<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv=Content-Type></HEAD>
<BODY dir=ltr>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
<DIV>Jako jeden z problémů VW vidí příliš mnoho modelů ve spoustě nepřehledných
konfigurací. To jistě výrobu nezlevńuje.</DIV>
<DIV>Pokud jde obecně o EV, i díky médiím a nesmyslům na YT a jinde tady panuje
skepse a neinformovanost.</DIV>
<DIV>Často se setkávám s cizími lidmi, kteří si všimnou značky EL (mnozí ani
nevědí, co to je), a začnou se opatrně vyptávat. Jedna z otázek je “kde to
nabíjííte? </DIV>
<DIV>Jako mobil doma ze zásuvky. “A to jde? Já jsem myslel, že jenom na
veřejných nabíječkách a těch je málo.” </DIV>
<DIV>Stejně udivené byly bankovní úřednice, většinou Ing., když jim totéž řekla
dcera, dojíždí také v EV.</DIV>
<DIV>Není divu, že jsme v EU druzí, od konce. </DIV>
<DIV>aze</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV><FONT face=Arial></FONT> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=labaj@volny.cz
href="mailto:labaj@volny.cz">Petr Labaj</A> </DIV>
<DIV><B>Sent:</B> Monday, September 16, 2024 10:39 PM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz
href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</A> </DIV>
<DIV><B>Subject:</B> Re: Nabíjení baterie z gridu</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>Tak
byla to samozřejmě nadsázka.<BR>Ale otázkou je jak velká.<BR>Pokud čtete zprávy,
které se o autoprůmyslu v Evropě teď valí ze všech stran, tak to není
optimistické čtení.<BR>Elektro směr podcenily firmy úplně, ale ani spalováky
nejdou tak, jak na to všichni byli zvyklí dřív. Dřív se VW jen rozšiřoval, teď
redukuje.<BR>Autoprůmysl je další odvětví, do kterého začala šlapat Čína. A jak
už to tak u nich bývá, tak intenzívně a s dost velkým úspěchem.<BR><BR>Můj
soukromý názor, který nikomu nenutím: nějaký odklad konce spalováků a zavedení
cel na e-auta z Číny je kontraproduktivní krok.<BR>Krátkodobě možná pomůže, ale
z dlouhodobé perspektivy bude mít záporný efekt.<BR>Utěšujeme se myšlenkou, jak
Čínu vytrestáme když zdražíme jejich auta pomocí cel. Ale v důsledku skončí naše
exporty k nim.<BR>A Evropa není pupek světa. Pomocí cel jen zvedneme cenovou
hladinu BEV jak čínských, tak našich. Ale ty už pak nikam mimo Evropu
neprodáme.<BR>Utěšovat se tím, že zbytek světa bude kupovat naše skvělé
spalováky (když BEV neumíme) je chiméra.<BR>Jednak i ty spalováky umí Čína
udělat stejně dobře a výrazně levněji, a druhak trend k elektromobilitě už nikdo
nezastaví<BR>A to ne jen nuceně v Evropě, ale i dobrovolně třeba v Africe nebo
Indii.<BR><BR>PL<BR><BR>*******************<BR><BR>
<DIV class=moz-cite-prefix>Dne 16.9.2024 v 19:00 AZe napsal(a):<BR></DIV>
<BLOCKQUOTE cite=mid:15F8E906CC974AE690395D92167292C0@FD type="cite">
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR: #000000">
<DIV>Používám aktivní indukční balancery, něco jako toto (8S)</DIV>
<DIV><A
title=https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.321.7c3f1802BzzZXc&gatewayAdapt=glo2vnm
class=moz-txt-link-freetext
href="https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html"
moz-do-not-send="true">https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html</A>
a funguje to docela dobře.</DIV>
<DIV>Měl bych dotaz: z čeho usuzujete, že “koncern” končí? ČT?</DIV>
<DIV>Já jen, že máme přes 20 let auta jen z koncernu, tak na co si mám dát
pozor...</DIV>
<DIV>Mimochodem, měl jsem 9 letý e-UP, rozdíl mezi články byl max. 10mV, SOH
86%.</DIV>
<DIV>aze</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=labaj@volny.cz
href="mailto:labaj@volny.cz" moz-do-not-send="true">Petr Labaj</A> </DIV>
<DIV><B>Sent:</B> Monday, September 16, 2024 2:12 AM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=hw-list@list.hw.cz class=moz-txt-link-freetext
href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">hw-list@list.hw.cz</A>
</DIV>
<DIV><B>Subject:</B> Re: Nabíjení baterie z gridu</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>Já
chci implementovat jen ztrátové balancování.<BR>Dělají to tak i velcí kluci.
Třeba u HV baterek Pylontech, Solax TriplePower a mnoha dalších.<BR>Stejně tak
to dělají autaři.<BR><BR>Ty proudy pro balancování se používají velice nízké.
Já jsem původně u té své BMS plánoval udělat vysoké proudy, konkrétně 1, 2
nebo 3A, realizované 2 spínacímí tranzistory a příslušnými výkonovými odpory.
Samozřejmě plus PWM.<BR>Ale zřejmě to stáhnu výrazně níž.<BR><BR>Třeba ten
Solax používá balanční proud max. cca 100mA. Konkrétně tam má odpor 33R.
Pylontech tam má chip, který teoreticky umí maximálně 150mA, ale má to odporem
taky myslím staženo níž.<BR>Autaři (například moduly známého končícího
koncernu) mají výstupy na externí balancér jištěné nevratnou pojistkou 400mA.
Takže taky zřejmě budou používat proud maximálně kolem 200mA. A to tam
mají pořádně tučné články.<BR>Mimochodem mají to balancování udělané tak blbě,
že ten bateriový pack je nerozdělavatelný jinak než destruktivně (flexou). A
ty pojistky jsou uvnitř, ven jsou jen vývody.<BR>Takže při překročení toho
balancovacího proudu shoří pojistka, a celý pack se může vyhodit.<BR><BR>Pro
nabíjení těch 80V bych použil 2 telekomunikační zdroje. Jsou galvanicky
oddělené a mají výstup regulovatelný od nějakých 40 do 64V. A umí omezení
proudu.<BR>S oblibou se používají v sériovém propojení pro nabíjení baterek s
vyšším napětím.<BR><BR>PL<BR></DIV></DIV></DIV></BLOCKQUOTE><BR>
<P>
<HR>
_______________________________________________<BR>HW-list mailing list
- sponsored by
www.HW.cz<BR>Hw-list@list.hw.cz<BR>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list<BR></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>