<div dir='auto'>Se podívejte, jak jsou řešené vodou chlazené motory na motorkách. A potom co všechno se chladí na vzduchem chlazeném motoru, on to není jenom válec a hlava, ale často je tam chlazení mazacího oleje přes nějaký chladič, takže je to v principu vzduchem a olejem chlazený motor.<div dir="auto">Upravovat motor ze vzduchového na vodní chlazení je ptákovina, lépe vybrat motor, co už to vodní chlazení má. Problém je jinde - kde sehnat správně malý motor, i Favorit měl přes 40 kW. Pokud je motor výkonově slabší, tak spotřeba neklesá lineárně, bohužel.</div><div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">Dne 21. 8. 2024 15:57 napsal uživatel Petr Labaj <labaj@volny.cz>:<br type="attribution" /><blockquote class="quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><div>
Myslíte, že ten kus hliníku, co je tam jako vzduchový chladič, by to
nezprůměroval?<br />
Přece třeba na motorce, kde motor pracuje asi víc na hraně svých
vlastností, ze musí dost silně měnit podmínky podle ofuku za
rychlé/pomalé jízdy, bočního větru a co já vím čeho.<br />
<br />
Mám to tak, že mám rád všechno elektrické. Malé (procesory,
elektronika), střední (motory, pohony, CNC, automatizaci) i velké
(elektroenergetiku).<br />
Ale nemám rád nic spalovacího. Ani motory ani třeba auta.<br />
<br />
S tou předělávkou na vodní chlazení by se dal udělat experiment na
kompresoru. Jeho hlava má podobné žebrování jako vzduchem chlazený
motor, a za chodu je taky pěkně horká.<br />
<br />
PL<br />
<br />
******************<br />
<br />
<div>Dne 21.8.2024 v 15:34 Martin Záruba
napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
<p><font face="Arial">To chápu. Jenže obávám se, že přestup tepla
by byl v tomto případě bídný a navíc by se tam mohla tvořit
horká a studená místa, což by pro motor bylo hodně špatně.
Existují firmy, které se zabývají úpravou motorů na plyn. A
úprava chlazení, které od počátku předpokládá vodu by byla
snadná, pokud by se udržel podobný průtok (zajišťuje vestavěné
vodní čerpadlo) a teplota (zajišťuje vestavěný termostat.</font></p>
<p><font face="Arial">Mám podobnou elektrocentrálu. Jenže
samozřejmě vzduchem chlazenou a moc si nedovedu představit
správné řešení chlazení vodou.<br />
</font></p>
<pre>Martin Záruba</pre>
<div>Dne 21.8.2024 v 15:26 Petr Labaj
napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
Neříká se mi to snadno, ale takový borec nejsem.<br />
Byla by to asi hodně velká práce, pokud by se to mělo předělat
na plyn.<br />
Samozřejmě to již hotové vodní chlazení je velká výhoda.<br />
To by se asi opravdu nevyplatilo, pokud by motorařina nebyla pro
člověka koníčkem.<br />
<br />
Koupit hotovou elektrocentrálu a namotat na hlavu válce a na
výfuk spirálu z měděné<br />
trubky si ještě představit umím.<br />
<br />
PL<br />
<br />
*****************<br />
<br />
<div>Dne 21.8.2024 v 7:53 Martin Záruba
napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
<p><font face="Arial">Možná to je blbost, ale když uvažujete o
předělání něčeho, co koupit třeba tady </font><a href="https://www.milata.cz/motory-smart/">Motory Smart - Použité díly |
Autovrakoviště MILATA | Milata.cz</a> motor, údajně už od
5000 Kč. Místo chladiče okruh do topení, pouze v případě
podlahovky udělat malý okruh jako u krbu, aby měl motor
dostatečnou teplotu. Pro TUV běžný bojler s výměníkem, v
létě použitý pro FVE. No a alternátor bude nabíjet baterii
FVE, pokud máte dost silný střídač. Po úpravě na plyn by to
v zimě šlo na PB. Účinnst bude o něco horší, než u
kondenzačního kotle, ale zase to dává proud a neplatíte
paušál. No asi je to blbost.....<br />
</p>
<pre>Martin Záruba</pre>
<div>Dne 20.8.2024 v 17:21 Petr Labaj
napsal(a):<br />
</div>
<blockquote>
Tak to je zase jiný pohled na věc (ten konec s velikostí
hlavního jističe).<br />
<br />
Já to jsem do rozvahy neuvažoval s prodejem nakoupené
energie, ale jen se svou vlastní ze slunce.<br />
A tam mi právě zase líp vychází co nejmenší jistič, jen na
dobití těch pár dnů v roce, kdy slunce stávkuje.<br />
<br />
Teď mě zaujaly malé elektrocentrály Heron (dělá myslím
Honda), které umí jet na benzín, LPG i zemní plyn.<br />
A dokonce se slušnou účinností, snad 0.35m3 zemního plynu na
1 kWh elektrickou.<br />
Ještě to umět aspoň amatérky předělat na vodní chlazení, aby
část tepelných ztrát mohla jít do topení, tak je to značka
ideál.<br />
<br />
PL<br />
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
<br />
</div>
</blockquote></div><br></div>