<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">Asi by to opravdu chtělo někoho, kdo se v
        motorech vyzná více,.než my dva. Asi proto mě tolik láká
        využívání spotových cen. </font></p>
    <p><font face="Arial">V té nejjednodušší verzi je to jen program,
        který čte z webu informace o spotových cenách a ovládá nabíjení
        baterie a zapínání velkých spotřebičů, především těch, které
        "mohou počkat", tedy (sestupně) ohřev bazénu, ohřev podlahovky,
        nabíjení elektromobilu, ohřev TUV, informace "šetři". Ani by to
        nemuselo řešit prodej z baterek v době vysoké spotové ceny. Ale
        někdy by se to mohlo vyplatit.<br>
      </font></p>
    <p><font face="Arial">Zbytek je vše, co již má FVE.</font></p>
    <p><font face="Arial">Možná proto jsem tolik tíhl ke koncepci
        "stavebnice" a k nízkému použitému napětí 80V<br>
      </font></p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 21.8.2024 v 15:57 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:d47d2577-c4fd-9139-23eb-9ab411cdfad9@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      Myslíte, že ten kus hliníku, co je tam jako vzduchový chladič, by
      to nezprůměroval?<br>
      Přece třeba na motorce, kde motor pracuje asi víc na hraně svých
      vlastností, ze musí dost silně měnit podmínky podle ofuku za
      rychlé/pomalé jízdy, bočního větru a co já vím čeho.<br>
      <br>
      Mám to tak, že mám rád všechno elektrické. Malé (procesory,
      elektronika), střední (motory, pohony, CNC, automatizaci) i velké
      (elektroenergetiku).<br>
      Ale nemám rád nic spalovacího. Ani motory ani třeba auta.<br>
      <br>
      S tou předělávkou na vodní chlazení by se dal udělat experiment na
      kompresoru. Jeho hlava má podobné žebrování jako vzduchem chlazený
      motor, a za chodu je taky pěkně horká.<br>
      <br>
      PL<br>
      <br>
      ******************<br>
      <br>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 21.8.2024 v 15:34 Martin Záruba
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:d5c11f0a-db1a-449a-a5d7-9908bb6b55ef@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type"
          content="text/html; charset=UTF-8">
        <p><font face="Arial">To chápu. Jenže obávám se, že přestup
            tepla by byl v tomto případě bídný a navíc by se tam mohla
            tvořit horká a studená místa, což by pro motor bylo hodně
            špatně. Existují firmy, které se zabývají úpravou motorů na
            plyn. A úprava chlazení, které od počátku předpokládá vodu
            by byla snadná, pokud by se udržel podobný průtok (zajišťuje
            vestavěné vodní čerpadlo) a teplota (zajišťuje vestavěný
            termostat.</font></p>
        <p><font face="Arial">Mám podobnou elektrocentrálu. Jenže
            samozřejmě vzduchem chlazenou a moc si nedovedu představit
            správné řešení chlazení vodou.<br>
          </font></p>
        <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 21.8.2024 v 15:26 Petr Labaj
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:babd2ed3-29b9-2365-59c0-3675ca6b41a1@volny.cz">
          <meta http-equiv="Content-Type"
            content="text/html; charset=UTF-8">
          Neříká se mi to snadno, ale takový borec nejsem.<br>
          Byla by to asi hodně velká práce, pokud by se to mělo předělat
          na plyn.<br>
          Samozřejmě to již hotové vodní chlazení je velká výhoda.<br>
          To by se asi opravdu nevyplatilo, pokud by motorařina nebyla
          pro člověka koníčkem.<br>
          <br>
          Koupit hotovou elektrocentrálu a namotat na hlavu válce a na
          výfuk spirálu z měděné<br>
          trubky si ještě představit umím.<br>
          <br>
          PL<br>
          <br>
          *****************<br>
          <br>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 21.8.2024 v 7:53 Martin
            Záruba napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:da172036-0425-483d-9c62-5ac680bb8df4@volny.cz">
            <meta http-equiv="Content-Type"
              content="text/html; charset=UTF-8">
            <p><font face="Arial">Možná to je blbost, ale když uvažujete
                o předělání něčeho, co koupit třeba tady </font><a
                href="https://www.milata.cz/motory-smart/"
                moz-do-not-send="true">Motory Smart - Použité díly |
                Autovrakoviště MILATA | Milata.cz</a> motor, údajně už
              od 5000 Kč. Místo chladiče okruh do topení, pouze v
              případě podlahovky udělat malý okruh jako u krbu, aby měl
              motor dostatečnou teplotu. Pro TUV běžný bojler s
              výměníkem, v létě použitý pro FVE. No a alternátor bude
              nabíjet baterii FVE, pokud máte dost silný střídač. Po
              úpravě na plyn by to v zimě šlo na PB. Účinnst bude o něco
              horší, než u kondenzačního kotle, ale zase to dává proud a
              neplatíte paušál. No asi je to blbost.....<br>
            </p>
            <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
            <div class="moz-cite-prefix">Dne 20.8.2024 v 17:21 Petr
              Labaj napsal(a):<br>
            </div>
            <blockquote type="cite"
              cite="mid:39ea5bfd-7621-5016-2bf5-6cb8d9c58c33@volny.cz">
              <meta http-equiv="Content-Type"
                content="text/html; charset=UTF-8">
              Tak to je zase jiný pohled na věc (ten konec s velikostí
              hlavního jističe).<br>
              <br>
              Já to jsem do rozvahy neuvažoval s prodejem nakoupené
              energie, ale jen se svou vlastní ze slunce.<br>
              A tam mi právě zase líp vychází co nejmenší jistič, jen na
              dobití těch pár dnů v roce, kdy slunce stávkuje.<br>
              <br>
              Teď mě zaujaly malé elektrocentrály Heron (dělá myslím
              Honda), které umí jet na benzín, LPG i zemní plyn.<br>
              A dokonce se slušnou účinností, snad 0.35m3 zemního plynu
              na 1 kWh elektrickou.<br>
              Ještě to umět aspoň amatérky předělat na vodní chlazení,
              aby část tepelných ztrát mohla jít do topení, tak je to
              značka ideál.<br>
              <br>
              PL<br>
            </blockquote>
          </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
      <br>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>