<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv=Content-Type></HEAD>
<BODY dir=ltr>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
<DIV>Jako jeden z problémů VW vidí příliš mnoho modelů ve spoustě nepřehledných 
konfigurací. To jistě výrobu nezlevńuje.</DIV>
<DIV>Pokud jde obecně o EV, i díky médiím a nesmyslům na YT a jinde tady panuje 
skepse a neinformovanost.</DIV>
<DIV>Často se setkávám s cizími lidmi, kteří si všimnou značky EL (mnozí ani 
nevědí, co to je), a začnou se opatrně vyptávat. Jedna z otázek je “kde to 
nabíjííte? </DIV>
<DIV>Jako mobil doma ze zásuvky. “A to jde? Já jsem myslel, že jenom na 
veřejných nabíječkách a těch je málo.” </DIV>
<DIV>Stejně udivené byly bankovní úřednice, většinou Ing., když jim totéž řekla 
dcera, dojíždí také v EV.</DIV>
<DIV>Není divu, že jsme v EU druzí, od konce. </DIV>
<DIV>aze</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV><FONT face=Arial></FONT> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=labaj@volny.cz 
href="mailto:labaj@volny.cz">Petr Labaj</A> </DIV>
<DIV><B>Sent:</B> Monday, September 16, 2024 10:39 PM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz 
href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</A> </DIV>
<DIV><B>Subject:</B> Re: Nabíjení baterie z gridu</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>Tak 
byla to samozřejmě nadsázka.<BR>Ale otázkou je jak velká.<BR>Pokud čtete zprávy, 
které se o autoprůmyslu v Evropě teď valí ze všech stran, tak to není 
optimistické čtení.<BR>Elektro směr podcenily firmy úplně, ale ani spalováky 
nejdou tak, jak na to všichni byli zvyklí dřív. Dřív se VW jen rozšiřoval, teď 
redukuje.<BR>Autoprůmysl je další odvětví, do kterého začala šlapat Čína. A jak 
už to tak u nich bývá, tak intenzívně a s dost velkým úspěchem.<BR><BR>Můj 
soukromý názor, který nikomu nenutím: nějaký odklad konce spalováků a zavedení 
cel na e-auta z Číny je kontraproduktivní krok.<BR>Krátkodobě možná pomůže, ale 
z dlouhodobé perspektivy bude mít záporný efekt.<BR>Utěšujeme se myšlenkou, jak 
Čínu vytrestáme když zdražíme jejich auta pomocí cel. Ale v důsledku skončí naše 
exporty k nim.<BR>A Evropa není pupek světa. Pomocí cel jen zvedneme cenovou 
hladinu BEV jak čínských, tak našich. Ale ty už pak nikam mimo Evropu 
neprodáme.<BR>Utěšovat se tím, že zbytek světa bude kupovat naše skvělé 
spalováky (když BEV neumíme) je chiméra.<BR>Jednak i ty spalováky umí Čína 
udělat stejně dobře a výrazně levněji, a druhak trend k elektromobilitě už nikdo 
nezastaví<BR>A to ne jen nuceně v Evropě, ale i dobrovolně třeba v Africe nebo 
Indii.<BR><BR>PL<BR><BR>*******************<BR><BR>
<DIV class=moz-cite-prefix>Dne 16.9.2024 v 19:00 AZe napsal(a):<BR></DIV>
<BLOCKQUOTE cite=mid:15F8E906CC974AE690395D92167292C0@FD type="cite">
  <DIV dir=ltr>
  <DIV style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
  <DIV>Používám aktivní indukční balancery, něco jako toto (8S)</DIV>
  <DIV><A 
  title=https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.321.7c3f1802BzzZXc&gatewayAdapt=glo2vnm 
  class=moz-txt-link-freetext 
  href="https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html" 
  moz-do-not-send="true">https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html</A> 
  a funguje to docela dobře.</DIV>
  <DIV>Měl bych dotaz: z čeho usuzujete, že “koncern” končí? ČT?</DIV>
  <DIV>Já jen, že máme přes 20 let auta jen z koncernu, tak na co si mám dát 
  pozor...</DIV>
  <DIV>Mimochodem, měl jsem 9 letý e-UP, rozdíl mezi články byl max. 10mV, SOH 
  86%.</DIV>
  <DIV>aze</DIV>
  <DIV> </DIV>
  <DIV> </DIV>
  <DIV 
  style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
  <DIV style="FONT: 10pt tahoma">
  <DIV> </DIV>
  <DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
  <DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=labaj@volny.cz 
  href="mailto:labaj@volny.cz" moz-do-not-send="true">Petr Labaj</A> </DIV>
  <DIV><B>Sent:</B> Monday, September 16, 2024 2:12 AM</DIV>
  <DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz class=moz-txt-link-freetext 
  href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">hw-list@list.hw.cz</A> 
  </DIV>
  <DIV><B>Subject:</B> Re: Nabíjení baterie z gridu</DIV></DIV></DIV>
  <DIV> </DIV></DIV>
  <DIV 
  style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>Já 
  chci implementovat jen ztrátové balancování.<BR>Dělají to tak i velcí kluci. 
  Třeba u HV baterek Pylontech, Solax TriplePower a mnoha dalších.<BR>Stejně tak 
  to dělají autaři.<BR><BR>Ty proudy pro balancování se používají velice nízké. 
  Já jsem původně u té své BMS plánoval udělat vysoké proudy, konkrétně 1, 2 
  nebo 3A, realizované 2 spínacímí tranzistory a příslušnými výkonovými odpory. 
  Samozřejmě plus PWM.<BR>Ale zřejmě to stáhnu výrazně níž.<BR><BR>Třeba ten 
  Solax používá balanční proud max. cca 100mA. Konkrétně tam má odpor 33R. 
  Pylontech tam má chip, který teoreticky umí maximálně 150mA, ale má to odporem 
  taky myslím staženo níž.<BR>Autaři (například moduly známého končícího 
  koncernu) mají výstupy na externí balancér jištěné nevratnou pojistkou 400mA. 
  Takže taky zřejmě budou používat proud maximálně kolem 200mA.  A to tam 
  mají pořádně tučné články.<BR>Mimochodem mají to balancování udělané tak blbě, 
  že ten bateriový pack je nerozdělavatelný jinak než destruktivně (flexou). A 
  ty pojistky jsou uvnitř, ven jsou jen vývody.<BR>Takže při překročení toho 
  balancovacího proudu shoří pojistka, a celý pack se může vyhodit.<BR><BR>Pro 
  nabíjení těch 80V bych použil 2 telekomunikační zdroje. Jsou galvanicky 
  oddělené a mají výstup regulovatelný od nějakých 40 do 64V. A umí omezení 
  proudu.<BR>S oblibou se používají v sériovém propojení pro nabíjení baterek s 
  vyšším napětím.<BR><BR>PL<BR></DIV></DIV></DIV></BLOCKQUOTE><BR>
<P>
<HR>
_______________________________________________<BR>HW-list mailing list  
-  sponsored by 
www.HW.cz<BR>Hw-list@list.hw.cz<BR>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list<BR></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>