<div dir='auto'>Se podívejte, jak jsou řešené vodou chlazené motory na motorkách. A potom co všechno se chladí na  vzduchem chlazeném motoru, on to není jenom válec a hlava, ale často je tam chlazení mazacího oleje přes nějaký chladič, takže je to v principu vzduchem a olejem chlazený motor.<div dir="auto">Upravovat motor ze vzduchového na vodní chlazení je ptákovina, lépe vybrat motor, co už to vodní chlazení má. Problém je jinde - kde sehnat správně malý motor, i Favorit měl přes 40 kW. Pokud je motor  výkonově slabší, tak spotřeba neklesá lineárně, bohužel.</div><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 21. 8. 2024 15:57 napsal uživatel Petr Labaj <labaj@volny.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><div>
    Myslíte, že ten kus hliníku, co je tam jako vzduchový chladič, by to
    nezprůměroval?<br />
    Přece třeba na motorce, kde motor pracuje asi víc na hraně svých
    vlastností, ze musí dost silně měnit podmínky podle ofuku za
    rychlé/pomalé jízdy, bočního větru a co já vím čeho.<br />
    <br />
    Mám to tak, že mám rád všechno elektrické. Malé (procesory,
    elektronika), střední (motory, pohony, CNC, automatizaci) i velké
    (elektroenergetiku).<br />
    Ale nemám rád nic spalovacího. Ani motory ani třeba auta.<br />
    <br />
    S tou předělávkou na vodní chlazení by se dal udělat experiment na
    kompresoru. Jeho hlava má podobné žebrování jako vzduchem chlazený
    motor, a za chodu je taky pěkně horká.<br />
    <br />
    PL<br />
    <br />
    ******************<br />
    <br />
    <div>Dne 21.8.2024 v 15:34 Martin Záruba
      napsal(a):<br />
    </div>
    <blockquote>
      
      <p><font face="Arial">To chápu. Jenže obávám se, že přestup tepla
          by byl v tomto případě bídný a navíc by se tam mohla tvořit
          horká a studená místa, což by pro motor bylo hodně špatně.
          Existují firmy, které se zabývají úpravou motorů na plyn. A
          úprava chlazení, které od počátku předpokládá vodu by byla
          snadná, pokud by se udržel podobný průtok (zajišťuje vestavěné
          vodní čerpadlo) a teplota (zajišťuje vestavěný termostat.</font></p>
      <p><font face="Arial">Mám podobnou elektrocentrálu. Jenže
          samozřejmě vzduchem chlazenou a moc si nedovedu představit
          správné řešení chlazení vodou.<br />
        </font></p>
      <pre>Martin Záruba</pre>
      <div>Dne 21.8.2024 v 15:26 Petr Labaj
        napsal(a):<br />
      </div>
      <blockquote>
        
        Neříká se mi to snadno, ale takový borec nejsem.<br />
        Byla by to asi hodně velká práce, pokud by se to mělo předělat
        na plyn.<br />
        Samozřejmě to již hotové vodní chlazení je velká výhoda.<br />
        To by se asi opravdu nevyplatilo, pokud by motorařina nebyla pro
        člověka koníčkem.<br />
        <br />
        Koupit hotovou elektrocentrálu a namotat na hlavu válce a na
        výfuk spirálu z měděné<br />
        trubky si ještě představit umím.<br />
        <br />
        PL<br />
        <br />
        *****************<br />
        <br />
        <div>Dne 21.8.2024 v 7:53 Martin Záruba
          napsal(a):<br />
        </div>
        <blockquote>
          
          <p><font face="Arial">Možná to je blbost, ale když uvažujete o
              předělání něčeho, co koupit třeba tady </font><a href="https://www.milata.cz/motory-smart/">Motory Smart - Použité díly |
              Autovrakoviště MILATA | Milata.cz</a> motor, údajně už od
            5000 Kč. Místo chladiče okruh do topení, pouze v případě
            podlahovky udělat malý okruh jako u krbu, aby měl motor
            dostatečnou teplotu. Pro TUV běžný bojler s výměníkem, v
            létě použitý pro FVE. No a alternátor bude nabíjet baterii
            FVE, pokud máte dost silný střídač. Po úpravě na plyn by to
            v zimě šlo na PB. Účinnst bude o něco horší, než u
            kondenzačního kotle, ale zase to dává proud a neplatíte
            paušál. No asi je to blbost.....<br />
          </p>
          <pre>Martin Záruba</pre>
          <div>Dne 20.8.2024 v 17:21 Petr Labaj
            napsal(a):<br />
          </div>
          <blockquote>
            
            Tak to je zase jiný pohled na věc (ten konec s velikostí
            hlavního jističe).<br />
            <br />
            Já to jsem do rozvahy neuvažoval s prodejem nakoupené
            energie, ale jen se svou vlastní ze slunce.<br />
            A tam mi právě zase líp vychází co nejmenší jistič, jen na
            dobití těch pár dnů v roce, kdy slunce stávkuje.<br />
            <br />
            Teď mě zaujaly malé elektrocentrály Heron (dělá myslím
            Honda), které umí jet na benzín, LPG i zemní plyn.<br />
            A dokonce se slušnou účinností, snad 0.35m3 zemního plynu na
            1 kWh elektrickou.<br />
            Ještě to umět aspoň amatérky předělat na vodní chlazení, aby
            část tepelných ztrát mohla jít do topení, tak je to značka
            ideál.<br />
            <br />
            PL<br />
          </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
    </blockquote>
    <br />
  </div>
</blockquote></div><br></div>