<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">Myslím, že to velmi dobře odpovídá tomu, co
        jsem naměřil já. Horší výsledek, který jste získal Vy je nejspíš
        důsledkem toho, že akumulátor je vybíjen výrazně větším I/C než
        u mě.</font><br>
    </p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 15.6.2024 v 21:50 aze napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:96D30211CB7349BEAECCE4D7BBA4EDCF@ASUSZenBook">
      <meta content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv="Content-Type">
      <meta name="GENERATOR" content="MSHTML 11.00.10570.1001">
      <div><font face="Arial">Mám tady zajímavost. Vybíjel jsem malý EV
          až na 4km. Tedy dojezd 4km za kopcem, domů to byly 4 km.</font></div>
      <div><font face="Arial">Žádný symbol želvy, jen vypnutá klima a
          snížený výkon, </font></div>
      <div><font face="Arial">přesto jsem ve stoupání za sebou nechal
          nějakého lepiče v Dáčii.</font></div>
      <div><font face="Arial">Napětí na baterii přitom 356V (nabitá má
          asi 415V).</font></div>
      <div><font face="Arial">Výškový profil 240-255-200 m. </font><font
          face="Arial">Dojezd doma: 4km. </font></div>
      <div><font face="Arial">Průměrná spotřeba 9,8 kWh/100.</font></div>
      <div><font face="Arial">Nabíjeno výkonem asi 2,1kW, podle dig.
          elektroměru 5,87 kWh. Dojezd se zvýšil na 59km.</font></div>
      <div><font face="Arial">Nabito tedy +55km.</font></div>
      <div><font face="Arial">Kdyby byla spotřeba 9,8 kWh/100, to je
          0,098 kWh/km, </font></div>
      <div><font face="Arial">pak by těch nabitých 5,87 kWh
          představovalo asi 60km. </font><font face="Arial">Ve
          skutečnosti bylo nabito +55km. </font></div>
      <div><font face="Arial">Vypadá to na účinnost kolem 92%.</font></div>
      <div><font face="Arial">aze</font></div>
      <div> </div>
      <div style="FONT: 10pt Tahoma">
        <div><br>
        </div>
        <div style="BACKGROUND: #f5f5f5">
          <div style="font-color: black"><b>From:</b> <a
title="mailto:swz@volny.cz
Klepnutím na odkaz se stisknutou klávesou CTRL přejděte na odkaz."
              href="mailto:swz@volny.cz" moz-do-not-send="true">Martin
              Záruba</a> </div>
          <div><b>Sent:</b> Friday, June 14, 2024 9:01 PM</div>
          <div><b>To:</b> <a
title="mailto:hw-list@list.hw.cz
Klepnutím na odkaz se stisknutou klávesou CTRL přejděte na odkaz."
              href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true"
              class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a> </div>
          <div><b>Subject:</b> Re: [OT] Elektromobil - dojezd v
            závislosti na rychlosti</div>
        </div>
      </div>
      <div><br>
      </div>
      <p><font face="Arial">V tom máte naprosto pravdu, jenže ta BMS to
          tak prostě udělá. takže takto to průběžně vyhodnocuje při
          provozu FVE.</font></p>
      <p><font face="Arial">To, že některé články nrbudou úplně nabité
          je důsledek toho, že to balancer úplně nezvládl. Jenže to tedy
          bude skutečná kapacita celé baterie. Ono ve skutečnosti se v
          tomto případě stane zhruba toto: BMS odpojí baterii od panelů
          a ty zůstanou připojeny jen ke střídačům. Pokud svítí
          sluníčko, napětí z optimálního bodu stoupne cca o 15% (v mém
          případě asi 10V) a panely ztratí výkon, lépe řečeno budou
          dávat jen tolik, kolik si vezmou střídače. Baterie zůstane
          odpojená, ale balancer přelévá energii z toho nejvíce nabitého
          článku do toho s nejmenším napětím. Jakmile napětí poklesne o
          nastaveou hysterezi, bms opět připojí panely a zase se nějaká
          energie dodá a tedy i připočte k celkové kapacitě. A tak se to
          opakuje. </font></p>
      <p><font face="Arial">No a na dolním konci jakmile bms vypne kvůli
          podpětí, opět balancer přelévá energii do toho s nejmenším
          napětím a po chvíli bms baterii zase připojí. Střídače naskočí
          (pravděpodobně je noc) a nějaký proud odeberou. Pokud by se
          zbytková energie dostala do mínusu, zvětší se účinnost, aby
          nenastal mínus. Takže tento mechanismus také vymačká energi ze
          všech článků (pokud to stihne ubalancovat).</font></p>
      <p><font face="Arial">Já to vypínací napětí dole nastavil na 3 V.
          To je napětí, kdy v článku zbývá asi 1,5%. Níž nemá cenu jít.
          A nahoře na 3,41V, to je 98,5%. Těch 1,5% = 3Ah bohatě stačí
          na to, aby balancer stihl reagovat a přitom je to k článkúm
          šetrné.<br>
        </font></p>
      <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.6.2024 v 18:14 Petr Labaj
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote
        cite="mid:333afaca-e740-3c52-f559-be4e68b3d82c@volny.cz"
        type="cite">
        <pre>Rámcově je to asi správně, řekl bych.

Jen ten postup nabíjení je možná trochu neobvyklý.
Zřejmě ale bude limitován Vašim trochu netradičním uspořádáním.
Obecně je myslím zvykem při dosažení nabíjecího napětí ještě nějakou
dobu nechat nabíjení běžet, a vypnout ho až buď po snížení nabíjecího
proudu pod nějakou nízkou úroveň (například 5% C) nebo po nějaké fixní
době, třeba 15-30 minutách.

Ukončit nabíjení okamžitě po ťuknutí kteréhokoli článku na nabíjecí
napětí podle mě znamená, že mnoho článkům bude scházet ještě dost
do jejich maximálního (při daném napětí) SOC.

PL

*******************

Tak já nevím.......

Popíšu ještě jednou postup, jak počítám účinnost, zda v tom najdete 
někdo chybu, protože se mi nezdá možné, aby to byla pravda.

V intervalech 1 sekundy čtu z BMS proud a napětí baterie. Výkon = U x I.

Pokud je výkon > 0 (nabíjení) sumuji do proměnné "dodano", pokud < 0 do 
"ziskano"

Pokud dojde ke stavu "Maximální nabití některého článku", zapíšu 
Kapacita = dodano - ziskano. V tom okamžiku BMS baterii odpojí a další 
nabíjení nepokračuje.

Pokud dojde ke stavu (dodano - ziskano) > Kapacita, zapíšu také Kapacita 
= dodano - ziskano. (tento stav může nastat při nabíjení menším proudem 
než při minulém vypnutí)

Pokud dojde ke stavu "Maximální vybití některého článku", zapíšu 
Ucinnost = ziskano / dodano

Pokud dojde ke stavu ziskano > (dodano x Ucinnost), zapíšu Ucinnost = 
ziskano / dodano


no a nyní mi to tvrdí:

Kapacita = 102% deklarované (to snad je možné)

Ucinnost = 97.2%. Je to možné?


Martin Záruba
</pre>
        <br>
        <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
        <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a
        class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz"
        moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated moz-txt-link-freetext"
        href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext"
        href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
        moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
      </blockquote>
      <p>
      </p>
      <hr>
      _______________________________________________<br>
      HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a><br>
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>