@volny.cz 
    href="mailto:labaj@volny.cz" moz-do-not-send="true">Petr Labaj</A> </DIV>
    <DIV><B>Sent:</B> Monday, September 16, 2024 2:12 AM</DIV>
    <DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz class=moz-txt-link-freetext 
    href="mailto:hw-list@list.hw.cz" 
    moz-do-not-send="true">hw-list@list.hw.cz</A> </DIV>
    <DIV><B>Subject:</B> Re: Nabíjení baterie z gridu</DIV></DIV></DIV>
    <DIV> </DIV></DIV>
    <DIV 
    style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>Já 
    chci implementovat jen ztrátové balancování.<BR>Dělají to tak i velcí kluci. 
    Třeba u HV baterek Pylontech, Solax TriplePower a mnoha dalších.<BR>Stejně 
    tak to dělají autaři.<BR><BR>Ty proudy pro balancování se používají velice 
    nízké. Já jsem původně u té své BMS plánoval udělat vysoké proudy, konkrétně 
    1, 2 nebo 3A, realizované 2 spínacímí tranzistory a příslušnými výkonovými 
    odpory. Samozřejmě plus PWM.<BR>Ale zřejmě to stáhnu výrazně 
    níž.<BR><BR>Třeba ten Solax používá balanční proud max. cca 100mA. Konkrétně 
    tam má odpor 33R. Pylontech tam má chip, který teoreticky umí maximálně 
    150mA, ale má to odporem taky myslím staženo níž.<BR>Autaři (například 
    moduly známého končícího koncernu) mají výstupy na externí balancér jištěné 
    nevratnou pojistkou 400mA. Takže taky zřejmě budou používat proud maximálně 
    kolem 200mA.  A to tam mají pořádně tučné články.<BR>Mimochodem mají to 
    balancování udělané tak blbě, že ten bateriový pack je nerozdělavatelný 
    jinak než destruktivně (flexou). A ty pojistky jsou uvnitř, ven jsou jen 
    vývody.<BR>Takže při překročení toho balancovacího proudu shoří pojistka, a 
    celý pack se může vyhodit.<BR><BR>Pro nabíjení těch 80V bych použil 2 
    telekomunikační zdroje. Jsou galvanicky oddělené a mají výstup regulovatelný 
    od nějakých 40 do 64V. A umí omezení proudu.<BR>S oblibou se používají v 
    sériovém propojení pro nabíjení baterek s vyšším 
    napětím.<BR><BR>PL<BR></DIV></DIV></DIV></BLOCKQUOTE><BR>
  <HR>
  _______________________________________________<BR>HW-list mailing list  
  -  sponsored by <A class=moz-txt-link-abbreviated 
  href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</A><BR><A class=moz-txt-link-abbreviated 
  href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</A><BR><A 
  class=moz-txt-link-freetext 
  href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</A><BR></DIV></DIV></DIV><BR>
  <FIELDSET class=moz-mime-attachment-header></FIELDSET> <PRE class=moz-quote-pre wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <A class=moz-txt-link-abbreviated href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</A>
<A class=moz-txt-link-abbreviated href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</A>
<A class=moz-txt-link-freetext href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</A>
</PRE></BLOCKQUOTE>
<P> </P>
<P>
<HR>
_______________________________________________<BR>HW-list mailing list  
-  sponsored by 
www.HW.cz<BR>Hw-list@list.hw.cz<BR>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list<BR></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>