<div dir='auto'><div>BydlenĂ na sĂdlištĂch nenĂ ĹľivotaschopnĂ©? A zastavÄ›t pĹŻdu široko daleko rodinnĂ˝mi domy ano? BydlĂm na sĂdlišti a nemohu si tento zpĹŻsob vynachválit. SamozĹ™ejmÄ› je to dáno i polohou. Do centra dvacet minut MHD, do lesa pÄ›t minut pěšky. TotĂ©Ĺľ mnoĹľstvĂ lidĂ v rodinnĂ˝ch domech dopadne dost hrozivÄ›. Taková mĂsta máme nedaleko. Kilometry jĂzdy nic jinĂ©ho, neĹľ poušť rodináčů. SkuteÄŤnÄ› nic. Krám, hospoda, jiná vybavenost nebo tĹ™eba les. Jako prastarĂ˝ kreslenĂ˝ fĂłr. Na prvnĂm obrázku panelák. Na druhĂ©m jedna krychliÄŤka s oknem z toho paneláku ležà vedle nÄ›j. Na tĹ™etĂm jsou široko daleko po louce rozházenĂ© krychliÄŤky z toho paneláku. OhlednÄ› kvality bydlenĂ nevidĂm rozdĂl proti ÄŤinžáku nebo rodináči, kde se pro zmÄ›nu soused v tĂ© nejmĂ©nÄ› vhodnĂ© dobÄ› dá do Ĺ™ezánĂ dĹ™eva nebo do grilovánĂ zrovna kdyĹľ vĂtr fouká od nÄ›j. I po slušnĂ© žádosti odmĂtne pĹ™estat. Všude je to o lidech. Ale k tĂ©matu. Zásuvky pro pomalĂ© nabĂjenĂ snad ještÄ› ano. RychlonabĂjeÄŤky, byĹĄ v mnoĹľstvĂ nÄ›kolik kusĹŻ na parkovišti, jsou fikce. ObÄŤas potĹ™ebujeme postavit technologickou mĂstnost rozvodu. PĹ™Ăkon tak dvacet aĹľ tĹ™icet kilowat. To je jedna nabĂjeÄŤka. Dost ÄŤasto to zablokujĂ rozvoďáci se slovy: "Na tomhle paprsku uĹľ nemám rezervu ani kW." Na sĂdlišti i ve starĂ© zástavbÄ›. VelkĂ˝ site v centru máme na 22 kV a vlastnĂ trafo. PĹ™edstava, Ĺľe bude v kaĹľdĂ© ulici tĹ™eba jen nÄ›kolik rychlonabĂjeÄŤek, mne pokaĹľdĂ© rozesmÄ›je. Pokud baterkáče, tak mi vĂc dává smysl ÄŤĂnskĂ˝ model vĂ˝mÄ›nnĂ˝ch akupackĹŻ. VymÄ›nĂm jak bombu od plynu. A hned odjedu. NenĂ problĂ©m, aby BMS byl natolik chytrĂ˝, Ĺľe v platbÄ› se zohlednĂ rozdĂl v ojetĂ mÄ›nÄ›nĂ˝ch packĹŻ. Byli jsme letos v Bei Jingu. Po mÄ›stÄ› byl velkĂ˝ problĂ©m narazit na spalovák. A to doprava odpovĂdala mnoĹľstvĂ obyvatel. NabĂjeÄŤka nikde. Na veĹ™ejnĂ©m mĂstÄ› jsem ji pĹ™es velkou snahu nenašel. Na elektromobilitu jsem tam hodnÄ› koukal, kdyĹľ jsem s Ăşdivem zjistil, Ĺľe na chodnĂku vedle frekventovanĂ© ÄŤtyĹ™proudĂ© ulice v centru je ÄŤistĂ˝ vzduch. Ne jako u magistrály u muzea.</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Zeman<br><div class="gmail_extra" dir="auto"><br><div class="gmail_quote">Dne 8. 9. 2024 17:34 napsal uĹľivatel Petr Labaj <labaj@volny.cz>:<br type="attribution"><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><div>
Video jsem ještě neviděl, ale kouknu na něho.<br>
K Vašemu postu: já si taky myslĂm, Ĺľe bydlenĂ na sĂdlištĂch nenĂ
ĹľivotaschopnĂ˝ projekt.<br>
Nikdy jsem v paneláku nebydlel. Ale jednu dobu jsem mÄ›l pĹ™Ătelku, co
měla panelákový byt.<br>
Nad sebou rodinu s malĂ˝mi dÄ›tmi, kterĂ© pořád pobĂhaly a dupaly,
vedle souseda kterĂ˝<br>
rád a s chutà provozoval svou úžasnou WiFi aparaturu, o 2 patra výš
souseda, kterĂ˝ uĹľ<br>
několikrát vytopil 4 patra pod sebou...<br>
A z práce se autem muselo přijde nejpozději někdy kolem 17:00,
protože později nebyla<br>
žádná šance zaparkovat.<br>
<br>
A za souÄŤasnĂ© situace to nemá moc Ĺ™ešenĂ. HlavnÄ› ten bobtnajĂcĂ
poÄŤet aut.<br>
Proti tomu se mi to nabĂjenĂ jevĂ jako Ĺ™ešitelnĂ˝ problĂ©m. NadÄ›lat
pĹ™Ăpojná mĂsta pro pomalĂ©<br>
AC nabĂjenĂ na malĂ˝ch stojanech, rozprostĹ™enĂ˝ch po parkovištĂch, mnÄ›
nepřijde jako nic<br>
nerealizovatelného. Nějak podobně, jako jsou třeba na molech v
marĂnách pĹ™ĂpojnĂ©<br>
škatule pro zakotvené lodě.<br>
Pro parkovánĂ pĹ™Ămo u domu pod okny pak na stÄ›nÄ› domu jeden Wallbox
vedle druhého.<br>
Prodlužovačky, hozené z oken, sice vypadajà vtipně. Ale asi by se
dal najĂt i nepĹ™Ăliš<br>
drahý způsob jak to řešit trochu smysluplněji.<br>
<br>
No teÄŹ budeme mĂt schopnĂ©ho eurokomisaĹ™e pĹ™es energetiku pana
SĂkelu. Ten se moĹľná<br>
v pĹ™ĂpravÄ› na grilovánĂ nechá nabrĂfovat a tĹ™eba se nauÄŤĂ i poÄŤĂtat.
Tak to pak všechno<br>
nějak rozsekne.<br>
<br>
PL<br>
<br>
********************<br>
<br>
<div>Dne 8.9.2024 v 17:07 Pavel Kořenský
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<div>Asi mám jiný YouTube, protože na
tento dotaz mi to vracà (prvnà tři videa):</div>
<div><br>
</div>
<div>1. Youtuber (evidentně fanoušek EV)
radostnÄ› blábolĂ o tom, Ĺľe na sĂdlištĂch vyrostou nabĂjecĂ mĂsta
se solárnĂmi panely a Ĺľe se bude nabĂjet ze sloupĹŻ veĹ™ejnĂ©ho
osvÄ›tlenĂ. Ovšem to bude všechno v budoucnu, nejspĂš v pÄ›tiletce
páté (jak o tom byla kdysi dávno jedna básnička).</div>
<div>2. Youtuber zpovĂdá mluvÄŤĂ z PRE,
která popisuje dlouhodobou koncepci toho, Ĺľe na sĂdlištnĂch
trafostanicĂch budou prozatĂm dva wallboxy a v budoucnu i ÄŤtyĹ™i.
A že by časem mohly přibýt i ty trafostanice tak, že co pár
stovek metrĹŻ, to jedna trafostanice (tedy ÄŤtyĹ™i nabĂjecĂ mĂsta
kaĹľdĂ˝ch pár set metrĹŻ). Ale Ĺľe nÄ›kde bude problĂ©m, protoĹľe nenĂ
kde ty trafaÄŤky postavit, zejmĂ©na na staršĂch sĂdlištĂch (tedy
vĂcemĂ©nÄ› na všech).</div>
<div>3. Youtuber zkoušà nabĂjet svĹŻj EV z
okna bytu pomocà několika prodlužovaček.</div>
<div><br>
</div>
<div>Celkem mně to nepřesvědčilo o tom, že
"EV do každé rodiny" je životaschopný projekt. :)</div>
<div><br>
</div>
<div>ZdravĂ PavelK</div>
<div> <br>
</div>
<div>Dne 08.09.2024 v 16:45 AZE napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<div dir="ltr">
<div style="font-size:10pt;font-family:'arial';color:#000000">
<div>Zkusil jsem zadat “ev na sĂdlišti”:</div>
<div><a href="https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti">https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti</a></div>
<div style="font-size:small;text-decoration:none;font-family:'calibri';font-weight:normal;color:#000000;font-style:normal;display:inline">
<div style="font:10pt 'tahoma'">
<div> </div>
<div style="background:#f5f5f5">
<div><b>From:</b> <a href="mailto:pavel.korensky@dator3.cz">Pavel Kořenský</a> </div>
<div><b>Sent:</b> Sunday, September 08, 2024 2:20 PM</div>
<div><b>To:</b> <a href="mailto:hw-list@list.hw.cz">hw-list@list.hw.cz</a>
</div>
<div><b>Subject:</b> Re: [OT] Elektromobil vs. auto na
vodĂk</div>
</div>
</div>
<div> </div>
</div>
<div style="font-size:small;text-decoration:none;font-family:'calibri';font-weight:normal;color:#000000;font-style:normal;display:inline">
<div>Tak ono je s tĂm autĂÄŤkem na
baterky vĂc problĂ©mĹŻ.</div>
<div>Namátkou třeba to, že zejména
ve mÄ›stech nemá kaĹľdĂ˝ dĹŻm s garážĂ, aby si mohl auto
dobĂjet ze zásuvky. Ve vnitĹ™nĂm mÄ›stÄ› (nejen v Praze)
nebo na sĂdlištĂch je to docela velkĂ˝ problĂ©m.</div>
<div>Nebo i když někdo má garážové
stánĂ, nemá tĹ™eba tu zásuvku. To je pĹ™Ăpad tĹ™eba našĂ
SVJ, kde máme tři domy, v každém 10 bytů a na společné
zahradě je dvoupodlažnà garážová hala ve které je cca.
76 garážovĂ˝ch stánĂ. Na kaĹľdĂ©m podlažà garážovĂ© haly
jsou myslĂm dvÄ› zásuvky pĹŻvodnÄ› urÄŤenĂ© snad pro zapnutĂ
průmyslového vysavače/čističe podlahy.</div>
<div>Kdybychom chtěli předělat
halu na nabĂjenĂ elektromobilĹŻ, tak bychom museli udÄ›lat
kompletnÄ› novĂ© rozvody, elektromÄ›r pro kaĹľdĂ© stánĂ
zvlášť (dosud se elektĹ™ina platĂ tak, Ĺľe se rozpoÄŤĂtá
spotĹ™eba haly podle toho kolik má kdo stánĂ, protoĹľe
elektřina napájà jen osvětlenà a trochu proudu se
spotřebuje při úklidu 2x ročně) a musela by se udělat
komplet nová pĹ™Ăpojka elektĹ™iny, dimensovaná na patĹ™iÄŤnĂ©
odběry. Náklady předběžně odhadnuté někde kolem 2
milionĹŻ. VlastnÄ› asi spĂš vĂc, protoĹľe odhad nákladĹŻ
jsme si nechávali dělat někdy před šesti či sedmi lety.</div>
<div>FVE panely bohuĹľel neunese
střecha a baterie by nebylo kam dát, protože garážová
hala stojĂ pĹ™esnÄ› v rohu pozemku a z dalšĂch dvou stran
je vjezd do haly na straně jedné a společná zahrada na
straně druhé. A aby té legrace nebylo málo, tak množina
majitelů bytů/zahrady a množina majitelů garážových
stánà nenà totožná (garážová stánà majà koupená i lidé,
kteřà tu nemajà koupené byty a naopak, někteřà lidé
kteřà majĂ byt nemajĂ garážovĂ© stánĂ). A kdyby se mÄ›lo k
hale nÄ›co pĹ™istavovat a tĂm zmenšit zahradu, je na to
třeba souhlas všech majitelů bytů a to je neprůchodné.</div>
<div> </div>
<div>ZdravĂ PavelK</div>
<br>
</div>
</div>
</div>
</blockquote>
</blockquote>
<br>
</div>
</blockquote></div><br></div></div></div>